Gå til innhold

Hvordan lære seg å spille piano?


Gjest Ny læring

Anbefalte innlegg

Gjest Ny læring

Datteren min på 8 år fikk ett piano i julegave. Jeg kan ingen noter eller kan spille med henne. Hvordan kan jeg lære dette slik at jeg kan lære henne på en enkel lettfattelig måte. Fins det noen lettforståelig program på nett som står på norsk?

Hadde vært morsomt å lært både for datteren min og meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ny læring

Hva med å hyre inn en pianolærer, som faktisk både kan spille piano og som kan lære bort? ;)

God ide, men tenkte kanskje ikke så veldig omfattende læring som å leie inn en lærer, kan fort bli dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo å ta pianotimer, men dere kan også kjøpe begynnerbøker og prøve dere frem selv.

Vår eldste, på 8, startet med pianotimer i høst, og bruker Bastiens begynnerbok. Den får du kjøpt på www.notebutikken.no. Den koster ca. 100,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du melder henne inn i kulturskolen der du bor. (hos oss koster det 1050,- for et halvt år). Er det venteliste der, så prøv å få en privat lærer. Kanskje en tenåring som har gått i kulturskolen noen år kan gi noen timer dersom dere vil spare penger, hvis dere er heldige kan dette fungere.

Man lærer seg ikke å spille piano sjøl, da blir det bare en masse uvaner og feil som ikke blir rettet opp, og spillegleden kan forsvinne ganske kjapt.

Har selv en 8-åring som spiller piano, og jeg er utdannet musiker sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du melder henne inn i kulturskolen der du bor. (hos oss koster det 1050,- for et halvt år). Er det venteliste der, så prøv å få en privat lærer. Kanskje en tenåring som har gått i kulturskolen noen år kan gi noen timer dersom dere vil spare penger, hvis dere er heldige kan dette fungere.

Man lærer seg ikke å spille piano sjøl, da blir det bare en masse uvaner og feil som ikke blir rettet opp, og spillegleden kan forsvinne ganske kjapt.

Har selv en 8-åring som spiller piano, og jeg er utdannet musiker sjøl.

Kan jeg spørre deg om noe? Hvis en voksen vil lære seg piano eller gitar, er det bare privat undervisning (til dyre dommer) som er alternativet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg spørre deg om noe? Hvis en voksen vil lære seg piano eller gitar, er det bare privat undervisning (til dyre dommer) som er alternativet?

Kommer litt an på. Jeg hadde nok tatt en 3-4 timer i begynnelsen og så prøvd å finne ut mer ved hjelp av lærebøker eller DVD'er hvis jeg skulle lært meg et nytt instrument nå. Jeg har selv undervist endel voksne noen få ganger bare så de har kommet igang og jobbet videre på egenhånd.

Spørs hva slags bakgrunn man har fra før, hvor flink man er til å skjønne instruksene i læreboka etc.

Det er alltid kjekt å få grunnleggende tips om håndstilling, munnstilling og sånt før man kjører i vei og legger seg til masse uvanler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...