Gå til innhold

Forskjell på hjelpepleier og omsorgsarbeider?


org

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest en assistent

Der jeg jobber har de samme arbeidsoppgaver og samme lønn. Ja, jeg som er assistent gjør akkurat det samme - men har dårligere lønn.

Nå heter det helsefagarbeider, om jeg husker rett. Ny utdanning der hjelpepleier og omsorgspleier er slått sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Naa er disse to yrkene slaatt sammen til èn. Men tidligere tror jeg hjelpepleieren hadde mer ansvar mht. medisinering, sette sproeyter. Det hadde ikke omsorgsarbeideren lov til, hvis du da ikke tok et medisinkurs etter endt utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tubbel

Begge hadde grunnkurs helse og sosial.

Omsorgsarbeider gikk så omsorgsarbeider vk1, og hadde to år læretid.

Lærte litt mer om bomiljø og utviklingshemming i forhold til hjelpepleier, som har mere sykdomslære.

Hjelpepleiere gikk både vk1 og vk2 hjelpepleier, og hadde ikke lærlingetid, men fikk praksis via skolen, hovedsakelig sykehjem.

Men stort sett kan de jobbe med akkurat det samme, sykehjem, omsorgsboliger, samme lønn...

Hjelpepleiere kan ta medisinkurs og gi medisiner, vet ikke om omsorgsarbeidere kunne det samme.

Hjelpepleiere kunne jobbe på sykehus også, men det blir det mindre og mindre av, de har mer enn syk sykepleiere og vil heller ha det på sykehusene.

Nå er utdanningene slått sammen, til helsefagarbeider, som omsorgsarbeider er det vg1, vg2 og to års lærlingetid.

Nå heter grunnkurs for vg1, og vk1 for vg2...

Den største forskjellen er vel at hjelpepleieryrket var 3-årig videregående, mens omsorgsarbeider var to årig, med to års læretid. Omsorgsarbeidere kunne også f.eks ha en del av læretiden i barnehage, i tillegg til sykehjem. Mens hjelpepleiere må ha hatt praksis med pleie av syke, sykehjem, sykehus... barnehage ville ikke blitt godkjent praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilsen en i helsenord

Naa er disse to yrkene slaatt sammen til èn. Men tidligere tror jeg hjelpepleieren hadde mer ansvar mht. medisinering, sette sproeyter. Det hadde ikke omsorgsarbeideren lov til, hvis du da ikke tok et medisinkurs etter endt utdanning.

Hjelpepleiere setter hverken sprøyter eller gir medisiner. Det er syke og vernepleierenes oppgave. En lege kan imidlertid gi en midlertidig dispensasjon ved at en hjelpepleier får gi medisin fra dosett. Det er dog syke/vernepleier som har lagt medisinen i dosetten først.

Slik fungerer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Hjelpepleiere setter hverken sprøyter eller gir medisiner. Det er syke og vernepleierenes oppgave. En lege kan imidlertid gi en midlertidig dispensasjon ved at en hjelpepleier får gi medisin fra dosett. Det er dog syke/vernepleier som har lagt medisinen i dosetten først.

Slik fungerer det.

Jeg jobber i hjemmesykepleien et sted på østlandet. Jeg er hjelpepleier og vi doserer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tubbel

Hjelpepleiere setter hverken sprøyter eller gir medisiner. Det er syke og vernepleierenes oppgave. En lege kan imidlertid gi en midlertidig dispensasjon ved at en hjelpepleier får gi medisin fra dosett. Det er dog syke/vernepleier som har lagt medisinen i dosetten først.

Slik fungerer det.

ved å ta medisinkurs kan hjelpepleiere på sykehjem gi medisiner iallfall her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Hjelpepleiere setter hverken sprøyter eller gir medisiner. Det er syke og vernepleierenes oppgave. En lege kan imidlertid gi en midlertidig dispensasjon ved at en hjelpepleier får gi medisin fra dosett. Det er dog syke/vernepleier som har lagt medisinen i dosetten først.

Slik fungerer det.

Okey, da har jeg hoert feil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Jeg jobber i hjemmesykepleien et sted på østlandet. Jeg er hjelpepleier og vi doserer..

Oi, det har du jo absolutt ikke lov til! Kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at arbeidsgiveren din har fått dispensasjon for at hjelpepleiere kan dosere, så den praksisen er ulovlig. Om dette blir oppdaget går det ikke bare på arbeidsgiveren, men også på deg personlig, som burde satt deg bedre inn i regelverket. Jeg ville undersøkt det der med en gang, for det høres jo helt riv ruskende galt ut :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Okey, da har jeg hoert feil :-)

Omsorgsarbeidere og hjelpepleiere stiller der helt likt. Ved å ta medikamentkurs (stort sett innebærer det to fulle dagers kurs med hjemmeeksamen etterpå) kan disse to arbeidsgruppene også gi ut medisiner. Det må imidlertid sendes inn spesiell søknad til legen for hver bruker (dette må du ta med en liten klype salt, det er nemlig forskjell på institusjon og hjemmetjeneste, såvidt jeg vet), men det er en ren formalitet så lenge du har bestått eksamen i legemiddelhåndtering. Hjelpepleiere og omsorgsarbeidere kan også få opplæring i å sette insulin og Klexane (blodfortynnende). På insulin trenger man konkret opplæring av fagansvarlig sykepleier for hver enkelt bruker. Klexane trenger man bare en generell opplæring på, dette er en ferdigopptrukket sprøyte.

Ved å ta medikamentkurs kan man altså gi ut medisiner som allerede er ferdig lagt opp i dosett eller multidose, men man kan aldri selv trykke ut en tablett fra en pakning og gi til en bruker, det skal være ferdig lagt opp.

På sykehus gir ingen av disse to arbeidsgruppene medisiner i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Har aldri hørt noe annet enn at de får samme lønn. Det er som tubbel og noen andre her sier, at nå skal det jo ikke engang være forskjell på utdanningene, de skal slås sammen til helsefagarbeider siden arbeidslivet blir så likt uansett. Men fra før har vel hjelpepleierne mer sykdomslære og omsorgsarbeiderne mer om barn, renhold og litt forskjellig "huslig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Oi, det har du jo absolutt ikke lov til! Kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at arbeidsgiveren din har fått dispensasjon for at hjelpepleiere kan dosere, så den praksisen er ulovlig. Om dette blir oppdaget går det ikke bare på arbeidsgiveren, men også på deg personlig, som burde satt deg bedre inn i regelverket. Jeg ville undersøkt det der med en gang, for det høres jo helt riv ruskende galt ut :s

Alle gjør jo det i hjemmetjenesten. Hadde praksis i oslo, og de gjorde det samme der. Det er som oftest hos pasienter som har medisinene sine hjemme da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Caloni Makaroni

Alle gjør jo det i hjemmetjenesten. Hadde praksis i oslo, og de gjorde det samme der. Det er som oftest hos pasienter som har medisinene sine hjemme da.

At alle gjør det er ikke det samme som at det er lov. Jeg jobber i hjemmetjenesten, og vi følger loven. Ufaglærte er ikke så mye som borti en tablett hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

At alle gjør det er ikke det samme som at det er lov. Jeg jobber i hjemmetjenesten, og vi følger loven. Ufaglærte er ikke så mye som borti en tablett hos oss.

Men da må det mer penger opp på bordet fra kommunen, men det gjør det ikke. Det er rett og slett ikke nok sykepleiere til at loven kan følges. Sånn vil det nok alltid være mange steder.

Egentlig skal man jo ha opplæring på hver enkelt pasient man skal sette insulin på også. Det er bare ikke mulig å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Men da må det mer penger opp på bordet fra kommunen, men det gjør det ikke. Det er rett og slett ikke nok sykepleiere til at loven kan følges. Sånn vil det nok alltid være mange steder.

Egentlig skal man jo ha opplæring på hver enkelt pasient man skal sette insulin på også. Det er bare ikke mulig å få til.

''Men da må det mer penger opp på bordet fra kommunen, men det gjør det ikke. Det er rett og slett ikke nok sykepleiere til at loven kan følges. Sånn vil det nok alltid være mange steder.

Egentlig skal man jo ha opplæring på hver enkelt pasient man skal sette insulin på også. Det er bare ikke mulig å få til.''

Vel, på min arbeidsplass får vi det til. Det er ganske enkelt ikke noe alternativ å ikke gjøre det på den måten. Om det bare er assistenter på jobb en dag (som svært sjelden skjer), så ringer vi vikartjenesten så de kommer og gir ut medisinene, uansett hvilken type det er. Insulin setter -ingen- uten spesiell opplæring. Og opplæringen skal være av en bestemt sykepleier, ikke en hvilken som helst.

Vi har ikke mange sykepleiere og vernepleiere vi heller, men dosering skal tross alt ikke skje mer enn en gang per uke, så med litt planlegging er dosering det minste problemet. Medisinutlevering kan være litt problematisk en gang i blant, men det ordner seg alltid. Hos oss, vel og merke. Jeg -vet- det slurves mye og at man velger lettvindte løsninger, men jeg er glad jeg jobber på et sted hvor vi klarer å følge det gjeldende lovverket.

Til syvende og sist, om det skjer en feil og det blir opprettet en sak, enten intern eller med større omfang, så er det den enkelte ansatte som står som ansvarlig for det han eller hun har gjort. Man får lite igjen for å være "lojal" mot arbeidsgiver og hjelpe de med å bli mest effektive ved å bryte loven sammen med dem.

Jeg vet om noen på andre arbeidsplasser som er redd for å nekte å gi ut medisin (ufaglærte), de vet de ikke vil få noe særlig med ekstravakter når de skal være "vanskelige". Dette er selvsagt ulovlig, og de det gjaldt ble anbefalt å snakke med ledelsen utenfor arbeidsplassen. Har ikke hørt hvordan det gikk, men når lovbrudd blir rapportert så skal det jo følges opp.

Om noen gir ut medisin eller doserer uten å ha lov, så skal det skrives systemavvik, hver eneste gang. Det er viktig å skrive avvik for alt ureglementert som skjer. Bare på den måten kan man få dokumentert problemet med mangel på fagfolk, og kanskje få satt inn en ekstra stilling eller to (ja, det går an, jeg vet om eksempler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''Men da må det mer penger opp på bordet fra kommunen, men det gjør det ikke. Det er rett og slett ikke nok sykepleiere til at loven kan følges. Sånn vil det nok alltid være mange steder.

Egentlig skal man jo ha opplæring på hver enkelt pasient man skal sette insulin på også. Det er bare ikke mulig å få til.''

Vel, på min arbeidsplass får vi det til. Det er ganske enkelt ikke noe alternativ å ikke gjøre det på den måten. Om det bare er assistenter på jobb en dag (som svært sjelden skjer), så ringer vi vikartjenesten så de kommer og gir ut medisinene, uansett hvilken type det er. Insulin setter -ingen- uten spesiell opplæring. Og opplæringen skal være av en bestemt sykepleier, ikke en hvilken som helst.

Vi har ikke mange sykepleiere og vernepleiere vi heller, men dosering skal tross alt ikke skje mer enn en gang per uke, så med litt planlegging er dosering det minste problemet. Medisinutlevering kan være litt problematisk en gang i blant, men det ordner seg alltid. Hos oss, vel og merke. Jeg -vet- det slurves mye og at man velger lettvindte løsninger, men jeg er glad jeg jobber på et sted hvor vi klarer å følge det gjeldende lovverket.

Til syvende og sist, om det skjer en feil og det blir opprettet en sak, enten intern eller med større omfang, så er det den enkelte ansatte som står som ansvarlig for det han eller hun har gjort. Man får lite igjen for å være "lojal" mot arbeidsgiver og hjelpe de med å bli mest effektive ved å bryte loven sammen med dem.

Jeg vet om noen på andre arbeidsplasser som er redd for å nekte å gi ut medisin (ufaglærte), de vet de ikke vil få noe særlig med ekstravakter når de skal være "vanskelige". Dette er selvsagt ulovlig, og de det gjaldt ble anbefalt å snakke med ledelsen utenfor arbeidsplassen. Har ikke hørt hvordan det gikk, men når lovbrudd blir rapportert så skal det jo følges opp.

Om noen gir ut medisin eller doserer uten å ha lov, så skal det skrives systemavvik, hver eneste gang. Det er viktig å skrive avvik for alt ureglementert som skjer. Bare på den måten kan man få dokumentert problemet med mangel på fagfolk, og kanskje få satt inn en ekstra stilling eller to (ja, det går an, jeg vet om eksempler).

Mulig det går andre steder.. Mn vi har ingen vikartjeneste vi bare kan ringe. Jeg jobber natt og om noen plutselig trenger insulin, fragmin etc tror du legevaktslegen kommer ut? Det er ikke alltid sykepleier på natt. Det går bare ikke her.

Skulle gjerne jobbet et sted hvor alt lovverk ble fulgt jeg, men det stedet har jeg ikke hørt om. Bortsett fra det du forteller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Mulig det går andre steder.. Mn vi har ingen vikartjeneste vi bare kan ringe. Jeg jobber natt og om noen plutselig trenger insulin, fragmin etc tror du legevaktslegen kommer ut? Det er ikke alltid sykepleier på natt. Det går bare ikke her.

Skulle gjerne jobbet et sted hvor alt lovverk ble fulgt jeg, men det stedet har jeg ikke hørt om. Bortsett fra det du forteller da.

Jeg skjønner at det er vanskelig, at det ser umulig ut. Men lovverket er tydelig, og dere bryter loven. Høres ut som om det må en solid oppvask til, for at dere skal komme ut av den rutinen. Om ting "ikke er mulig", så må ledelsen finne ut hvordan de kan gjøre det mulig. Om det så innebærer å opprette en vikartjeneste og å hjernevaske legevakta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...