Gå til innhold

Utleie og måking


Åsemor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mrxx

    10

  • Åsemor

    9

  • Jølsen

    7

  • morsan

    4

Mest aktive i denne tråden

Vi fant aldri noe godt svar på det i husleieloven (vi leide ut sokkel i privatbolig), så vi tok med et eget punkt i kontrakten der det sto at de hadde selv ansvaret for måkingen til sin inngang og sin parkeringsplass.

Ikke at det hjelper deg nå, men poenget var at det ikke var lett å finne noe om dette dengang da, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fant aldri noe godt svar på det i husleieloven (vi leide ut sokkel i privatbolig), så vi tok med et eget punkt i kontrakten der det sto at de hadde selv ansvaret for måkingen til sin inngang og sin parkeringsplass.

Ikke at det hjelper deg nå, men poenget var at det ikke var lett å finne noe om dette dengang da, i alle fall.

Ok. Det står sikkert ikke noe som helst om det i kontrakten vår heller. (Standardkontrakt fra bokhandelen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Vi leier ut en leilighet i huset vårt, og vi gjorde generaltabben å ikke presisere noe om snømåking i kontrakten.

De som leier hos oss hevder at det er utleiers plikt å måke.

Det gjelder forsåvidt for offentlige fortau, men ikke for oppgang osv.

Vi har felles oppgang og oppkjørsel med leietakerne våre - og de måker ALDRI! Jeg syntes at det er helt ufattelig at voksne mennesker ikke tar del-ansvar for snømåking, men vi orker ikke å se på at vi snør inne, så vi måker.

Hvis vi er bortreist når det snør, så tråkker de seg bare en sti - de gidder ikke å måke. Helt utrolig! Da jeg var høygravid og sto og måket oppkjørselen, så sa de ikke takk eller noe. Bare kjørte opp og parkerte bilen sin på den ferdig oppmåkede plasse og og gikk tørrskodd inn i huset....

Eneste grunnen til at vi ikke sier noe er at vi ikke orker en konflikt med dem - de er gode leietakere ellers.

Du må få dette inn i kontrakten for å slippe unna tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det står sikkert ikke noe som helst om det i kontrakten vår heller. (Standardkontrakt fra bokhandelen)

Det var den vi også brukte. Forsåvidt var det ett fett for oss om de måkte eller ikke, vi hadde ikke bruk for å bruke deres parkeringsplass eller deres vei til inngangsdøra - så lot de snø være snø måtte de sjøl vasse.

I over ett år hadde vi en leieboer som var et absolutt A-menneske, så før vi sto opp om morgenen hadde han måkt hele gårsdsplassen hvis det kom snø i løpet av natta. Gud, det var herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere har ikke anledning til å pålegge dem og måke. Det betyr at dette ditt ansvar. Du kan inngå en frivillig avtale med dem, men ikke pålegge dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier ut en leilighet i huset vårt, og vi gjorde generaltabben å ikke presisere noe om snømåking i kontrakten.

De som leier hos oss hevder at det er utleiers plikt å måke.

Det gjelder forsåvidt for offentlige fortau, men ikke for oppgang osv.

Vi har felles oppgang og oppkjørsel med leietakerne våre - og de måker ALDRI! Jeg syntes at det er helt ufattelig at voksne mennesker ikke tar del-ansvar for snømåking, men vi orker ikke å se på at vi snør inne, så vi måker.

Hvis vi er bortreist når det snør, så tråkker de seg bare en sti - de gidder ikke å måke. Helt utrolig! Da jeg var høygravid og sto og måket oppkjørselen, så sa de ikke takk eller noe. Bare kjørte opp og parkerte bilen sin på den ferdig oppmåkede plasse og og gikk tørrskodd inn i huset....

Eneste grunnen til at vi ikke sier noe er at vi ikke orker en konflikt med dem - de er gode leietakere ellers.

Du må få dette inn i kontrakten for å slippe unna tror jeg.

Se svaret mitt til (D)Åsemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja ikke sant. Jeg skylder dem jo masse, liksom. ;)

Kanskje ikke, men synes jammen du kan ta i et tak, ikke bare sitte der å være muggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Se svaret mitt til (D)Åsemor

Jeg vet at vi ikke kan pålegge dem å måke - og nå som de har bodd der i flere år med måke-service, så blir det jo umulig å få dette inn i kontrakten.

Jeg har slått meg til ro med at vi må måke for dem, men det irriterer meg fremdeles at voksne mennesker ikke tar i et tak.

Tenk å være en voksen mann og stå å se på at en høygravid dame måker oppkjørselen din....? Er ikke det bare helt utrolig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke anledning til å pålegge dem og måke. Det betyr at dette ditt ansvar. Du kan inngå en frivillig avtale med dem, men ikke pålegge dem.

Nei, men kan de pålegge MEG å måke foran deres inngang?

Jeg bryr meg egentlig ikke noe om de får snø i skoene sine når de går ut og inn, så det er ikke noe problem for meg om DE ikke måker, men dersom det er sånn at vi må, så får vi jo fortsette med det.

Tenkte uansett å la de låne spaden da. ;) *snill*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere har ikke anledning til å pålegge dem og måke. Det betyr at dette ditt ansvar. Du kan inngå en frivillig avtale med dem, men ikke pålegge dem.

Hvis det står i kontrakten så er det jo leietakers pllikt å måke selv. Vi hadde det i kontrakten for ørten år siden da vi var leietakere, vi sørget for snømåking og gressklipping mot et fradrag i husleia (det var et stort hus med 5-6 husstander).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men kan de pålegge MEG å måke foran deres inngang?

Jeg bryr meg egentlig ikke noe om de får snø i skoene sine når de går ut og inn, så det er ikke noe problem for meg om DE ikke måker, men dersom det er sånn at vi må, så får vi jo fortsette med det.

Tenkte uansett å la de låne spaden da. ;) *snill*

Jo, så lenge dere ikke har det i kontrakten at de skal måke så er _dere_ som huseiere ansvarlige for å måke vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at vi ikke kan pålegge dem å måke - og nå som de har bodd der i flere år med måke-service, så blir det jo umulig å få dette inn i kontrakten.

Jeg har slått meg til ro med at vi må måke for dem, men det irriterer meg fremdeles at voksne mennesker ikke tar i et tak.

Tenk å være en voksen mann og stå å se på at en høygravid dame måker oppkjørselen din....? Er ikke det bare helt utrolig???

Det er helt utrolig. Men nå er gravide jenter svært sexy, så det kan jo være at han nyter synet:-)

Ellers har du ikke lov til å pålegge dem det, selv i en kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men kan de pålegge MEG å måke foran deres inngang?

Jeg bryr meg egentlig ikke noe om de får snø i skoene sine når de går ut og inn, så det er ikke noe problem for meg om DE ikke måker, men dersom det er sånn at vi må, så får vi jo fortsette med det.

Tenkte uansett å la de låne spaden da. ;) *snill*

Yepp, de kan pålegge deg deg som er huseier. Men det står ikke noe om hvor nøye du må måke da:-) Men her er vel sunn fornuft som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det står i kontrakten så er det jo leietakers pllikt å måke selv. Vi hadde det i kontrakten for ørten år siden da vi var leietakere, vi sørget for snømåking og gressklipping mot et fradrag i husleia (det var et stort hus med 5-6 husstander).

Før kunne dette tas med i kontrakten og pålegge leietager det, men ikke nå lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Hvorfor er du så sur da?

Kanskje fordi hun får så inn i granskauen irriterende svar på innleggene sine av og til?

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...