Gå til innhold

Langtidsopphold i utlandet

Gjest Brasilfareren

Anbefalte innlegg

Gjest Brasilfareren

Min mann har faatt jobb i Sao Palo, Brasil, og vi vil derfor oppholde oss her i tre-fem aar. Vi har naa vaert her i to mnd, og jeg er naa gravid. Vi er medlemmer i BUPA forsikringsordning for helse. Jeg var gravid i sommer, og da vi var her paa en ukes reise var jeg saa uheldig aa miste. Jeg ble derfor innlagt paa sykehus. Etter den hendelsen har vi gode erfaringer med helsevesenet her. Via BUPA brukes kun private sykehus. Vi har naa som sagt flyttet hit og jeg har blitt gravid paa nytt. Hvordan forholder jeg meg til farlig smitte via mat, som f.eks toksoplasmose og listeria? Er det greit aa spise salat som man vasker selv? Kan dette vaskes i kranvann eller kokt vann fra kran? Er det noe annet jeg maa vaere spesielt oppmerksom paa? Er det tilsetningsstoffer i mat og kosmetikk som kan vaere farlig? Jeg drikker mye vann, og tar tilskudd av folat, fiskeolje og vanlige vitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet ikke jeg noe om kvaliteten på vannet i Brasil, men dersom det er slik at dere drikker det ukokt kan du selvfølgelig også vaske gr.saker i det, dersom du ikke drikker det ukokt bør du heller ikke bruke det til å vaske gr.saker. Husk at det aller beste er å koke eller steke maten. Så vær nøye med å vaske salat osv. Ellers ville jeg vært forsiktig med ost. I Norge skal ost være rimelig trygt, siden mesteparten av osten er pasteurisert. Men også her skal en jo holde seg unna gammeloster/muggoster osv. Ellers er det ikke anbefalt å spise skalldyr, drikke upasteurisert melk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Gratulerer med graviditeten. Jeg forstår at du vil det beste for ditt foster/barn. Få sjekket om du har hatt toxoplasmose (blodprøve) så kan du evt. slappe av mht dette problemet, om du er positiv og tidligere smittet. Listeria finnes i visse ostetyper. Her kjenner jeg ikke til de lokale forhold i Brasil, det må du spørre de lokale helsemyndigheter om. Ang norske forhold kan du lese denne linken:

http://www.forskning.no/Artikler/2003/januar/1042205500.32

Hvis du vasker salat godt, skulle det være greit, grønsaker koker du. Kranvann er vel renset der du bor? Jeg kan ikke forestille meg at man har tilsetningsstoffer i maten som er skadelig for foster i et opplyst land som Brasil. Kosmetikk kommer ikke inn i kroppen. Røyk og alkohold er bannlyst under graviditet, men det vet du vel?

Husk at Brasil har sannsynligvis verdens høyeste forekomst av keisersnitt, ofte helt uten grunn. Hvis det foreslås, bør du diskutere det nøye med legene og få klar begrunnelse.

Lykke til med svangerskapet. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...