Gjest Kirsten Skrevet 12. juni 2001 Del Skrevet 12. juni 2001 Hej. Nu prøver jeg her på den norske doktoronline, da jeg forgæves har prøvet den danske. Jeg er lidt i syv sind: Efter min første fødsel i feb. 2000 tabte jeg mig en del og fik en del hovepine. I oktober s.a. fik jeg så konstateret forhøjet stofskifte (omkring 60),med diffust forstørret skjoldbruskkirtel, hvorefter jeg kom i behandling. Efter en del justeren op og ned, har jeg i en længere periode taget 2 stk. 5 mg Thycapzol/dag. Mit stofskifte er så faldet jævnt siden, og i sidste uge blev det målt til 13 (stimulerende var også ok). Så nu har jeg så aftalt m. min læge, at gå ned på 1x 5 mg/dag. (Øv - jeg havde håbet at kunne stoppe med dem!). Min tvivl går egentlig på, at jeg efterhånden er blevet 32 år, og meget gerne vil have barn nr. 2 (snart). Jeg ved at graviditet og Thycapzol ikke passer godt sammen. Men hvornår kan jeg mon smide den sidste pille?? Og hvor længe skal jeg se tiden an, før vi prøver med en ny graviditet? Kan jeg regne med, at stofskiftet bliver stabilt, eller kan jeg risikere, at det stiger under en ny graviditet? På forhånd tak. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29583-forh%C3%B8jet-stofskifte-og-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 14. juni 2001 Del Skrevet 14. juni 2001 Jeg kjenner ikke medikamentnavnet Thycapzol, men går her ut fra at det inneholder carbimazol - det samme som i norsk Neo-Mercazole. Vanlig behandlingstid med dette medikamentet er 6 - 18 måneder. Det er mulig å kombinere svangerskap med bruk av dette medikamentet, men det krever ekstra påpasselighet og bruk av så lave doser som mulig slik at fosteret ikke blir påvirket og får lavt stoffskifte. Jeg har dessverre ingen personlig erfaring å vise til, men vil tro at når medikamentbruken er avsluttet og stoffskiftet fortsatt er normalt, så kan du raskt prøve å bli gravid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29583-forh%C3%B8jet-stofskifte-og-graviditet/#findComment-119035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.