Gå til innhold

samboer under attf.-jeg gravid


Gjest monato

Anbefalte innlegg

Gjest monato

Hei Irene!

Jeg har et stort ønske om å bli gravid i løpet av sommeren, har sluttet på p-piller og håper på det beste. Jeg har noen spm. om det økonomiske...

Min samboer er under yrkesrettet attføring, vi skal flytte til høsten pga. hans utdanning. Tidligere har han fått attføringspenger og husholdningspenger. Jeg lurer på om han vil få noe ekstra som familieforsørger?

Jeg har kun sommerjobb fram til 15. august, regner med å bli arb.søkende en stund etter flytting for så (forhåpentligvis) skaffe meg en jobb slik at jeg kan få fødselspenger. Vi lurer jo veldig på om vi kommer til å klare oss på hans attføringspenger + tillegg og mine fødselspenger som kan bli lave hvis de blir beregnet ut fra evt. dagpenger.

Hvis jeg skulle ende opp med å få kun engangsstønad på ca. 32.000,-, hva skal jeg da klare meg på i tiden etter fødselen?

Håper du kan svare på dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Han vil få barnetillegg - fullt tillegg utgjør 25% av grunnbeløpet pr barn pr år, men reduseres i forhold til inntekt over et gitt nivå (satsene for 2001 er ikke klare før i juli, frem til nå har det vert fribeløp på kr 178 000, tillegget reduseres med 50% av inntekt over dette nivået, dvs max inntekt kr 252 000 før tilleggene faller helt vekk).

(Grunnbeløpet = kr 51 360)

Husholdningspengene vil regnes av et høyere beløp når det er flere i husholdningen, og når dere har felles barn likestilles dere med ektefeller slik at det kan være aktuelt at han får forsørgertillegg for deg også dersom du bare får engangsstønaden eller har inntekt (f.eks fødselspenger)som utgjør mindre enn grunnbeløpet.

Forsørgertillegg for Ektefelle/"samboer-med-felles-barn" er 50% av grunnbeløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...