Gå til innhold

Overgang fra Cipralex til Nefadar


dvorak

Anbefalte innlegg

Jeg bruker for tiden 30 mg Tolvon og 10 mg Cipralex mot depresjon. Skulle egentlig over på Nefadar, men da jeg i begynnelsen av desember var hos psykiater, virket det som om jeg var i ferd med å få effekt av Cipralex. Vi ble derfor enige om at jeg skulle fortsette med Cipralex - men jeg har fått innvilget fritak for Nefadar, så resepten ligger klar.

Nå er jeg imidlertid på nytt nokså langt nede. Sover godt på Tolvon, men resten av døgnet sliter jeg med selvmordstanker og generelt negativ grubling og tiltaksløshet. Har også fått angst, noe jeg egentlig ikke har vært plaget med tidligere. Autopiloten får meg heldigvis gjennom dagene, men det er ikke holdbart å ha det sånn i lengden.

Jeg går ikke fast til psykiater (kun ved endring i medisinering), og fastlegen min nylig er gått ut i permisjon. Håper derfor du har mulighet til å svare på et par spørsmål:

1. Inntil jeg får ny avtale hos psykiater, bør jeg gjøre noen endringer i medisinering? Har fått beskjed om at jeg kan trappe opp til 60 mg Tolvon, men sover allerede godt på 30 mg og ønsker helst å slippe ytterligere hangover. Brukte Cipralex 10 mg for et par år siden uten merkbar effekt, har aldri forsøkt 20 mg.

2. Burde jeg nå forsøke Nefadar i stedet for Cipralex? Tidligere har jeg brukt opptil 300 mg Efexor med god effekt, men med store bivirkninger, inkludert mulig hypomani.

3. Har du forslag til andre medisinkombinasjoner som kunne forsøkes? Har diagnosen alvorlig, tilbakevendende depresjon, men dersom jeg var hypoman på Efexor, blir vel diagnosen heller bipolar III?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...