Gå til innhold

Hester, esler, zebraer osv.


Jølsen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg mener å ha hørt at det finnes et dyr som er en krysning av hest og sebra, men mulig jeg tar hel feil?

Hmmm, har hørt at det finnes en slags krysning mellom hest og esel (?) Er det dette som er muldyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, har hørt at det finnes en slags krysning mellom hest og esel (?) Er det dette som er muldyr?

Fra Wikipedia:

''Et muldyr er en krysning mellom en eselhingst og ei hestehoppe. En krysning av ei eselhoppe og en hingst kalles mulesel. Muldyret brukes som trekk-, laste- og ridedyr. Vanligvis er ikke muldyret forplantningsdyktig.''

Da har jeg to spørsmål:

Er ikke en eselhingst vanligvis mye lavere enn en gjennmsnittlig hestehoppe? Hvordan er det fysisk mulig for eselet å parre seg med hoppa? Bruker de krakk?

Hvorfor er ikke muldyret forplantningsdyktig, når eselet og hoppa klarte å få laget dette muldyret? Arver de ikke gener fra begge sider da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, har hørt at det finnes en slags krysning mellom hest og esel (?) Er det dette som er muldyr?

Ja! Det er nok hest+esel=muldyr jeg tenker på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, har hørt at det finnes en slags krysning mellom hest og esel (?) Er det dette som er muldyr?

Nei, murmeldyr heter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, murmeldyr heter det.

Nå surrer du. Murmeldyr er en blanding av B-mennesker, motvilje til å utføre nødvendige handlinger og flannellpysj med syltetøyflekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Wikipedia:

''Et muldyr er en krysning mellom en eselhingst og ei hestehoppe. En krysning av ei eselhoppe og en hingst kalles mulesel. Muldyret brukes som trekk-, laste- og ridedyr. Vanligvis er ikke muldyret forplantningsdyktig.''

Da har jeg to spørsmål:

Er ikke en eselhingst vanligvis mye lavere enn en gjennmsnittlig hestehoppe? Hvordan er det fysisk mulig for eselet å parre seg med hoppa? Bruker de krakk?

Hvorfor er ikke muldyret forplantningsdyktig, når eselet og hoppa klarte å få laget dette muldyret? Arver de ikke gener fra begge sider da?

''Er ikke en eselhingst vanligvis mye lavere enn en gjennmsnittlig hestehoppe? Hvordan er det fysisk mulig for eselet å parre seg med hoppa? Bruker de krakk?''

Hørt om ulike stillinger? ;-) Nei, fra spøk til alvor... Jeg aner ikke! Godt spørsmål i grunnen ;-)

''Hvorfor er ikke muldyret forplantningsdyktig, når eselet og hoppa klarte å få laget dette muldyret? Arver de ikke gener fra begge sider da?''

Hm, interessant.... Håper noen her inne kan svare på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er ikke en eselhingst vanligvis mye lavere enn en gjennmsnittlig hestehoppe? Hvordan er det fysisk mulig for eselet å parre seg med hoppa? Bruker de krakk?''

Hørt om ulike stillinger? ;-) Nei, fra spøk til alvor... Jeg aner ikke! Godt spørsmål i grunnen ;-)

''Hvorfor er ikke muldyret forplantningsdyktig, når eselet og hoppa klarte å få laget dette muldyret? Arver de ikke gener fra begge sider da?''

Hm, interessant.... Håper noen her inne kan svare på dette!

Jeg venter i spenning på å høre fra en (inn)avlsekspert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå surrer du. Murmeldyr er en blanding av B-mennesker, motvilje til å utføre nødvendige handlinger og flannellpysj med syltetøyflekker.

Javel. men om en blander hest og esel, så tror eg det kan begynne å ligne på en zebra, ihvertfall om hesten er hvit og eselet sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. men om en blander hest og esel, så tror eg det kan begynne å ligne på en zebra, ihvertfall om hesten er hvit og eselet sort.

Da tror jeg heller man nærmer seg en form for ape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

M-m, leste det, det var jo som beskrevet i på Wikipedia, men de sier ikke noe om hest vs. zebra. Eller gjorde de det?

Nei, tror ikke det..Men de diskuterte noe rundt hvorfor muldyr ikke er forplantningsdyktige, tror jeg? Gidder ikke sjekke alle innleggene en gang til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, har hørt at det finnes en slags krysning mellom hest og esel (?) Er det dette som er muldyr?

Skal vi se om jeg husker riktig:

Hestehoppe + eselhingst = muldyr

Eselhoppe + hestehingst = mulesel

Eller omvendt. Både muldyr og mulesel er infertile, det vil si at de ikke kan formere seg videre.

Hest og sebra kan gi avkom ja, nå husker ikke hva det kalles, men det er et eget navn på det. Vil tro det samme er tilfelle med esel og sebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Wikipedia:

''Et muldyr er en krysning mellom en eselhingst og ei hestehoppe. En krysning av ei eselhoppe og en hingst kalles mulesel. Muldyret brukes som trekk-, laste- og ridedyr. Vanligvis er ikke muldyret forplantningsdyktig.''

Da har jeg to spørsmål:

Er ikke en eselhingst vanligvis mye lavere enn en gjennmsnittlig hestehoppe? Hvordan er det fysisk mulig for eselet å parre seg med hoppa? Bruker de krakk?

Hvorfor er ikke muldyret forplantningsdyktig, når eselet og hoppa klarte å få laget dette muldyret? Arver de ikke gener fra begge sider da?

Hester finnes i alle størrelser, fra 30 cm opp til manken (det høyeste punktet på ryggen) og opp til 2 meter, selv om begge disse ytterlighetene er sjeldne da, det vanligste er vel fra 90 -185 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...