Gå til innhold

vanskelig medarbeider


Gjest nyfiken sjef.....

Anbefalte innlegg

Gjest nyfiken sjef.....

Eg driver en liiiiiten bedrift på fritiden.

Hvordan ville du som sjef reagert når din medarbeider:

- kommer knapp og sur til jobben, og ikke vil si "hei" til deg for h*n har en dårlig dag?

- vi er få i gruppen, og vedkommendes sure holdning forsurer stemningeni rommet. (skulle jobbe sammen i 1,5 time)

- eg tilbyr meg å låne bilen min til dagen etter, fordi h*n skal sykle 1,5 mil hjem, spise og på natt-skift. Syntes synd på h*n...

Ingen takk for lånet av bilen

- eg ba om å få bilen på et bestemt tidpunkt i dag. Fikk den 1/2 time senere, uten en unnskyldning. Det var mye som eg skulle ha gjort, men som ble tidsforskjøvet pga dette.

- eg betalte taxi på flere 100-kroner for denne ansatte etter et arrangement. Fikk ingen takk.

Issuet er:

Vi er få personer i denne bedriften. Denne ansatte snakker i "jeg" og "mitt" form. H*n er super dyktig i faget sitt. De 2 andre ansatte er ikke fullt så gode...

Hva ville du gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er sjef, så her må du bare manne deg opp (i likestillingens navn) og kalle vedkommende inn på teppet, så tar du opp problemet på en saklig og skikkelig måte.

Si at du som sjef legger stor vekt på et godt psykososialt miljø (bla,bla..) og forventer av de ansatte at de gjør sånn og sånn osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sjef, så her må du bare manne deg opp (i likestillingens navn) og kalle vedkommende inn på teppet, så tar du opp problemet på en saklig og skikkelig måte.

Si at du som sjef legger stor vekt på et godt psykososialt miljø (bla,bla..) og forventer av de ansatte at de gjør sånn og sånn osv...

Det kan jo hende-han virkelig sliter med noen problemer privat.Be han inn på kontoret og spør om han har noen problemer ? Utrolig hva litt omsorg -kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nyfiken sjef....

Det kan jo hende-han virkelig sliter med noen problemer privat.Be han inn på kontoret og spør om han har noen problemer ? Utrolig hva litt omsorg -kan hjelpe.

jo, h*n har problemer.

H*n har fortalt meg om tidligere spiseforstyrrelser.

Ved eksamenstid, var det ekstrem høy stressfaktor. Nå er det den første uka i januar, og h*n har meldt seg på 70% ekstra studiepoeng i forhold til normalen, og h*n forventer toppkarakterer.

Dette stress nivået. Lite søvn.

Eg er redd for at h*n pga stort press på seg selv, igjen utvikler spiseforstyrrelse igjen. H*n sykler flere mil hver dag. Setter stramme regler for seg selv.

Eg merker eg tar dette innover meg. Blir anspent i denne ansattes nærvær. Blir litt skuffet når h*n ikke sier takk for noe. Bare "jeg-fom" i taleformen...

Vi skal på et spennende oppdrag neste helg. H*n har sagt hun kommer til å lese pensum hele denne turen, og kommer ikke til å være sosial med oss på reisen.

Eg vurderer å ta med en mindre flink medarbeider heller. Hun er den sosiale og gode, og skaper stemning...

Oppdraget blir ikke med samme gode presisjon... men vi skal være 2 døgn sammen, da...

Eg har kalt inn denne medarbeideren til samtale, men er rett og slett usikker hvordan eg skal forholde meg og si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha tatt en medarbeidersamtale med vedkommende. Skriv ned alt du vil ta opp, viktig at du nevner hvordan dette påvirker deg og omgivelsene. Men ikke glem det som er positivt også. Med andre ord forbered deg godt.

Spør også hva som er årsaken til at det er slik, viktig å få vedkommende i tale, ta dette opp før møte neste helg og si det som det er at du vurderer å ta med deg noen andre på grunn av oppførselen.

Viktig at du er en god lytter og er løsningsorientert. En god leder, leder med hjerte og ikke bare hode.

Min erfaring som leder er å være mest mulig ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, h*n har problemer.

H*n har fortalt meg om tidligere spiseforstyrrelser.

Ved eksamenstid, var det ekstrem høy stressfaktor. Nå er det den første uka i januar, og h*n har meldt seg på 70% ekstra studiepoeng i forhold til normalen, og h*n forventer toppkarakterer.

Dette stress nivået. Lite søvn.

Eg er redd for at h*n pga stort press på seg selv, igjen utvikler spiseforstyrrelse igjen. H*n sykler flere mil hver dag. Setter stramme regler for seg selv.

Eg merker eg tar dette innover meg. Blir anspent i denne ansattes nærvær. Blir litt skuffet når h*n ikke sier takk for noe. Bare "jeg-fom" i taleformen...

Vi skal på et spennende oppdrag neste helg. H*n har sagt hun kommer til å lese pensum hele denne turen, og kommer ikke til å være sosial med oss på reisen.

Eg vurderer å ta med en mindre flink medarbeider heller. Hun er den sosiale og gode, og skaper stemning...

Oppdraget blir ikke med samme gode presisjon... men vi skal være 2 døgn sammen, da...

Eg har kalt inn denne medarbeideren til samtale, men er rett og slett usikker hvordan eg skal forholde meg og si...

jeg melder pass her.Utrolig vanskelig dette her,men jeg antar du må være helt oppriktig med henne nå..Gi henne en advarsel.Sånn kan dere ikke ha det på arbeidsplassen.Hjelper ikke ,hvor dyktig hun er-hvis hun gjør livet surt ,for alle andre.

Kansje hun trenger kyndig hjelp...på en eller annen måte.Hva med å spørre en Ekspert om råd.?innen psykriati eller en advokat innen arbeidsrett-de kan mye om vanskelige med arbeidere og hvordan du skal forholde deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

jo, h*n har problemer.

H*n har fortalt meg om tidligere spiseforstyrrelser.

Ved eksamenstid, var det ekstrem høy stressfaktor. Nå er det den første uka i januar, og h*n har meldt seg på 70% ekstra studiepoeng i forhold til normalen, og h*n forventer toppkarakterer.

Dette stress nivået. Lite søvn.

Eg er redd for at h*n pga stort press på seg selv, igjen utvikler spiseforstyrrelse igjen. H*n sykler flere mil hver dag. Setter stramme regler for seg selv.

Eg merker eg tar dette innover meg. Blir anspent i denne ansattes nærvær. Blir litt skuffet når h*n ikke sier takk for noe. Bare "jeg-fom" i taleformen...

Vi skal på et spennende oppdrag neste helg. H*n har sagt hun kommer til å lese pensum hele denne turen, og kommer ikke til å være sosial med oss på reisen.

Eg vurderer å ta med en mindre flink medarbeider heller. Hun er den sosiale og gode, og skaper stemning...

Oppdraget blir ikke med samme gode presisjon... men vi skal være 2 døgn sammen, da...

Eg har kalt inn denne medarbeideren til samtale, men er rett og slett usikker hvordan eg skal forholde meg og si...

Det er faktisk ikke så mye du KAN gjøre - dessverre.

Jeg ville bedt vedkommende om en prat, og sagt at jeg er bekymret fordi slik og sånn (som du skriver her), og at du synes stemningen er amper for tiden.

Ikke legg skylden på den ansatte - da får du det bare rett i fleisen igjen.

Si heller at du ikke synes det er noe hyggelig, at du ikke vet hvorfor - og spør om vedkommende føler det likt. Spør om det er noe dere kan jobbe med felles, om det er noe du kan gjøre, om det er noe det trengs hjelp til osv.

Får du negativt svar er det ingenting du kan gjøre, da må du enten gå hardere til verks og stramme opp vedkommende med fare for å gjøre det verre, eller bite det i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...