Gå til innhold

Skuffet over mangel på julebudskap


Gjest buas

Anbefalte innlegg

Må innrømme at jeg nå etter jul sitter igjen med en skuffelse over hvor lite julebudskapet har kommet frem i skolen og i barnehagen.

Ting har forandret seg, fra når jeg var yngre, da dette var en selvfølge.

Har nå vært på 5 juleforestillinger med sønnen min gjennom de årene han har gått på skole, og ikke en gang har julebudskapet kommet frem.

De har alltid bevisst hatt andre temaer, og nå har de også kuttet ut julegudstjenesten i skolen, der jeg bor.

Jeg synest det er helt feil at en liten gruppe skal få bestemme at dette går mer og mer ut.

Ikke skal det synges bordvers i barnehager med kristen innhold, og jeg merker at mine barn går mer og mer bort i fra kristendommen og den barnetroen jeg har prøvd å lære dem.

De er jo mer opptatt av hva vennene og skolen mener om dette , enn hva våre kristne verdier betyr.

Begynner nå å tenke at det kanskje var feil av meg å ikke velge en kristen skole, men nå er det jo for sent, fordi de allerede har fått venner og kommet inn i et miljø.

Det blir hele tiden ropt høyt fra den gruppen som har blitt hørt, om å kutte ut kristendommen på skoler i barnehager.

Denne gruppen gjelder atesistene og human etikerne, og ut ifra det jeg vet er jo ikke dette flertallet.

De aller fleste omtrent 90 %?er jo medlem av statskirken eller aktive i den kristne menigheten, og faktisk aksepterer dette budskapet.

Jeg synest ikke dette blir riktig, og nå er det på tide at vi andre blir hørt.

Jeg kommer til å sende et brev til rektor på min skole, og vise min skuffelse over f.eks. disse juleavslutningene der det kristne budskap ikke kommer frem i det hele tatt.

Rart at ikke flertallet teller, jeg skjønner det bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    38

  • morsan

    17

  • Katt-ja

    9

  • villbringebær

    6

Mest aktive i denne tråden

Poenget er jo at folk selv må få velge hva de vil tro på og at ingen skal føle at de får en tro tredd nedover hodet. For å få dette til, så må skolene forsøke å være religionsnøytrale. Det blir dere som foreldre, som må ta ansvar for at barna deres får oppleve den troen dere har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at folk selv må få velge hva de vil tro på og at ingen skal føle at de får en tro tredd nedover hodet. For å få dette til, så må skolene forsøke å være religionsnøytrale. Det blir dere som foreldre, som må ta ansvar for at barna deres får oppleve den troen dere har...

Får de troen tredd nedover hodet når de viser det kristne julebudskpet i skolen i juletider?

Vil vel heller si at de som er kristne for tredd likegyldigheten og mangelen på budskapet over hodet.

Slik har det gått med mange barn jeg kjenner, de tror ikke fordi de lærer for lite om det.

Det blir ikke nevnt i skolesammenheng, og da hjelper det ikke hva vi foreldre prøver å¨lære dem.

Det skal hele tiden nøytraliseres, og dette fører til at færre og færre barn lærer om det og ender opp som ikke troende.

Dette er jo historie, og hvorfor skulle barn ha vondt av å lære det?

Da kan jo heller foreldrene til den lille gruppen som ikke tror heller ta ansvar for å lære dem at dette ikke er sant,hvis de mener det, men at dette faktisk er noe de fleste tror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dine barn nettopp tenker selv? Kanskje de ikke vil dele din tro? Du har gjrot det du kunne for at dine barn skulle ta din tro, nå må de få tenke selv.

Ellers er jeg i grunnen enig i at det er synd at julegudstjenesten på skolen er fjernet, hos oss var det julegudstjeneste og jeg synes det er veldig koselig. Det handler om lange tradisjoner og 1000 års kultur her i landet.

At 90% er medlemmer av statskirken betyr dog _ikke_ at 90% er aktive kristne... Skolens oppgave bør være å informere og lære unegne om alle de store religionene, forkynning er foreldrenes ansvar. Mener jeg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres trist ut. På vår skole fokuserer de heldigvis fremdeles på julensbudskap - og de har julegudstjeneste og juleevangeliet blir tatt med i ulike former på juleavslutningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dine barn nettopp tenker selv? Kanskje de ikke vil dele din tro? Du har gjrot det du kunne for at dine barn skulle ta din tro, nå må de få tenke selv.

Ellers er jeg i grunnen enig i at det er synd at julegudstjenesten på skolen er fjernet, hos oss var det julegudstjeneste og jeg synes det er veldig koselig. Det handler om lange tradisjoner og 1000 års kultur her i landet.

At 90% er medlemmer av statskirken betyr dog _ikke_ at 90% er aktive kristne... Skolens oppgave bør være å informere og lære unegne om alle de store religionene, forkynning er foreldrenes ansvar. Mener jeg i alle fall.

Men at de er medlemmer av statskirken betyr jo at de aksepterer julebudskapet, selv om de ikke er aktive kristne, og da skjønner jeg ikke hvorfor de kutter det ut i skolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Her har de ikke kuttet ut skolegudstjenesten, men jeg tror ikke det har vært så mye julebudskap i barnehagen. Da jeg og datteren på snart 5 år snakket om dette i jula var hun helt blank. Jeg tenker som så at vi foreldre får snakke med barna om det vi velger å tro på, så får de som voksne vurdere selv om denne troen er noe for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får de troen tredd nedover hodet når de viser det kristne julebudskpet i skolen i juletider?

Vil vel heller si at de som er kristne for tredd likegyldigheten og mangelen på budskapet over hodet.

Slik har det gått med mange barn jeg kjenner, de tror ikke fordi de lærer for lite om det.

Det blir ikke nevnt i skolesammenheng, og da hjelper det ikke hva vi foreldre prøver å¨lære dem.

Det skal hele tiden nøytraliseres, og dette fører til at færre og færre barn lærer om det og ender opp som ikke troende.

Dette er jo historie, og hvorfor skulle barn ha vondt av å lære det?

Da kan jo heller foreldrene til den lille gruppen som ikke tror heller ta ansvar for å lære dem at dette ikke er sant,hvis de mener det, men at dette faktisk er noe de fleste tror på.

Jeg har ingenting imot at barna mine får inn den kristne troen på skolen og i barnehagen. Vi er medlemmer av statskirka allesammen og selv om vi ikke akkurat er aktivt kristne så deltar vi f.eks. på julefest på bedehuset etc ;-)

Jeg er også helt enig i at den kristne troen er en viktig del av norsk historie og tradisjon. Jeg mener også at norske barn ikke bør lære mindre om kristendommen enn de gjør nå. De bør ha bakgrunnskunnskaper om denne religionen for å fullt ut forstå vår historie.

På den annen side må vi forstå at den norske skolen er for alle, uansett tro, og at skolen dermed har et ansvar for å holde en viss nøytralitet på religionsfronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg barnehagebarn og kan ikke uttale meg om skolen. Men i fjor spurte jeg ped.leder om hvorfor de ikke snakket om julebudskapet i barnehagen.

Jeg fikk som svar at det var for vanskelig å snakke om slikt med så små barn. Noe jeg er veldig uenig i - det blir måten man velger å formidle det på som er avgjørende.

Men kanskje er svaret hennes gjeldende flere steder, man gjør det så vanskelig og komplisert og er redd for å fornerme / såre noen - så lar man heller være.

Her har vi snakket masse om jesusbarnet. Og etter at storebror var med meg å se på julekrybbene i Oslo snakket han ikke om annet i nesten en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*applauderer* Veldig, veldig bra innlegg! Kunne ikke blitt mer enig! :) Det er leit å se den retningen det hele har tatt. Julebudskapet er redusert til shopping, mat og sosiale sammenkomster. Hvorfor vi faktisk feirer jul, smuldrer mer og mer bort. Det er da det blir viktig for oss, med disse verdiene, å holde fast på det - og å si i fra!

Har ikke lest hele tråden her,men regne med du har fått en del pepper her -ikke minst av humanetikerne og ateistene ;)

Flott skrevet, også håper jeg du får gehør hos rektor!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dine barn nettopp tenker selv? Kanskje de ikke vil dele din tro? Du har gjrot det du kunne for at dine barn skulle ta din tro, nå må de få tenke selv.

Ellers er jeg i grunnen enig i at det er synd at julegudstjenesten på skolen er fjernet, hos oss var det julegudstjeneste og jeg synes det er veldig koselig. Det handler om lange tradisjoner og 1000 års kultur her i landet.

At 90% er medlemmer av statskirken betyr dog _ikke_ at 90% er aktive kristne... Skolens oppgave bør være å informere og lære unegne om alle de store religionene, forkynning er foreldrenes ansvar. Mener jeg i alle fall.

''At 90% er medlemmer av statskirken betyr dog _ikke_ at 90% er aktive kristne...''

Men i hele vide verden. Om man ikke vil ha noe med kristendom å gjøre, får man jo melde seg ut av alle kristen trossamfunn og organisasjoner. Et passivt medlem signaliserer jo et minstemål av tilknytning til trossamfunnet h*n er medlem av.

Så at noen ikke er "aktive" er ikke noe argument. Mer enn 90% av befolkningen er tilsluttet et eller annet kristent trossamfunn. Da blir det for dumt at skolen skal late som om dette ikke eksisterer i den trangsynte toleransens navn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at folk selv må få velge hva de vil tro på og at ingen skal føle at de får en tro tredd nedover hodet. For å få dette til, så må skolene forsøke å være religionsnøytrale. Det blir dere som foreldre, som må ta ansvar for at barna deres får oppleve den troen dere har...

Det er ikke mulig å være relegionsnøytral. Et ikkebudskap er også et budskap. Fyller skolen juleforberedelser med ting som er kjemisk renset for vår julefeirings historiske innhold, er det også et budskap; Julen er tom for dypere mening og innhold.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting imot at barna mine får inn den kristne troen på skolen og i barnehagen. Vi er medlemmer av statskirka allesammen og selv om vi ikke akkurat er aktivt kristne så deltar vi f.eks. på julefest på bedehuset etc ;-)

Jeg er også helt enig i at den kristne troen er en viktig del av norsk historie og tradisjon. Jeg mener også at norske barn ikke bør lære mindre om kristendommen enn de gjør nå. De bør ha bakgrunnskunnskaper om denne religionen for å fullt ut forstå vår historie.

På den annen side må vi forstå at den norske skolen er for alle, uansett tro, og at skolen dermed har et ansvar for å holde en viss nøytralitet på religionsfronten.

Men hva er nøytralt?

Det som er "nøytralt" for deg er ikke nøytralt for noen andre.

Det er like lite nøytralt å ikke fortelle barna om Gud som å gjøre det. Og det er heller ikke nøytralt å formidle en religion som en død teori for den det er en levende tro for.

"Nøytralitet" er en stor løgn og passer vel egentlig best til religioner som Bahai.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Er _litt_ enig med deg, men vanskelig å balansere her - hadde du fått bestemme, ville jeg antakelig syntes at det kristne budskapet i skole og barnehage ble _for_ fremtredende.

De fleste av oss står i statskirken, det er sant, men det betyr ikke at vi nødvendigvis ønsker oss nye mer kristent innhold i skolen og barnehagen.

Selv synes jeg absolutt at barna bør få vite "historikken" bak jul, i det minste, og at de gjerne skal lære mer bibelhistorie. Men ønsker likevel ikke at det skal "misjoneres", med andre ord en hårfin balanse her :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt din frustrasjon.

Så får du vurdere om det å bytte til en skole som støtter hjemmets verdier i lengden kan være verdt omstillingen i vennekretsen barna må igjennom.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er _litt_ enig med deg, men vanskelig å balansere her - hadde du fått bestemme, ville jeg antakelig syntes at det kristne budskapet i skole og barnehage ble _for_ fremtredende.

De fleste av oss står i statskirken, det er sant, men det betyr ikke at vi nødvendigvis ønsker oss nye mer kristent innhold i skolen og barnehagen.

Selv synes jeg absolutt at barna bør få vite "historikken" bak jul, i det minste, og at de gjerne skal lære mer bibelhistorie. Men ønsker likevel ikke at det skal "misjoneres", med andre ord en hårfin balanse her :-).

Står du i statskirken, men ønsker ikke at barna skal få det kristne budskapet utenom i minimale utvannede doser????????

Hvorfor er du i så fall medlem av statskirken?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Står du i statskirken, men ønsker ikke at barna skal få det kristne budskapet utenom i minimale utvannede doser????????

Hvorfor er du i så fall medlem av statskirken?

mvh

Godt spørsmål, har spurt meg selv mange ganger selv :-). Jeg har til og med døpt barna mine, etter en del tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, har spurt meg selv mange ganger selv :-). Jeg har til og med døpt barna mine, etter en del tvil.

Så lenge du velger å fortsette som medlem av Kirken Den Norske og endog døper barna dine, har du ingen ting å klage over om de så hadde en time kristendom med andakt og bønn hver dag på skolen all den tid det ikke gikk ut over det som ellers skal læres.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''At 90% er medlemmer av statskirken betyr dog _ikke_ at 90% er aktive kristne...''

Men i hele vide verden. Om man ikke vil ha noe med kristendom å gjøre, får man jo melde seg ut av alle kristen trossamfunn og organisasjoner. Et passivt medlem signaliserer jo et minstemål av tilknytning til trossamfunnet h*n er medlem av.

Så at noen ikke er "aktive" er ikke noe argument. Mer enn 90% av befolkningen er tilsluttet et eller annet kristent trossamfunn. Da blir det for dumt at skolen skal late som om dette ikke eksisterer i den trangsynte toleransens navn.

mvh

Nå er det vel ikke som er passive medlemmer i statskirken som hyler høyest om skolegudstjeneste og kristendomsundervisningen i skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''At 90% er medlemmer av statskirken betyr dog _ikke_ at 90% er aktive kristne...''

Men i hele vide verden. Om man ikke vil ha noe med kristendom å gjøre, får man jo melde seg ut av alle kristen trossamfunn og organisasjoner. Et passivt medlem signaliserer jo et minstemål av tilknytning til trossamfunnet h*n er medlem av.

Så at noen ikke er "aktive" er ikke noe argument. Mer enn 90% av befolkningen er tilsluttet et eller annet kristent trossamfunn. Da blir det for dumt at skolen skal late som om dette ikke eksisterer i den trangsynte toleransens navn.

mvh

Det er nok veldig mange som er medlemmer fordi de ikke har giddet å melde seg ut. Hadde man måttet melde seg inn, hadde det nok vært en mye lavere prosentsats.

Jeg har tenkt tanken å melde meg ut mange ganger hvor jeg er ekstra oppgitt over mørkemennene, likevel har jeg ikke gjort det når det kommer til stykket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...