Gå til innhold

Fadderordning på jobb


AAA

Anbefalte innlegg

Hei!

Bare et spørsmål fra meg her...

Er det noen av dere som har fadderordninger for nyansatte på jobben? Dvs at man har et spesielt ansvar for en nyansatt i dennes prøvetid, utover det en ellers hadde hatt, med opplæring, tilrettelegging osv. Dreier seg om stillinger som ikke ellers har personalansvar.

Blir dette i tilfelle betalt for extra?

Dette har kommet opp som en diskusjon på min arbeidsplass nå, så jeg bare lurer på hva som er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hos oss

Ja, vi har slik ordning. Og nei, det blir ikke betalt ekstra, det er jo ikke en _så_ stor / langvarig jobb, og det krever ikke at vi jobber utover normal arbeidstid for å gjøre dette.

Jeg ville synse det var rart om man skulle hatt ekstra betalt for slike ting, det må da ses på som en del av den ordinære jobben. Hvis det er en prerson som alltid har denne ekstraoppgaven (hver gang det kommer en nyansatt), så kan det jo tenkes at dette er en person som får ekstra ansvar og som på den måten kan avansere i tittel / lønn, men da må det være en del av en større stillingsendring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har fadderordning, men ingen ekstra betaling for dette. men man tar jo selvsagt hensyn til ens 'fadderforpliktelser' når man fordeler arbeidsoppgaver.

Har hittil ikke hørt om noen som må jobbe overtid pga fadderforpliktelsene sine! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, vi har fadderordning hos oss. Fadder hjelper vedkommende i gang og bidrar til at opplæringsplanene følges. Det ligger ikke noe personalansvar i dette. Hvem som er fadder rullerer gjerne litt blant de som har lignende stilling.

Det er ikke en veldig tidkrevende oppgave og betales ikke ekstra, men tas vel litt hensyn til ved tildeling av andre oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ganske vanlig ordning de fleste steder - og ikke ekstra betalt.

Men det handler vanligvis mer om at fadderen tar med den nye til lunsj, presenterer litt rundt, hjelper til med spørsmål osv - enn å følge enn opplæringsplan.

Kommer litt an på hva slags stillinger det er snakk om vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar alle sammen. Det er som jeg trodde ser jeg. ;-)

Utfordringen (som ledelsen ofte liker å kalle problemer..hehe..) her, er at det som legges i å være fadder i dette tilfellet så omfattende at ingen har lyst å gjøre det uten kompensasjon. Det er liksom ikke snakk om å vise veien til kantina og hvor man henger jakka si . ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...