Gå til innhold

Melatonin... nhd...

Gjest Hoggormen

Anbefalte innlegg

Gjest Hoggormen

Jeg er for tiden innlagt, og nå har psykiateren som behandler meg og jeg blitt enige om å forsøke melatonin fordi jeg som så mange andre både sliter med å sovne og forbli sovende igjennom natta.

Kort fortalt så har jeg prøvd det meste. Tolvon: Virkningen forsvinner og man må bare øke og øke dosene. Opplever søvnen som svært kunstig, og føler meg ikke uthvilt på normal måte. Nozinan: Sover på det, men opplever søvnen som veldig kunstig. Vallergan: Veldig hang-over, i så høy grad at det hemmet meg sterkt i hverdagen. Zopiclon: på 12,5 har jeg sovet på det, men nå virker det ikke så godt på meg mer på tross av at jeg ikke har spist det fast eller i utide. Generelt er jeg redd for avhengighet siden mine problemer er kroniske. Apodorm sover jeg bra på, men det er også vanedannende.

Dermed blir det til at jeg starter med 6mg halv ni på kvelden, når medisinene utdeles.

Var så nervøs da jeg satt i møte med psykiateren før i dag at jeg ikke klarte å stille klare spørsmål om dette. Må man f.eks. alltid ta det til samme tid, eller kan man f.eks. velge å ikke ta det en kveld om man skal ut med venner litt seint (da mener jeg selvsagt uten for sykehus).

Litt søking på nettet har gjort meg litt småskeptisk, fordi noen hevder at dette kan ha depresjon som bivirkning. Jeg er bipolar, så jeg håper ikke jeg løper noen risiko der. (bruker Lamictal som stabilisator). Jeg får inntrykk på at dette ikke er så veldig forsket på heller. Risikerer jeg noen bivirkninger?

Jeg er en jente på 26 år. Har diabetes 1 og epilepsi. Henholdsvis godt regulert og anfallsfri i to år - om dette skulle ha noe betydning.

Jeg stiller dette spørsmålet her på nettet siden psykiateren selvfølgelig må få sin velfortjente helg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv fikk jeg helt tydelig hodepine av melatonin. Noe som er en registrert bivirkning i likhet med depresjon. Ikke virket det på meg i løpet av den lille uken jeg prøvde det ut heller. Men det var jo verdt et forsøk siden jeg også har gått igjennom hele lista.

Ville ikke selv latt depresjon som bivirkning hindret meg i å prøve, da man kan bli temmelig deprimert og utenfor av mangel på søvn over lengre tid.

Min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hoggormen

Selv fikk jeg helt tydelig hodepine av melatonin. Noe som er en registrert bivirkning i likhet med depresjon. Ikke virket det på meg i løpet av den lille uken jeg prøvde det ut heller. Men det var jo verdt et forsøk siden jeg også har gått igjennom hele lista.

Ville ikke selv latt depresjon som bivirkning hindret meg i å prøve, da man kan bli temmelig deprimert og utenfor av mangel på søvn over lengre tid.

Min erfaring.

Takk for svar!

Jeg fikk første dose i forgårs - på 6mg. Måten jeg reagerte på skremte meg mye. Først følte jeg meg dårlig og "rar i kroppen" ca. en halvtime etter inntak - noe som ikke helt stemmer over ens med hvor lang tid det i følge legen tok før effekten kom etter inntak. Fikk dosen halv ni. Husker at nattevakta kom, at jeg hilste på han. Så våkner jeg plutselig i senga mi halv ni neste morgen! Alt etter at jeg hilste på nattevakta er rett og slett borte. Men sove gjorde jeg jo definitivt.

Forsøkte halv dose i gårkveld, og følte meg også da dårlig (svimmel, småkvalm, og lvanskelig for å snakke tydelig. Sovnet etter å ha ligget kanskje tre kvarters tid og hørt lydbok. I seng halv elleve. Våknet i fem tida, og lå våken til jeg sto opp halv sju. Hvorfor kan det aldri finnes noe mellomting??? Jeg har jo bare prøvd to kvelder, men jeg har fått angst for de pillene allerede. Vurderer å droppe de i kveld, og heller finne meg i å sove dårlig. Problemet nå er at søvnmangel for meg kan være et forvarsel til hypomani/mani. Søvnproblemene jeg får når jeg er deprimert arter seg annerledes. Sovner nemlig da om trent så snart hodet treffer puta, så sover jeg sammenhengende i kanskje fire timer og ender med å våkne i tre-firetida. Men jeg tror jeg kanskje skal droppe dosen i kveld, heller ta Zopiclon og håpe at det virker. Men så er jeg redd for at legene skal bli irriterte på meg fordi jeg gir opp... Men jeg kjenner meg selv veldig godt på hvordan jeg reagerer på medisiner. Første reaksjon forteller i regelen hvordan jeg vil fortsette å reagere på et preparat som ikke har tåleranseutvikling eller tilvenning.

Menmen... Jeg får overlate problemene til avdelingen og ikke dere som sitter her og surfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg fikk første dose i forgårs - på 6mg. Måten jeg reagerte på skremte meg mye. Først følte jeg meg dårlig og "rar i kroppen" ca. en halvtime etter inntak - noe som ikke helt stemmer over ens med hvor lang tid det i følge legen tok før effekten kom etter inntak. Fikk dosen halv ni. Husker at nattevakta kom, at jeg hilste på han. Så våkner jeg plutselig i senga mi halv ni neste morgen! Alt etter at jeg hilste på nattevakta er rett og slett borte. Men sove gjorde jeg jo definitivt.

Forsøkte halv dose i gårkveld, og følte meg også da dårlig (svimmel, småkvalm, og lvanskelig for å snakke tydelig. Sovnet etter å ha ligget kanskje tre kvarters tid og hørt lydbok. I seng halv elleve. Våknet i fem tida, og lå våken til jeg sto opp halv sju. Hvorfor kan det aldri finnes noe mellomting??? Jeg har jo bare prøvd to kvelder, men jeg har fått angst for de pillene allerede. Vurderer å droppe de i kveld, og heller finne meg i å sove dårlig. Problemet nå er at søvnmangel for meg kan være et forvarsel til hypomani/mani. Søvnproblemene jeg får når jeg er deprimert arter seg annerledes. Sovner nemlig da om trent så snart hodet treffer puta, så sover jeg sammenhengende i kanskje fire timer og ender med å våkne i tre-firetida. Men jeg tror jeg kanskje skal droppe dosen i kveld, heller ta Zopiclon og håpe at det virker. Men så er jeg redd for at legene skal bli irriterte på meg fordi jeg gir opp... Men jeg kjenner meg selv veldig godt på hvordan jeg reagerer på medisiner. Første reaksjon forteller i regelen hvordan jeg vil fortsette å reagere på et preparat som ikke har tåleranseutvikling eller tilvenning.

Menmen... Jeg får overlate problemene til avdelingen og ikke dere som sitter her og surfer.

I utgangspunktet skjønner jeg ikke hvorfor de prøver 6 mg den aller første natten. Utenpå boksen min står det klart at "normal" døgndose er 3 mg, og da synes jeg en prøver med det først. Ingen vits i å fleske til med 6 mg før en har fått sjekket det ut en natt. Hvis du er innlagt tror personlig at jeg jeg ville prøvd 3 mg i kveld også. Selv om at jeg skjønner du blir litt skremt, men da får du prøvd 3 mg to netter på rad og har et bedre grunnlag før du skrinlegger prosjektet melatonin helt. Det er verre hvis en baler med ting hjemme alene.

Dette er et godt eksempel på at såkalt "naturmedisin" også har både virkning og bivirkning, og ikke kan tygges som drops, slik enkelte liker å tro. Det er nok flere som har fått bivirkninger på melatonin. Det er skuffendes for min del, siden jeg hadde et lønnlig håp om at dette kunne være tingen, og så gikk ikke det heller. Så nå er det insomnia her i gården så det rekker. Jeg blir totalt dehydrert i huden av imovane:o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...