Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt mer og mer allergisk de siste årene, og da mot pollen og støv. Jeg har aldri reagert på mat. reaksjonene har vært såpass svakeat jeg ikke har brukt allergimedisin. Jeg hadde en ubehagelig opplevelse for noen uker siden. Jeg begynte å klø hysterisk, først i øynene og så i hele kroppen. Jeg merket med en gang at øynene hovnet opp, det kjentes ut som om de skulle sprenges. Da jeg så i speilet, hadde selve øyeeplet hovnet opp, og kom ut av åpningen. Da jeg kom meg på legevakten, begynte det å gi seg litt. Legen sa jeg hadde et allergisjokk og ga meg vanlig allergimedisin (Clarityn, Livostin og Spersallerg øyedråper). Da jeg kom hjem hadde jeg en feberlignende søvn med svette- og kuldetokter og fantasier. Sprenget i øynene var borte, men det hang store slimposer ut av øyeeplet og nedover øyenvippene. Etter det kom jeg til meg selv igjen. Etter dette reagerer jeg både på epler og nøtter. Da jeg var på legevakta var jeg ennå i en slags sjokktilstand, slik at jeg fikk med meg svært lite av hva legen sa. Kan dere si litt mere om dette? Kan jeg vente meg sterkere allergireaksjoner fremover? Bør jeg begynne å ta medisin forebyggende til neste pollensesong? Hva utløser slike anfall?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29561-allergisjokk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære annerd

Hvis du har en bjørkepollenallergi, og det regner jeg med du har, kan du få reaksjoner på rå epler, pære, gulrot og mange andre rå frukter og grønnsaker, og også på nøtter. Dette er eingen vanlig matallergi, men en kryssreaksjon fordi allergenene i nøtter og endel rå frukter og grønnsaker likner til forveksling på allergenene i bjørkepollen.

Den kraftige reaksjonen du fikk var sannsynligvis en slik kryssreaksjon, og ble så kraftig fordi du samtifdig er/har vært utsatt for bjørkepollen.

Det kan nok være lurt av deg å ta allergitabletter (antihistamin) i forkant og i bjørkepollensesongen neste år, dvs i april-mai i Sør-Norge, noe senere lenger nord i landet. Det finnes oversikter over når bjørka blomstrer på ulike steder.

Det er ingen grunn til å tro at du vil få sterkere reaksjoner etterhvert, men nå du vet hva det kommer av kan du også unngå i alle fall nøtter og i alle fall i pollensesongen. Du merker fort hvilke rå frukter og grønnsaker du bør unngå - med engang du får en liten bit i munnen begynner det å klø. Du kan trygt prøve deg litt frem.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29561-allergisjokk/#findComment-118342
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...