vær70 Skrevet 12. juni 2001 Skrevet 12. juni 2001 Jeg er plaget av allergi gjennom hele pollensesongen (april-august/september). Bruker Clarityn tabletter, Lokilan nesespray og Livostine øyedråpder. Har i tillegg brukt Rinexin tabletter og Livostine nesespray siden 5.6. Er likevel plaget av tett nese, vondt i hodet (panna), grønt slim (både gjennom nese og munn). Nesa har vært tett og snørret har kommet siden begynnelsen av mai. Kan vaksine være noe for meg? Hvordan går jeg i tilfelle fram? Skal jeg til spesialist, trenger jeg henvisning, kostnader, og hvor sikkert er det om vaksine gir resultater? Må jeg likevel bruke vanlige allergimedisiner? 0 Siter
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 13. juni 2001 Skrevet 13. juni 2001 Kjære vær70 Det kan tenkes at vaksine er noe for deg, pollenvaksine har god effekt i noe over 80% hvis du kommer ordentlig opp i dose. Vaksinen må du holde på med i 5 år, og du må få en sprøyte i måneden etter en periode med ukentlige sprøyter i starten. Du må til spesialist, ialle fall for starten på vaksineringen; til testing og oppvaksinering. Dette tar mye tid og blir selvfølgelig også kostbart med egenandel på reseptene på vaksine, legebesøk osv. Håpet er at du skal slippe å bruke så mye medisiner som du tar nå, men du er selvfølgelig ikke garantert et godt resultat. Hvis du skal vaksineres kan det være lurt å starte på høsten slik at du er godt i gang til neste pollensesong. Snakk med legen din om en henvisning til øre-nese-halslege (eller annen relevant spesialist) som kan starte opp. Lykke til. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.