Gå til innhold

Samværslover


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Er det noen som er flink på samværslover som kan hjelpe meg? Vi skal sjekke dette opp med profesjonelle, så bare svar så godt dere kan.

Om man ikke har en samværsavtale og bor lang i fra hverandre, kan pappaen til barnet fremdeles kreve at jeg betaler halvparten av reisekostnadene?

Om pappaen flytter til utlandet, kan han fremdeles nekte meg å flytte land med barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I barneloven heter det dette om reiseutgifter:

§ 44. Reisekostnader ved samvær

Reisekostnadane ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadane. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadane istaden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Reglane i § 64 gjeld tilsvarande.

--

Den sier altså ingenting om at det skal foreligge en samværsavtale. Du skal altså være med på å dele reiseutgiftene ved samvær.

--

Om det å flytte utenlandsk heter det:

§ 40. Flytting med barnet til utlandet.

Har den eine av foreldra foreldreansvaret åleine, kan den andre ikkje setje seg imot at barnet flyttar ut av landet. Dersom foreldra har foreldreansvaret saman, må begge samtykkje til at barnet skal flytte til utlandet.

Er foreldra usamde om kven som skal ha foreldreansvaret eller kven barnet skal bu fast saman med, må barnet ikkje flytte ut av landet før saka er avgjort.

--

Hvorvidt far/mor kan nekte omsorgspersonen å flyttet ut av landet, avhenger altså om begge har foreldreansvar. Med andre ord: Har han foreldreansvar han også, kan han nekte deg å flyttet utenlandsk selv om han ikke selv bor i Norge.

Men: Alt dette er gjenstand for vurderinger om saken trekkes inn for retten. Retten kan gjøre helt andre vurderinger. Men lovens bokstav er i alle fall som over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barneloven heter det dette om reiseutgifter:

§ 44. Reisekostnader ved samvær

Reisekostnadane ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadane. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadane istaden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Reglane i § 64 gjeld tilsvarande.

--

Den sier altså ingenting om at det skal foreligge en samværsavtale. Du skal altså være med på å dele reiseutgiftene ved samvær.

--

Om det å flytte utenlandsk heter det:

§ 40. Flytting med barnet til utlandet.

Har den eine av foreldra foreldreansvaret åleine, kan den andre ikkje setje seg imot at barnet flyttar ut av landet. Dersom foreldra har foreldreansvaret saman, må begge samtykkje til at barnet skal flytte til utlandet.

Er foreldra usamde om kven som skal ha foreldreansvaret eller kven barnet skal bu fast saman med, må barnet ikkje flytte ut av landet før saka er avgjort.

--

Hvorvidt far/mor kan nekte omsorgspersonen å flyttet ut av landet, avhenger altså om begge har foreldreansvar. Med andre ord: Har han foreldreansvar han også, kan han nekte deg å flyttet utenlandsk selv om han ikke selv bor i Norge.

Men: Alt dette er gjenstand for vurderinger om saken trekkes inn for retten. Retten kan gjøre helt andre vurderinger. Men lovens bokstav er i alle fall som over.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barneloven heter det dette om reiseutgifter:

§ 44. Reisekostnader ved samvær

Reisekostnadane ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadane. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadane istaden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Reglane i § 64 gjeld tilsvarande.

--

Den sier altså ingenting om at det skal foreligge en samværsavtale. Du skal altså være med på å dele reiseutgiftene ved samvær.

--

Om det å flytte utenlandsk heter det:

§ 40. Flytting med barnet til utlandet.

Har den eine av foreldra foreldreansvaret åleine, kan den andre ikkje setje seg imot at barnet flyttar ut av landet. Dersom foreldra har foreldreansvaret saman, må begge samtykkje til at barnet skal flytte til utlandet.

Er foreldra usamde om kven som skal ha foreldreansvaret eller kven barnet skal bu fast saman med, må barnet ikkje flytte ut av landet før saka er avgjort.

--

Hvorvidt far/mor kan nekte omsorgspersonen å flyttet ut av landet, avhenger altså om begge har foreldreansvar. Med andre ord: Har han foreldreansvar han også, kan han nekte deg å flyttet utenlandsk selv om han ikke selv bor i Norge.

Men: Alt dette er gjenstand for vurderinger om saken trekkes inn for retten. Retten kan gjøre helt andre vurderinger. Men lovens bokstav er i alle fall som over.

Når foreldreansvaret er delt, kan det gjøres om på i ettertid med farens samtykke?

Om foreldreansvaret er mitt alene, så vil han fremdeles ha samværsrett, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når foreldreansvaret er delt, kan det gjøres om på i ettertid med farens samtykke?

Om foreldreansvaret er mitt alene, så vil han fremdeles ha samværsrett, ikke sant?

Ja, foreldreansvaret kan gjøres om med hans samtykke. Evnt kan du gå til retten for å få denne alene, men det skal uhyre mye til at retten vil gå med på det.

Ja, han har krav på samvær uavhengig av foreldreansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, foreldreansvaret kan gjøres om med hans samtykke. Evnt kan du gå til retten for å få denne alene, men det skal uhyre mye til at retten vil gå med på det.

Ja, han har krav på samvær uavhengig av foreldreansvaret.

Hvordan kan man eventuelt gjøre om på foreldreansvaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest enslig forsørger

Hvordan kan man eventuelt gjøre om på foreldreansvaret?

Dere kan endre på dette ved å fylle ut skjema som sendes inn til folkeregisteret for registrering. Begge må selvsagt samtykke.

Du fyller ut skjema nr. 1, der er eget pkt. for endring av foreldreansvar.

http://www.skatteetaten.no/MondoSearch/search.aspx?id=29566&epslanguage=NO&q=foreldreansvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man eventuelt gjøre om på foreldreansvaret?

Det gjør dere ved å fylle ut et skjema på folkeregisteret, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør dere ved å fylle ut et skjema på folkeregisteret, enkelt og greit.

Vel å merke hvis faren ikke setter seg imot det. Trur eg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke har en samværsavtale, og faren likevel vil se barnet, er det vel ikke noe i veien for at du setter som betingelse for det at han betaler utgiftene selv?

Nå får jeg sikkert kjeft, men jeg ser egentlig ikke at det er så veldig urimelig at den som flytter er den som bærer hovedbyrden med reisingen det medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke har en samværsavtale, og faren likevel vil se barnet, er det vel ikke noe i veien for at du setter som betingelse for det at han betaler utgiftene selv?

Nå får jeg sikkert kjeft, men jeg ser egentlig ikke at det er så veldig urimelig at den som flytter er den som bærer hovedbyrden med reisingen det medfører.

Ja, det blir vel en ordning. Jeg har ikke råd til 2-4000 kroner i reiseutgifter i måneden, i hvert fall.

Akkurat nå er jeg mest opprørt over at -han- kan flytte land, mens jeg fremdeles har forbud mot å flytte. Det er jo helt på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utgangspunktet så skal det deles. MEN - det gjøres unntak fra dette, da det innimellom vil slå veldig urimelig. F.eks fordi den ene parten velger å flytte langt bort uten god grunn eller fordi det er stor forskjell på foreldrenes inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...