Gå til innhold

NHD - litt krise her!


Gjest Armod

Anbefalte innlegg

Håper du kan svare.

Var hos lege i dag pga utslett og generelt dårlig allmentilstand. Han mente det var bivirkninger av fontex.

Nå leste jeg i fellskatalogen:

''Dersom du får et utslett eller allergi skal du umiddelbart stoppe å ta Fontex og gi beskjed til legen eller apoteket.''

Jeg fikk ikke noen beskjed om å trappe ned. Jeg er dårlig, har frostryer/svettetokter/kløende utslett, halsonde, kvalm, skjelven og smerter i muskler/ledd.

Hva gjør jeg? Jeg får ikke tak i verken legen eller psykiater nå, men kjenner jeg blir verre. Skal jeg fortsette med 20mg fontex over helga, eller oppsøke legevakt? Evt - kan du hjelpe meg med nedtrappingsplan?

Takker for evt. svar.

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skal jeg ringe apoteket?

Ring apoteket for sikkerhets skyld. Spørs om du får annet svar enn å kontakte legen.

Å kutte ut "umiddelbart" høres ut som du bare skal kutte ut, uten nedtrapping. Jeg vil råde deg til ikke å ta flere tabletter før du har fått svar fra nhd. Særlig siden du også er blitt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du gått på medisinen? Greit å vite for NHD eller andre.

Siden slutten av november. Omtrent da symptomene startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring apoteket for sikkerhets skyld. Spørs om du får annet svar enn å kontakte legen.

Å kutte ut "umiddelbart" høres ut som du bare skal kutte ut, uten nedtrapping. Jeg vil råde deg til ikke å ta flere tabletter før du har fått svar fra nhd. Særlig siden du også er blitt verre.

Takk for svar. Vet jo at jeg blir syk hvis jeg bråseponerer også. Men har nå sendt sms til behandler, det får bære eller briste. Har sagt dette til henne mange ganger, men virker som man må være døden nær for å bli tatt alvorlig.

apoteket ba meg kontakte behandler privat, så jeg gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Vet jo at jeg blir syk hvis jeg bråseponerer også. Men har nå sendt sms til behandler, det får bære eller briste. Har sagt dette til henne mange ganger, men virker som man må være døden nær for å bli tatt alvorlig.

apoteket ba meg kontakte behandler privat, så jeg gjorde det.

Jeg vet ingenting om hvor alvorlig den bivirkningen du opplever er/kan være. Bråseponering gjør deg nok dårlig, men jeg tror ikke det er direkte skadelig. Det kan hende du ikke har noe valg, derfor er det veldig viktig at du ikke tar flere tabletter før du vet at det er trygt.

Håper du snart får svar fra behandleren din, eller at nhd har et svar til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Vet jo at jeg blir syk hvis jeg bråseponerer også. Men har nå sendt sms til behandler, det får bære eller briste. Har sagt dette til henne mange ganger, men virker som man må være døden nær for å bli tatt alvorlig.

apoteket ba meg kontakte behandler privat, så jeg gjorde det.

20 mg er ikke en veldig høy dose på fontex, den minste anbefalte hvis jeg har forstått det riktig. Når du i tillegg ikke har brukt denne medisinen lenger enn siden november ville jeg personlig bare sluttet med den uten nedtrappingsplan. Får du altfor sterke seponeringsproblemer, kan du heller ta en halv tablett og ta det derfra. Trenger ikke bli noe problem med å bråseponere.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuellt kan du ringe giftinformasjonen, de har peiling på mye rart. Det er farmakologer som jobber der.

Takk. Ringte nå behandler som mente jeg må bråseponere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 mg er ikke en veldig høy dose på fontex, den minste anbefalte hvis jeg har forstått det riktig. Når du i tillegg ikke har brukt denne medisinen lenger enn siden november ville jeg personlig bare sluttet med den uten nedtrappingsplan. Får du altfor sterke seponeringsproblemer, kan du heller ta en halv tablett og ta det derfra. Trenger ikke bli noe problem med å bråseponere.

Mvh

Takk. Fikk beskjed om å bråspeonere. Tok kontakt med behandler (selv om det er helg) fordi apoteket mente det. Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om hvor alvorlig den bivirkningen du opplever er/kan være. Bråseponering gjør deg nok dårlig, men jeg tror ikke det er direkte skadelig. Det kan hende du ikke har noe valg, derfor er det veldig viktig at du ikke tar flere tabletter før du vet at det er trygt.

Håper du snart får svar fra behandleren din, eller at nhd har et svar til deg.

Jeg var så heldig at behandler ringte meg med én gang etter at jeg skrev sms.

Men føler meg absolutt ikke bra. Men bør vel ikke kontakte legevakta før ved høy feber (har litt feber nå, vet ikke hvor mye, har ikke tempmåler). De kan vel ikke gjøre noe uten at det står om liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Fikk beskjed om å bråspeonere. Tok kontakt med behandler (selv om det er helg) fordi apoteket mente det. Takk for hjelp.

Lykke til og håper du kommer deg raskt fra elendigheten:o)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var så heldig at behandler ringte meg med én gang etter at jeg skrev sms.

Men føler meg absolutt ikke bra. Men bør vel ikke kontakte legevakta før ved høy feber (har litt feber nå, vet ikke hvor mye, har ikke tempmåler). De kan vel ikke gjøre noe uten at det står om liv.

Hvis det ikke var noen grunn til å kontakte legevakta før det sto om liv ville 90% av de som er innom ikke kommet.

Hva sa behandleren din?

Det kan sikkert være lurt å kontakte legevakta, og husk å fortelle at du måtte bråseponere på grunn av alvorlige bivirkninger. Jeg synes en lege som faktisk ser deg og kan undersøke deg litt bør avgjøre hva som skal skje, om du trenger noen form for behandling eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så heldig at behandler ringte meg med én gang etter at jeg skrev sms.

Men føler meg absolutt ikke bra. Men bør vel ikke kontakte legevakta før ved høy feber (har litt feber nå, vet ikke hvor mye, har ikke tempmåler). De kan vel ikke gjøre noe uten at det står om liv.

Dersom du ikke har høy feber, eller en svært redusert almenntilstand, så er vel det greieste å se situasjonen litt an, siden du allerede har vært hos legen i dag og nå også har fått dobbeltsjekket det med seponeringen av fontex.

I tillegg til problemene som følge av fontex, så kan du jo i tillegg ha fått en akutt forkjølelse/virusinfeksjon siden det er så mange andre som har dette for tiden.

God bedring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke var noen grunn til å kontakte legevakta før det sto om liv ville 90% av de som er innom ikke kommet.

Hva sa behandleren din?

Det kan sikkert være lurt å kontakte legevakta, og husk å fortelle at du måtte bråseponere på grunn av alvorlige bivirkninger. Jeg synes en lege som faktisk ser deg og kan undersøke deg litt bør avgjøre hva som skal skje, om du trenger noen form for behandling eller noe.

Ja, sant det. Var jo med lege i dag, men han så ikke på meg, bare snakket med meg. Og jeg føler meg dårligere nå. Jeg er redd, skal innrømme det. Skal normalt en del til før jeg blir redd for å være syk Men er det nå. Men er redd leger, og redd for å mase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har høy feber, eller en svært redusert almenntilstand, så er vel det greieste å se situasjonen litt an, siden du allerede har vært hos legen i dag og nå også har fått dobbeltsjekket det med seponeringen av fontex.

I tillegg til problemene som følge av fontex, så kan du jo i tillegg ha fått en akutt forkjølelse/virusinfeksjon siden det er så mange andre som har dette for tiden.

God bedring :-)

Takk for svar, frosken :-)

Joda, roa meg ned nå. Fikk snakka med psyk.sykepleier som var på vakt i kveld. Antakelig pga jeg har vært dårlig så lenge, så har jeg også blitt sliten psykisk og tåler mindre før jeg får angst.

Og logisk det du sier. Drar ikke på legevakta før jeg må jeg. Får sjekke feberen. Dersom den ikke blir veldig høy, så drar jeg ikke dit. Får vel stå ut denne seponeringen, fontex har en halveringstid på 3-4 dager, så jeg vil ikke merke noe med det første. Så hvis det blir vanskelig, så kan jeg ringe på mandag og avtale oppstart av et annet SSRI. Det er bare det at jeg har hørt så mange skremselshistorier ang å bråseponere på SSRI. Men regner med at psyken vet hva h*n snakker om her.

Og som du sier, så kan det hende jeg har fått en forkjølelse/virus oppi det hele.

Nå skal jeg legge meg ned på senga, tylle meg inn i pelspleddet mitt, kose med pus og slappe av resten av kvelden.

Håper du får en fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sant det. Var jo med lege i dag, men han så ikke på meg, bare snakket med meg. Og jeg føler meg dårligere nå. Jeg er redd, skal innrømme det. Skal normalt en del til før jeg blir redd for å være syk Men er det nå. Men er redd leger, og redd for å mase.

Kom deg til legen hvis du ikke allerede har gjort det. Det er ikke mas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, frosken :-)

Joda, roa meg ned nå. Fikk snakka med psyk.sykepleier som var på vakt i kveld. Antakelig pga jeg har vært dårlig så lenge, så har jeg også blitt sliten psykisk og tåler mindre før jeg får angst.

Og logisk det du sier. Drar ikke på legevakta før jeg må jeg. Får sjekke feberen. Dersom den ikke blir veldig høy, så drar jeg ikke dit. Får vel stå ut denne seponeringen, fontex har en halveringstid på 3-4 dager, så jeg vil ikke merke noe med det første. Så hvis det blir vanskelig, så kan jeg ringe på mandag og avtale oppstart av et annet SSRI. Det er bare det at jeg har hørt så mange skremselshistorier ang å bråseponere på SSRI. Men regner med at psyken vet hva h*n snakker om her.

Og som du sier, så kan det hende jeg har fått en forkjølelse/virus oppi det hele.

Nå skal jeg legge meg ned på senga, tylle meg inn i pelspleddet mitt, kose med pus og slappe av resten av kvelden.

Håper du får en fin kveld.

Håper du snart kommer deg, og at dette ikke varer så lenge. Det kan oppleves skremmende å bli syk når man er alene, men du får tenke på det som en form for virusinfeksjon eller influensa, og ta en dag av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sitronkaramell

Takk for svar, frosken :-)

Joda, roa meg ned nå. Fikk snakka med psyk.sykepleier som var på vakt i kveld. Antakelig pga jeg har vært dårlig så lenge, så har jeg også blitt sliten psykisk og tåler mindre før jeg får angst.

Og logisk det du sier. Drar ikke på legevakta før jeg må jeg. Får sjekke feberen. Dersom den ikke blir veldig høy, så drar jeg ikke dit. Får vel stå ut denne seponeringen, fontex har en halveringstid på 3-4 dager, så jeg vil ikke merke noe med det første. Så hvis det blir vanskelig, så kan jeg ringe på mandag og avtale oppstart av et annet SSRI. Det er bare det at jeg har hørt så mange skremselshistorier ang å bråseponere på SSRI. Men regner med at psyken vet hva h*n snakker om her.

Og som du sier, så kan det hende jeg har fått en forkjølelse/virus oppi det hele.

Nå skal jeg legge meg ned på senga, tylle meg inn i pelspleddet mitt, kose med pus og slappe av resten av kvelden.

Håper du får en fin kveld.

Hei:) Er visst et mye mindre problem å bråseponere fontex enn andre SSRI pga Fontex sin lange halveringstid. Fontex er ikke ute av kroppen før det er gått 5 uker. Med andre SSRI er det stort sett 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...