Gå til innhold

Atopisk Eksem og hydrokortisonkrem

Anbefalte innlegg

verdensrøra

Jeg har en jente på snart 3 år som har vært plaget med eksem (som klør) i 2-3 mnd.

Hun har "alltid" hatt utslett/eksem bak knær, på håndledd, i "armbøyen" og i folder under armen, men for 2-3 mnd siden fikk hun utslett over hele kroppen som klør og tydelig plager min datter som klør på dette til hun begynner å blø.

Jeg har i perioder brukt

Mildison 1% fet krem (reseptfitt på apoteket), men synes ikke denne har noen effekt.

Sist fredag var jeg hos lege men min datter og jeg fikk en krem som jeg skulle smøre på morgen og kveld.

Denne kremen heter Locoid 0,1% fet krem og ligner veldig på den Mildison som jeg har brukt tidligere.

Jeg fortalte legen at jeg hadde brukt denne og at den ikke hadde noen effekt.

Når jeg ser på innholdet i disse to kremene virker det på meg som at Locoid inneholder mindre hydrokortison enn Mildison.

Jeg er ingen lege eller apoteker så jeg vet ikke, men jeg synes at det er litt rart at jeg får omtrent samme type krem.

Jeg har siden fredag brukt Locoid på min datter og jeg merker ingen bedring. Det jo mulig at det er litt kort tid å evaluere om jeg har fått riktig krem, men jeg ønsker å vite hva som er forskjellen på de to kremene jeg har brukt.

Takknemmelig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29553-atopisk-eksem-og-hydrokortisonkrem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår datter har også atopisk eksem, og vi har et "behandlingsskjema" for dette. Vi bruker faktisk begge de kremene du nevner, Mildison og Locoid, og med godt resultat. Jeg tror cluet er å bruke de om en annen, f eks Locoid på morgenen og Mildison på kvelden. Selv om de er like, er de allikevel ikke akkurat de samme.

Etter så kort tid, synes jeg slett ikke at du skal trekke noen slutninger, og det er også greit å være forberedt på at Atopisk eksem er noe som man kan slite med i mange år. Det tar tid å komme inn i en god periode, og det krever oppfølging, men det blir da over tid som regel noe bedre, og en lærer seg triksene underveis. :o)

Mot kløen finnes det flere typer medisiner, vi fikk noe flytende (husker ikke navnet i farten), som vi ga om kvelden, da dette hadde døsighet som bivirkning. Det fungerte bra, og hun slapp i hvertfall kløen på natten, slik at hun fikk sove. Om dere ikke har dette, så kan det også være verdt å prøve Eurax. Eksem kan jo ofte være aller verst på kvelden og natten, og det blir lett en ond sirkel av det også.

En ting til, husk at den salven/kremen du får reseptfritt på apoteket kan være svakere enn den dere får på resept. Og effekten kan være deretter.

Jeg vet ikke om dere bruker spesialist, om dere ikke gjør det, så anbefaler jeg dere å få henvisning til en, de har som regel veldig god peiling på behandling av eksem.

Vår datter har i løpet av det siste året blitt veldig lite plaget av eksemen sin, så vi har ikke hatt mange omgangene med smøringer i det siste. Det er godt, etter 4 1/2 år med dette.

Jeg ønsker dere lykke til, ikke gi dere før dere finner noe som fungerer!

:o)

mvh

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære verdensrøra

Kortisonkremer finnes i fire styrkegrader, Mildison tilhører gruppe 1 som er de mildeste, Locoid er gruppe 2 som er litt sterkere. Når et eksem blir veldig kraftig og utbredt må man av og til opp i styrke 3, også til barn, for å slå eksemet tilbake. Så kan du gå ned til gruppe 2 og til slutt til gruppe 1. Hvis du etter 3-4 dager overhodet ikke merker noen bedring med Locoid er det to muligheter, enten er eksemet så kraftig at du trenger en gruppe 3 krem og da må du ha resept, eller eksemet er blitt infisert og da trenger barnet antibiotika. I begge tilfeller må du kontakte legen igjen.

Det står mye om behandling av eksem i artikler som du kan søke på i Doktor online.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...