Gå til innhold

Eggløsning


molleline

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min bestemte oss for 9-10 mnd. siden at vi ønsket å få barn. Jeg sluttet da med p-sprøyta som jeg har brukt i 3-4 år. I desember fikk jeg min første mens. Har hatt 3 menstruasjoner siden det. Nr. 2 kom 2 uker etter den første, og den 3. kom 3 uker etter den 2. Så jeg vet ikke hvor lange sykluser jeg har ennå. Jeg fikk siste mens 25/12. Dag 10 i syklusen min gikk temp opp fra 35,6 - 36 og neste dag var den på 36,4. Kan jeg anta at jeg har hatt eggløsning her? (jeg har ikke 37 gr i kroppstemp. jeg har alltid hatt litt lavere) Dag 10 hadde jeg litt geleaktig utflod, men det var tørt dagen etterpå. Fikk ikke utslag på EL-test. Dag 12 var temp. 36,1 og dag 13 var den 36. Jeg har tatt eggløsningstrips fra billigtester.no hver dag i snart 2 mnd. nå, men får aldri utslag. Jeg gikk derfor til innkjøp av øretermometer, og har målt temp. hver dag siden. Jeg vet at det går an å ta blodprøve for å se om man har hatt eggløsning, men det må skje mellom dag 21 og 22 fra første dag i siste mens og min lenge syklus har vært 21 dager... Jeg har ikke fått påvist hormonforstyrrelser. Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror kanskje det beste er å kutte ut alt dette styret frem til sommeren og la kroppen få en sjanse til å komme i en skikkelig syklus. P-sprøyta er velkjent for å lage skikkelig kluss i syklusen lenge etter slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes du skal ta det helt med ro og ikke styre med å forsøke å teste om du har eggløsning. De uregelmessige blødninger tyder ikke på at det er tilfelle. Det kan gå opp til et år før du får regelmessige syklus’er tilbake.

Hvis dere har samleie 2-3 ganger per uke, er det ikke nødvendig å tenke på eggløsning, da rammer dere de fruktbare dager.

Hvis det er gått mer enn 12 måneder uten graviditet tross regelmessige sykluser, kan dere søke hjelp, men det lykkes nok før den tid, lykke til. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Så vidt jeg vet så er det mange leger som ikke vil skrive ut P-sprøyta for jenter som ennå ikke har fått barn, fordi det kan ta ekstra lang tid før syklusen kommer i orden igjen med denne formen for prevensjon.

Det virker ikke som om du har fått eggløsningen tilbake ennå. Det blir ikke bedre at du stresser og og tar teste osv hele tiden.

Bestem deg for å ikke teste eller telle eller måle på et halvt år, og så skal nok kroppen komme i gjenge igjen, skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...