Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Legen var ikke på jobb i dag, så jeg ringte kontakten i kommunen. Snakket lenge. Dps ble også kontaktet, fikk time i morgen. Fortalte alt, eller i alle fall om selvmordstankene/planene. Kontakten i kommunen skal ringe legen i morgen, mente det er viktig at hun også vet hva som foregår, at jeg skal ha flest mulig å støtte meg til og som kan hjelpe meg gjennom dette.

Jeg måtte love å ikke gjøre noe "dumt" før timen i morgen, alternativet hadde vært innleggelse i dag, enten jeg ville eller ikke. Jeg er ikke enig i at de hadde hatt grunnlag for tvangsinnleggelse, men det hjelper jo ikke så mye. Ikke hadde jeg hatt krefter til å argumentere heller. Så jeg lovte. Nølende, for jeg vil ikke love noe hvis ikke jeg er sikker på at jeg klarer å holde det. (Eller, har jeg først lovet noe, klarer jeg ikke bryte løftet.)

Jeg ga blaffen i all fornuft og NHDs råd om å "ta smerten innover meg" eller hva det nå var han skrev, og tok en sobril. Angst er slett ikke den dominerende følelsen, men det hjalp allikevel. Selv bare litt angst på toppen av sorgen og fortvilelsen ble for mye.

Strategien fremover er å ta en dag av gangen, hyppig kontakt med de som skal hjelpe meg, og vurdering av om innleggelse er nødvendig eller ikke. Eller, hvor viktig det er. Hadde jeg ønsket en innleggelse hadde jeg ikke sittet her nå. Men jeg tror det ville vært enda verre, å bli isolert fra familien og sitte på et sykehus sammen med en masse ukjente mennesker. Men det valget er visst ikke helt opp til meg lenger.

I dag har vi i familien vært en del sammen, det har vært godt men samtidig ekstremt slitsomt. I det minste brukte jeg ikke den tiden på å fantasere om selvmord.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295957-orio/#findComment-2388514
Del på andre sider

Annonse

:-)

Her er du velkommen, i alle fall. :-)

Det er fint å høre.

Jeg er sliten. Det er utmattende å være alene, utmattende å være sammen med andre. Fordelen er at sammen med andre slipper ikke selvmordstankene så lett til. Og de er jeg nødt til å legge fra meg, hvis jeg skal slippe unna en innleggelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295957-orio/#findComment-2388545
Del på andre sider

Det er fint å høre.

Jeg er sliten. Det er utmattende å være alene, utmattende å være sammen med andre. Fordelen er at sammen med andre slipper ikke selvmordstankene så lett til. Og de er jeg nødt til å legge fra meg, hvis jeg skal slippe unna en innleggelse.

Uansett hvordan man snur og vender på det er det ikke bra å isolere seg... :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295957-orio/#findComment-2388553
Del på andre sider

Annonse

Det er visst noen som mener man selv bør leve etter de rådene man gir andre. Skjønner ikke hva som går av sånne mennesker. Jeg klarer det i alle fall ikke.

Man hører jo alltid at det ikke er bra å være for mye alene. Jeg tror også på det. Men å gjøre noe særlig med det, det har jeg problemer med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295957-orio/#findComment-2388572
Del på andre sider

Legen var ikke på jobb i dag, så jeg ringte kontakten i kommunen. Snakket lenge. Dps ble også kontaktet, fikk time i morgen. Fortalte alt, eller i alle fall om selvmordstankene/planene. Kontakten i kommunen skal ringe legen i morgen, mente det er viktig at hun også vet hva som foregår, at jeg skal ha flest mulig å støtte meg til og som kan hjelpe meg gjennom dette.

Jeg måtte love å ikke gjøre noe "dumt" før timen i morgen, alternativet hadde vært innleggelse i dag, enten jeg ville eller ikke. Jeg er ikke enig i at de hadde hatt grunnlag for tvangsinnleggelse, men det hjelper jo ikke så mye. Ikke hadde jeg hatt krefter til å argumentere heller. Så jeg lovte. Nølende, for jeg vil ikke love noe hvis ikke jeg er sikker på at jeg klarer å holde det. (Eller, har jeg først lovet noe, klarer jeg ikke bryte løftet.)

Jeg ga blaffen i all fornuft og NHDs råd om å "ta smerten innover meg" eller hva det nå var han skrev, og tok en sobril. Angst er slett ikke den dominerende følelsen, men det hjalp allikevel. Selv bare litt angst på toppen av sorgen og fortvilelsen ble for mye.

Strategien fremover er å ta en dag av gangen, hyppig kontakt med de som skal hjelpe meg, og vurdering av om innleggelse er nødvendig eller ikke. Eller, hvor viktig det er. Hadde jeg ønsket en innleggelse hadde jeg ikke sittet her nå. Men jeg tror det ville vært enda verre, å bli isolert fra familien og sitte på et sykehus sammen med en masse ukjente mennesker. Men det valget er visst ikke helt opp til meg lenger.

I dag har vi i familien vært en del sammen, det har vært godt men samtidig ekstremt slitsomt. I det minste brukte jeg ikke den tiden på å fantasere om selvmord.

Godt å høre at du har oppnådd kontakt med ansvarsgruppen din :-)

Jeg tror at det til syvende og sist er du selv som avgjør om en innleggelse er aktuelt eller ikke. Hvis du er rimelig sikker på at det beste er å være sammen med familien, så kan du velge å forplikte deg til å ikke handle destruktivt, samt å gi beskjed til helsepersonell dersom du ikke lenger vil forholde deg til denne forpliktelsen, og i såfall kan du være hjemme.

Etter min oppfatning er det viktig at du får en opplevelse av at det finnes folk som vil støtte deg gjennom denne vanskelige tiden. Med god tilgjengelighet til et støtteapparat, vil du sannsynligvis oppleve at dine friske sider kommer tydeligere frem.

Ta godt vare på deg selv, Orio. Vær sammen med familien i den grad det er godt for deg, og ta i mot den støtten du kan få fra andre.

God natt:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295957-orio/#findComment-2388580
Del på andre sider

Mista nikket

Det er visst noen som mener man selv bør leve etter de rådene man gir andre. Skjønner ikke hva som går av sånne mennesker. Jeg klarer det i alle fall ikke.

Når en gir råd til andre er man mer objektiv, ser saken/problemet fra yttersiden. En er ikke låst i en fastsatt tankegang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295957-orio/#findComment-2388608
Del på andre sider

Godt å høre at du har oppnådd kontakt med ansvarsgruppen din :-)

Jeg tror at det til syvende og sist er du selv som avgjør om en innleggelse er aktuelt eller ikke. Hvis du er rimelig sikker på at det beste er å være sammen med familien, så kan du velge å forplikte deg til å ikke handle destruktivt, samt å gi beskjed til helsepersonell dersom du ikke lenger vil forholde deg til denne forpliktelsen, og i såfall kan du være hjemme.

Etter min oppfatning er det viktig at du får en opplevelse av at det finnes folk som vil støtte deg gjennom denne vanskelige tiden. Med god tilgjengelighet til et støtteapparat, vil du sannsynligvis oppleve at dine friske sider kommer tydeligere frem.

Ta godt vare på deg selv, Orio. Vær sammen med familien i den grad det er godt for deg, og ta i mot den støtten du kan få fra andre.

God natt:-)

Det er jo forsåvidt det jeg har gjort, jeg har forpliktet meg til ikke å handle destruktivt. (Liker det uttrykket mye bedre enn å gjøre noe "dumt".) Men det er vanskelig. Mye vanskeligere enn jeg hadde trodd, for jeg klarer ikke lyve om det heller. Men det er vel egentlig en god ting, sett utenfra i alle fall. Nå tar jeg en dag (og en natt) av gangen, så ser jeg hvor jeg står i morgen.

Jeg skal ikke legge meg riktig enda, prøver å samle den søvnen jeg får til å være mest mulig midt på natten, det er den tiden som er verst, så da er det greit å sove den bort.

God natt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295957-orio/#findComment-2388610
Del på andre sider

Man hører jo alltid at det ikke er bra å være for mye alene. Jeg tror også på det. Men å gjøre noe særlig med det, det har jeg problemer med.

Det er ikke bra å være for mye alene. Det er jo ikke så vanskelig å skjønne det, egentlig. Vi kan ikke unngå et minimum av kontakt med andre, og har vi først begynt å isolere oss blir det bare verre og verre. Det er i alle fall min erfaring. Men det er jo mye lettere å vite hva en skal gjøre enn å faktisk gjøre det også, da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295957-orio/#findComment-2388620
Del på andre sider

Når en gir råd til andre er man mer objektiv, ser saken/problemet fra yttersiden. En er ikke låst i en fastsatt tankegang.

Det er ikke bare tankene som er problemet, når en selv står midt oppi situasjonen får en alle de smertefulle følelsene i tillegg, og de kan virkelig ødelegge for fornuften.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295957-orio/#findComment-2388625
Del på andre sider

Det er ikke bra å være for mye alene. Det er jo ikke så vanskelig å skjønne det, egentlig. Vi kan ikke unngå et minimum av kontakt med andre, og har vi først begynt å isolere oss blir det bare verre og verre. Det er i alle fall min erfaring. Men det er jo mye lettere å vite hva en skal gjøre enn å faktisk gjøre det også, da.

Jeg for min del syns det er lettere å være sammen med familien enn å være sammen med fremmede. Det er kanskje ikke så merkelig. Det er noe med hva jeg forventer av de (menneskene). Behandleren min har jeg etterhvert begynt å stole såpass på at jeg ikke forventer personlig kritikk. Jeg forventer mindre av dette av familien enn av fremmede.

Klarer ikke helt venne meg til at fremmede ikke hele tiden kritiserer meg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295957-orio/#findComment-2388634
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...