Gå til innhold

Diagnose


jostedalsrypa

Anbefalte innlegg

jostedalsrypa

Når man en gang har fått diagnosen ekstrem Borderline.Og scorer 7 av 8 på skalaen.(3 år siden)Hatt psykologhjelp en del av tiden etter. Fungerer i dag helt "normalt", med samboer og barn. Kan en sånn diagnose bli "borte", eller er det fare for tilbakefall ? Eventuell hvor stor, og hvor kraftig ?

Kan legen svare meg på det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Heldigvis er denne diagnosen behandelbar dersom pasienten er motivert og jobber hard, terapeuten er dyktig og egnet, og behandlingstiden er lang nok (3-5 år). Tiden er også på din side ved at mange blir bedre når de passerer 30.

Faren for varige tilbakefall er svært små. I svært pressede og frustrerende livssituasjoner kan det komme til tidsbegrensede tilbakefall (regresjon).

"Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er denne diagnosen behandelbar dersom pasienten er motivert og jobber hard, terapeuten er dyktig og egnet, og behandlingstiden er lang nok (3-5 år). Tiden er også på din side ved at mange blir bedre når de passerer 30.

Faren for varige tilbakefall er svært små. I svært pressede og frustrerende livssituasjoner kan det komme til tidsbegrensede tilbakefall (regresjon).

"Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen."

Vel jeg har gått i terapi med mindre avbrudd siden 1984 (ikke le) og sliter fremdeles med personlighetsforstyrrelser m m.

Må vel sies at jeg kanskje aldri har vært særlig motivert og psykiateren sier at jeg sannsynligvis må slite med dette resten av livet. Er kommet i en alder da jeg egentlig verdsetter piller heller enn motivasjon for mine problemer.

Samt støtteterapi. Muligens er noen personlighetsforstyrrelser verre enn andre. Har en kombinasjon av ustabil pers forst. samt enten schizoaffektiv eller schizotyp pers forst..og muligens rapid cycling.

Godt å høre iallefall at noen kommer seg ut av diagnosen

personlighetsforstyrrelser...Lykke til videre : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...