Gå til innhold

Vanskelige regler/UnniG (langt)


Gjest LeneS

Anbefalte innlegg

Ble nesten litt fortvilet i går morges, da jeg ringte trygdekontoret for å spørre om en liten ting.

Jeg var der for noen uker siden, og gikk gjennom min situasjon med en saksbehandler som etter sigende skulle ha peiling på fødselspenger.

Jeg har hatt flere arbeidsgivere/vikariater/engasjementer i hele år, og har tatt vare på alle lønnslippene - ikke så rent få (3 arbeidsgivere). Har tjent godt de aller fleste månedene (bto ca 25000), bortsett fra i januar og juni (ca 10-12000 bto). Han(saksbehandleren) fortalte i hvertfall at man brukte de siste 4 ukene som utgangspunkt, så det var i grunnen alt han trengte. Ligger an til å tjene godt samlet sett for aug. Jeg ville få godt over 20 000 pr mnd ved 100% permisjon. Vel, jeg ble beroliget med det, og krysset av for 80%. Nå skal jeg ut i permisjon 11. september (det var det jeg ville spørre om i går, de første 11 dagene av september skulle ikke bli tatt med, bare den siste måneden jeg var i jobb). Men nå var det ikke slik likevel, at det var de 4 siste ukene! aksbehandleren var ferievikar, og hadde ikke peiling på fødselspenger (hvordan skulle jeg vite det?). Fikk ikke helt klarhet i hva de skulle regne ut fra, måtteselv skaffe div. papirer fra alle arbeidsgiverne i år.

Dette har aldri blitt nevnt tidliere, og nå begynner det å bli knapt med tid. De sa forresten også at hvis jeg hadde vært registrert arbeidsledig i løpet av de siste månedene, ville de ha brukt de 4 siste ukene som utregningsgrunnlag.

Har ikke TID til dette nå, før jeg går ut i permisjon. Derfor henvender jeg meg til deg, trygdekontoret har bare åpent i min arbeidstid...

Vet ikke om du skjønte problemstillingene, jeg har altså ingen jobb å ta permisjon fra, fødselspengegrunnlaget skal (på ett eller annet vis) beregnes ut fra det jeg har jobbet.

Det store spørsmålet: Hvordan skal man regne ut fødselspengene mine? Det er kjempeviktig å finne ut av, bl.a. i forhold til om jeg skal ta 80% eller 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Fødselspengene beregnes på samme måte som sykepenger. Har du månedslønn, skal siste månedslønn være utgangspunktet for beregningen. Har du timelønn skal siste 4 uker brukes. Har du variabel inntekt skal en lengre og mer representativ periode legges til grunn:

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-022.html#8-28

Dernest vurderer man dette i forhold til reglene i § 8-30. Dette har jeg skrevet mer om her:

http://trygdehjelpen.no/fodsel/beregning.html

(I siste nummer av magasinet Gravid står en lengre artikel om dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...