Gå til innhold

Cipralex, Dopamin


Gjest Inspirasjon_oslo

Anbefalte innlegg

Gjest Inspirasjon_oslo

Jeg har i lengere tid tatt Cipralex i forhold til angst og nedstemthet - dette fungerer bra for meg. Jeg leste et eller annet sted at Dopamin fungerer mot avhengighet. Jeg innser at jeg er disponert for å bli avhengig av relasjoner eller atferd som ikke nødvendigvis er sundt og bra for meg. Eksempel på dette er bruk av internettsider (dating osv.), seksuelle- og kjærlighetsmessige usunne relasjoner. Fint hvis jeg kan få synspunkter på dette, og om det eventuelt er medikamenter som kan være aktuelle. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Smackh!

Dopamin er et signalstoff som finnes naturlig i hjernen, i likhet med serotonin, gaba, glutamat osv....

I all type avhengighet er dopamin involvert, i alt fra spilleavhengighet til stoffmisbruk.

Hvis man får en "ovverraskende" glad nyhet, vil hjernen "dusje" dopamin i ulike nerveceller. Dette gjør at man føler "eksitasjon"/gledefølelse.

Sånn sett kan ikke dopamin i seg selv ta bort avhengighet, men det er dopamin vi higer etter når vi feks tar en røyk osv.... sagt på en annen måte; det som gir oss velbehag, gjør at hjernen sender ut mer dopamin til ulike nerveceller, dette modifiserer igjen andre signalstoffer i hjernen.

Ja....hvis det er mer du lurer på, så kan jeg kanskje forsøke å svare.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inspirasjon_oslo

Dopamin er et signalstoff som finnes naturlig i hjernen, i likhet med serotonin, gaba, glutamat osv....

I all type avhengighet er dopamin involvert, i alt fra spilleavhengighet til stoffmisbruk.

Hvis man får en "ovverraskende" glad nyhet, vil hjernen "dusje" dopamin i ulike nerveceller. Dette gjør at man føler "eksitasjon"/gledefølelse.

Sånn sett kan ikke dopamin i seg selv ta bort avhengighet, men det er dopamin vi higer etter når vi feks tar en røyk osv.... sagt på en annen måte; det som gir oss velbehag, gjør at hjernen sender ut mer dopamin til ulike nerveceller, dette modifiserer igjen andre signalstoffer i hjernen.

Ja....hvis det er mer du lurer på, så kan jeg kanskje forsøke å svare.

mvh

Takk for svar!

Det underliggende spørsmål er vel egentlig: hva kan gjøres for å redusere avhengighet? ...og: finnes dopamin i Cipralex, eventuelt kan det tas i tillegg? Bivirkninger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smackh!

Takk for svar!

Det underliggende spørsmål er vel egentlig: hva kan gjøres for å redusere avhengighet? ...og: finnes dopamin i Cipralex, eventuelt kan det tas i tillegg? Bivirkninger??

"Takk for svar! Det underliggende spørsmål er vel egentlig: hva kan gjøres for å redusere avhengighet? ...og: finnes dopamin i Cipralex, eventuelt kan det tas i tillegg? Bivirkninger??"

Jeg vet ikke så mye om medisiner. Jeg tror Cipralex er en ssri, serotonin reopptakshemmer..... Det gjør at konsentrasjonen av serotonin blir mindre. Dvs at den ikke virker på dopamin, men det er jo tett sammenbundne systemer, så det kan være at den indirekte også vil påvirke dopaminet. Det finnes jo medisiner som hemmer dopamin, som antipsykotika osv.

Jeg kan ikke så mye om medisiner, håper nhd gir deg et svar.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...