Gå til innhold

kontakt med ekser


Gjest Frettos

Anbefalte innlegg

Gjest Frettos

Hei, Hvor mye skal man ha kontakt med ekser? Jeg er sammen med en jente 24. Hun har hatt flere kjærester og mer sex enn meg. Det er ok. Jeg tenker på det av og til. Litt slitsomt. Men ok. Ikke noe å gjøre med det nå. Hun har kontakt med to-tre av disse tidligere eksene gjennom telefon og mail. Vi har vært sammen i ca et år nå. Er samboere. Jeg synes det ikke er riktigt. Hun synes det burde jeg akseptere fordi hun bare er kompis med de. Og treffer de ca to - fem ganger i året. Fortsatt litt ubehagelig. Er jeg sjalu? Er jeg usikker på meg selv? Hun mener det. Hun elsker meg. Det vet jeg. Jeg synes bare det er vanskelig at hun har denne kontakten med sine ekser. Jeg ser for meg at hun kanskje inviterer hjem en eks for hun liker å ha masse venner og at alle skal føle seg vel og velkommen i sitt/vårt hjem. Jeg synes at det er ok å ha en viss kontakt. Og prate sammen ute når en treffer hverandre. Men ikke å avtale en gang i blant å treffes ute eller hjemme. Tenker litt på eksen når jeg får dette ubehaget, da var det tryggere. Viss det å føle at en ting ikke er riktig kan sammenlignes med sjalusi. Da er jeg vel det. Jeg forstår bare ikke hvorfor hun absolutt skal ha denne kontakten med sine ekser. Hun vil ingen vondt. Men det er viktig for henne å ha et vennlig rykte og kontakt med sine venner! Kan noen gi meg sine synspunkter på kontakt med ekser?? Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har samme syn på det som du, ekser bør man ikke ha kontakt med når man er i et forhold, men tror kanskje du og jeg er gammeldagse.... Nå til dags virker det som om det er mer ok å ha kontakt med ekser. Selv har jeg det (men jeg er singel), og min mor synes det er rart at jeg har kontakt med ekser, var ikke vanlig når hun var ung...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ung mamma!:)

Nei,jeg syns absolutt ikke noe om at folk har kontakt med ekser når de har fått seg ny kjæreste. Man bør ha respekt for at den man nå er sammen med synest at det kan være vanskelig. Fatter ikke hvorfor noen absolutt må ha kontakt med eksen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liten sans for å pleie kontakt med ekser. Spesielt ikke når man er i et nytt forhold.

Det har noe med å vise sin kjære _helt_tydelig_ hvem som nå er nummer en.

For øvrig skal man spare sin kjære for en detaljert og personifisert utlegning av sin kjærlighetsfortid. Opplys om hovedpunkter som er nødvendig for den andre å kjenne til. Hold kjeft om og legg vekk resten.

Det handler også om at det kan være ganske dumt å leke med ilden.

Det er ikke så uvanlig at en gammel flamme blir som ny.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke noe problem

Både kjæresten min og jeg har gode forhold til våre ekser. Dvs at vi møtes for lunsj i ny og ned, eller ute på byen for noen øl. Ingen av oss har noe problemer med det i det hele tatt. Jeg hadde i alle fall ikke villet være sammen med en som nektet meg å treffe en eks, såpass må man da stole på hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ekser og ekser - det er jo forskjell på dem da...

En gutt jeg dingla litt med har jeg fortsatt sporadisk kontakt med, nå har jeg presentert ham for en venninde - og jeg tror kanksje det blir noe mellom dem. En eks? tja... Vi hadde sex? Men var aldri offisielt kjærester - det var en praktisk ordning.

Første kjæresten har jeg også sporadisk kontakt med, han jobber med biler og jeg ringer ham når jeg trenger hjelp til noe - han stikker innom i ny og ne og hilser på - er jeg ikke hjemme stikker han innom mamma. Det er 14 år siden vi var sammen, og jeg kan aldri tenke meg at det er noen fare for at vi skal være noe annet enn sporadiske venner.

Jeg har selvfølgelig kontakt med faren til barnet mitt - han er forsåvidt en større trussel en noen av de andre, selv om det heller ikke er aktuelt.

Jeg ser ikke helt problemet jeg da. Jeg antar at det er normalt man er på hils, treffes på fest - snakkes om man møtes, eller svinger innom om man drar forbi. Men; det er ikke greit å invitere til alene-videokveld, eller andre "intimsettinger". De aller fleste av mine tidligere bekjentskaper snakker jeg bare med på nettet - det ser jeg heller ikke problemet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Noen av eksene mine var venner og del av samme gjeng før de ble kjærester, og så gikk tilbake til å være venner igjen. Hadde blitt grinete, for å si det mildt, om mannen min hadde nektet meg å treffe disse da vi ble sammen.

De eksene som "bare" var kjærester, har jeg ikke beholdt kontakt med etterpå. Bare sporadisk dersom jeg dumper borti dem, eller treffes gjennom felles kjente.

Generelt tror jeg ikke ekser utgjør den store faren for forhold, i alle fall ikke for min del. Har heller ikke problemer med at min kjære har jevnlig kontakt med et par av sine ekser.

Det er en grunn til at de er ekser og ikke nåværende, nemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalita Evita

Noen av eksene mine var venner og del av samme gjeng før de ble kjærester, og så gikk tilbake til å være venner igjen. Hadde blitt grinete, for å si det mildt, om mannen min hadde nektet meg å treffe disse da vi ble sammen.

De eksene som "bare" var kjærester, har jeg ikke beholdt kontakt med etterpå. Bare sporadisk dersom jeg dumper borti dem, eller treffes gjennom felles kjente.

Generelt tror jeg ikke ekser utgjør den store faren for forhold, i alle fall ikke for min del. Har heller ikke problemer med at min kjære har jevnlig kontakt med et par av sine ekser.

Det er en grunn til at de er ekser og ikke nåværende, nemlig :)

Godt skrevet. henger meg på din forklaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,jeg syns absolutt ikke noe om at folk har kontakt med ekser når de har fått seg ny kjæreste. Man bør ha respekt for at den man nå er sammen med synest at det kan være vanskelig. Fatter ikke hvorfor noen absolutt må ha kontakt med eksen sin.

Signerer denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toril Hepsø, familieterapeut

Synspunkter på kontakt med ekser er mange og hva folk praktiserer varierer enormt. En ting er prinsipielle standpunkt, men en annen ting er hva som fungerer i praksis. Mange forhold slutter med formuleringen: "kan vi ikke bare være venner?" og på den måten er det enslags fortsettelse av forholdet samtidig som det markerer en overgang til noe annet. Noen er veldig klare på endringen og er kompisser. Andre har hele tiden med seg en flørtende tone som ligger der, mer eller mindre tydelig for andre. Det er heller ikke uvanelig at en av partene faktisk håper på noe mer, at de etterhvert kan bli kjærester igjen. Den som har slått opp kan være litt blind for dette, fordi vedkommende ønsker seg så sterkt dette venneprosjektet. Jeg har en følelse av at det er litt trendy, litt sånn det helst skal være, at det er "riktig" å være venn med eksen.

Dere to representerer litt forskjellige holdninger og begge er lett å forstå. I et forhold må man også ta hensyn til sin partners følelser og ønsker og jenke seg litt i forhold til egne meninger og ønsker. Det er bra at du innser forskjellen på å invitere hjem på kveldstid kontra å møtes tilfeldig eller planlagt til en kaffe 2 ganger i året. Dere må finne en form som fungerer for dere begge. Det er helt feil å kalle deg sjalu for dine følelser her, det er helt normalt og sunt å være litt på vakt overfor tidligere kjærester. Hvis du blir møtt på dette og finner noe du er komfortabel med vil du letter bli trygg på disse forholdene. Samtidig trenger kjæresten din en følelse av frihet under ansvar, at du stoler på henne og slapper av i forholdet. Finn et kompromiss dere begge kan leve med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke røykers

Noen av eksene mine var venner og del av samme gjeng før de ble kjærester, og så gikk tilbake til å være venner igjen. Hadde blitt grinete, for å si det mildt, om mannen min hadde nektet meg å treffe disse da vi ble sammen.

De eksene som "bare" var kjærester, har jeg ikke beholdt kontakt med etterpå. Bare sporadisk dersom jeg dumper borti dem, eller treffes gjennom felles kjente.

Generelt tror jeg ikke ekser utgjør den store faren for forhold, i alle fall ikke for min del. Har heller ikke problemer med at min kjære har jevnlig kontakt med et par av sine ekser.

Det er en grunn til at de er ekser og ikke nåværende, nemlig :)

Man kan vel like gjerne si: det er vel en grunn til at dere var mer enn bare venner også plutsellig, og hvorfor skulle ikke det fortsatt være der eller kunne komme tilbake? En ex vil alltid være mer enn bare en venn, man har delt masse og vært intime osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme syn på det som du, ekser bør man ikke ha kontakt med når man er i et forhold, men tror kanskje du og jeg er gammeldagse.... Nå til dags virker det som om det er mer ok å ha kontakt med ekser. Selv har jeg det (men jeg er singel), og min mor synes det er rart at jeg har kontakt med ekser, var ikke vanlig når hun var ung...

Hva er poenget i å bygge opp et forhold til en person, for så å bryte det så snart dere ikke er kjærester lengre..?

Så mye minner, skal det bare bli kastet bort til ingenting? Dummeste jeg har hørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...