Gå til innhold

Paranoia vs. psykopati


Gjest Datter til ei med Paranoia

Anbefalte innlegg

Gjest Datter til ei med Paranoia

Hva er forskjellen på Paranoia (som psykiatrisk sykdom) og psykopati?

For meg virker det som om det betoner seg ganske likt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Paranoia dreier seg vel om at man har vrangforestillinger om el eller flere ting, det kan være at man bli forfulgt, at man har en dødelig sykdom, at man er et spesielt utvalgt vesen, at man kommuniserer med en gud, etc.

Psykopati dreier seg vel om at man ikke eier empati og er ute etter å skade andre mennesker (og dyr).

Ser ikke likheten i det hele tatt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Datter til ei...

Paranoia dreier seg vel om at man har vrangforestillinger om el eller flere ting, det kan være at man bli forfulgt, at man har en dødelig sykdom, at man er et spesielt utvalgt vesen, at man kommuniserer med en gud, etc.

Psykopati dreier seg vel om at man ikke eier empati og er ute etter å skade andre mennesker (og dyr).

Ser ikke likheten i det hele tatt jeg.

Hadde du kjent min mor, hadde du sett likheten... Bare at hun er snill med dyr, da. Og hun er ikke fysisk med noen mennesker. Hun er bare veldig stygg i kjeften, og liker å ramme folk på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du kjent min mor, hadde du sett likheten... Bare at hun er snill med dyr, da. Og hun er ikke fysisk med noen mennesker. Hun er bare veldig stygg i kjeften, og liker å ramme folk på den måten.

Åh, hun er stygg i kjeften, og derfor er hun en psykopat? Hehe... tror ikke helt du vet hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Datter til ei...

Åh, hun er stygg i kjeften, og derfor er hun en psykopat? Hehe... tror ikke helt du vet hva det er.

Nei, men så kjenner ikke du moren min heller da!

Tenk om hun er psykopat i tillegg til å ha paranoid psykose? Er det så vanskelig å tro for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men så kjenner ikke du moren min heller da!

Tenk om hun er psykopat i tillegg til å ha paranoid psykose? Er det så vanskelig å tro for deg?

Nei, kan sikkert forekomme det. Jeg kjenner henne jo ikke.

Poenget mitt er bare at det er to forskjellige ting. I såfall måtte hun vel ha hatt begge deler ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Datter til ei...

Nei, kan sikkert forekomme det. Jeg kjenner henne jo ikke.

Poenget mitt er bare at det er to forskjellige ting. I såfall måtte hun vel ha hatt begge deler ja.

Vil understreke at jeg ikke vet jeg heller, selv om jeg kjenner henne. Men tror det er slags en blanding der. Eller noe.

Min nyeste hobby er å prøve å diagnostisere min mor, skjønner du. Vil prøve å forstå. Men det går nok aldri. Dessverre. Likevel er det en interessant ting å gruble på. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil understreke at jeg ikke vet jeg heller, selv om jeg kjenner henne. Men tror det er slags en blanding der. Eller noe.

Min nyeste hobby er å prøve å diagnostisere min mor, skjønner du. Vil prøve å forstå. Men det går nok aldri. Dessverre. Likevel er det en interessant ting å gruble på. ;-)

Mennesker som er psykopater kan godt være paranoide.

Mennesker som er paranoide trenger ikke være psykopater.

Det er stor forskjell. Men du kan jo ha truffet på den første varianten. Husk at det nå likevel er fagfolk som skal diagnostisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tubbel

En venn av meg ble lagt inn med paranoid psykose eller paranoid schizofreni, han fins ikke psykopat.

Han bare trodde alle var ute etter han fordi han hadde tatt så mye dop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Paranoia er en psykose hvor en vanligvis har ulike vrangforestillinger om at en blir forfulgt, at andre vil en vondt, har et komplott gående mot en osv osv.

Paranoide kan som følge av sine forestillinger fremstå på en måte som jeg godt kan forstå leder tankene hen på psykopati.

Psykopati er en vedvarende forstyrrelse i personligheten som debuterte allerede i barneårene. Psykopater er vanligvis løgnaktige, manipulerende, aggressive, har uorden på økonomien, snylter på andre, har ofte gjentatte lovbrudd og innordner seg ikke etter lover og regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paranoia er en psykose hvor en vanligvis har ulike vrangforestillinger om at en blir forfulgt, at andre vil en vondt, har et komplott gående mot en osv osv.

Paranoide kan som følge av sine forestillinger fremstå på en måte som jeg godt kan forstå leder tankene hen på psykopati.

Psykopati er en vedvarende forstyrrelse i personligheten som debuterte allerede i barneårene. Psykopater er vanligvis løgnaktige, manipulerende, aggressive, har uorden på økonomien, snylter på andre, har ofte gjentatte lovbrudd og innordner seg ikke etter lover og regler.

''Paranoide kan som følge av sine forestillinger fremstå på en måte som jeg godt kan forstå leder tankene hen på psykopati.''

Jeg skjønner ikke dette. Må være på grunn av fordommer og eller uvitenhet, dette. Har møtt paranoide personer, og de har virket sjuke og redde, ikke brutale og hensynsløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Paranoide kan som følge av sine forestillinger fremstå på en måte som jeg godt kan forstå leder tankene hen på psykopati.''

Jeg skjønner ikke dette. Må være på grunn av fordommer og eller uvitenhet, dette. Har møtt paranoide personer, og de har virket sjuke og redde, ikke brutale og hensynsløse.

Du kan vel tenke deg selv hvordan en paranoid kan fremstå. Hvis denne personen er overbevist om at du står i ledetog i et komplott mot hn, eller du stjeler fra hn osv, så vil den paranoide ofte reagere med agressivitet, fordi hn ikke evner å sette seg inn i andres ståsted. Det kan utarte seg i form av hevnreaksjoner, anklager, utagering osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Datter til ei...

Du kan vel tenke deg selv hvordan en paranoid kan fremstå. Hvis denne personen er overbevist om at du står i ledetog i et komplott mot hn, eller du stjeler fra hn osv, så vil den paranoide ofte reagere med agressivitet, fordi hn ikke evner å sette seg inn i andres ståsted. Det kan utarte seg i form av hevnreaksjoner, anklager, utagering osv.

Til Armod. Nemlig! Der satte du fingeren på noe... Takk for at forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Datter til ei...

Paranoia er en psykose hvor en vanligvis har ulike vrangforestillinger om at en blir forfulgt, at andre vil en vondt, har et komplott gående mot en osv osv.

Paranoide kan som følge av sine forestillinger fremstå på en måte som jeg godt kan forstå leder tankene hen på psykopati.

Psykopati er en vedvarende forstyrrelse i personligheten som debuterte allerede i barneårene. Psykopater er vanligvis løgnaktige, manipulerende, aggressive, har uorden på økonomien, snylter på andre, har ofte gjentatte lovbrudd og innordner seg ikke etter lover og regler.

Takk for forklaringen! :-)

"Paranoide kan som følge av sine forestillinger fremstå på en måte som jeg godt kan forstå leder tankene hen på psykopati".

Og: Takk for at du forstår! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Jeg tar jo medisiner mot paranoia... håper ikke jeg er psykopat. :-)

Hadde alle paranoide vært psykopater hadde det vel ikke vært to adskilte diagnoser?

(antisosial og paranoid pf).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Vil understreke at jeg ikke vet jeg heller, selv om jeg kjenner henne. Men tror det er slags en blanding der. Eller noe.

Min nyeste hobby er å prøve å diagnostisere min mor, skjønner du. Vil prøve å forstå. Men det går nok aldri. Dessverre. Likevel er det en interessant ting å gruble på. ;-)

Jeg tror du bør finne deg en ny hobby:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...