Gå til innhold

langvarig depresjon


Gjest Jens_Andre

Anbefalte innlegg

Gjest Jens_Andre

jeg er en 25 år gammel mann som har en depresjon som har bygd seg opp over mange år. roten til problemene er krevende og strenge foreldre som aldri har hatt evne til å lytte. nå er jeg student og gjør det igrunn bra med studiene. jeg har også nok av venner og er godt likt. likevel føler jeg at alt, både studier og fritid, er en kamp med meg selv. jeg begynnte å gå til psykolog for omtrent et år siden og fikk diagnosen moderat depresjon og moderat angst. behandlingen har bestått av kognitiv terapi ved jevne mellomrom. det har gått mye opp og ned, men jeg må vel si at det samlet sett har gått fremover, om enn ikke så mye som jeg hadde sett for meg. i høst hadde jeg gode perioder der jeg vel strengt tatt ikke var deprimert, men bare nedfor. det sterkeste symptomet har vært selvmordstanker. i dårlige perioder har disse bestått av ganske stygge og skremmende visualiseringer. disse har jeg greid å redusere i perioder, men tanken om selvmord er nesten konstant i bevisstheten min, også i de gode periodene. jeg har aldri hatt noe reelt ønske om å ta livet mitt, men selvmordstankene har vært med meg i mange år og nå er det de, og frykten for depresjon, som til stadighet kjører meg fast. psykologen jeg gikk til var en korttidstjeneste som jeg ble ferdig med for en måneds tid siden. jeg trodde en stund, i alle fall halvveis, at det skulle gå bra uten videre behandling, men nå er jeg inni den største nedturen siden jeg begynnte behandlingen og har igjen lite håp. jeg tenker at behandlingen jeg har vært gjennom burde vært mer intens og at jeg har kastet bort tid og gjort det vanskeligere for meg selv. likevel har jeg ikke problemer med å tro at jeg kan holde ut en stund til; sikkert et år og sannsynligvis en god del lenger. Men å leve mange år slik som jeg gjør nå orker jeg ikke. hva burde jeg gjøre nå? jeg har bestemt meg for å finne en ny psykolog. burde jeg også prøve medikamenter? jeg har hørt mye bra om johannesurt, men synes det er skremmende å skulle gå på medisiner. hva burde jeg sette meg som mål? kan jeg bli et fornøyd, eller til og med lykkelig menneske? oppgitt student

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sliten i dag

Jeg synes det er på tide å snakke med legen sin om et antidepressiva. Prøv et SSRI, for eksempel cipralex. Det er det mest vanlige ved en depresjon.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skal være så redd for å prøve antidepressiva.

Jeg har selv fått utrolig hjelp av dette, selv om jeg i utgangspunktet var veldig redd for å begynne med medisiner.

Jeg synes ikke du skal fortsette å ha det slik.

Ønsker deg masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...