Gå til innhold

div. spm. om baby og allergi/eksem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 8 1/2 mnd som til tider er sterkt plaget av atopisk eksem (men som har vært fin 1 hel mnd nå!), han har også fått bekreftet på sykehuset at han melk-, egg- og fiskeallergi. Jeg ammer han 2 gng daglig. Jeg har div. spm i forbindelse med det:

1) Han har de 2 siste mnd hatt en form for munnsår rett på utsiden av venstre siden av munnen sin. Enkelte dager går det helt bort når vi behandler det med Apolar og Mildison (men liker ikke å bruke dette i ansiktet), men så blusser det plutselig opp igjen. Vi smører også med Locobase 2-3 ganger daglig der. Kan dette være resultat av allergi eller tror du det er noe annet? Har du noe forslag på hvordan vi kan behandle det? Er Sinksalve OK å bruke? Vi testet han for latex men slo heldigvis negativ ut på det. Vi ser han plages sterkt av dette og våkner også ofte om natten og klør seg der og så slår han bort smukken sin.

2) Jeg har kjøpt en grøt til han hvor det står at den inneholder tørket eple og fersken - er det OK for en atopiker som han tror du? Kan jeg prøve og se hvordan det går?

3)Bør jeg holde meg unna skalldyr når han har fiskeallergi? Er blåskjell skalldyr - hvis ikke, er blåskjell OK for meg tror du?

4) Har det noe å si hva slags maling vi bruker når vi maler rommet hans? Hvor lenge bør vi vente før han kan sover der etter vi har malt?

Veldig takknemlig for svar!

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im
Skrevet

Kjære lipeno

1. Det er helt OK med sinksalve, men kanskje du skulle prøve å pensle med krystallfiolett 1/2 %, i alle fall hvis såret bare er en sprekk.

2. Det er ingenting i veien for å prøve grøt med eple og fersken, det er lite sannsynlig at han skal reagere på det.

3. Blåskjell er ikke fisk - det skulle ikke gjøre noe om du spiser blåskjell selv om du ammer, men vær obs så du ikke får noen som er dårlige.

4. Det med maling er et vanskelig spørsmål som jeg ikke tør å si noe sikkert om. Hvis du bruker vannbasert maling kan han flytte inn der raskere enn med oljemaling som trenger lenger tid for å tørke. Men det er noen som mener vannbasert maling i det lange løp kan gi fra seg irriterende stoffer. Det beste er å male med oljemaling på et tidspunkt hvor han kan sove et annet sted noen uker og det er god mulighet for å lufte godt ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...