Gå til innhold

språkbruk blant kompiser


Lillemus

Anbefalte innlegg

Poden på 9 år har besøk av en kompis og nå spiller de fotballspill med dertilhørende språkbruk...

Jeg har gitt en beskjed om at de må passe språkbruken sin etter at kompisen freste "Fuck you!" til en av "spillerne" - det er ikke aktuelt her i huset. Hvordan er det hos dere? Sier dere fra når ungenes kompiser snakker (for dere) uakseptabelt eller lar dere det gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    15

  • mariaflyfly

    13

  • AneM1365380603

    12

  • Lillemus

    6

Mest aktive i denne tråden

Sønnen min på 14 er inne i en periode hvor han bruker et saftig språk (tenåringssbråk blandt gutter og egentlig ikke noe jeg vil kalle språk i det hele tatt), samt har masse rare slitsomme, sikkert i hans øyne "tøffe" fakter.

Dette fikk vi spesielt merke nå i ferien når vi var sammen hele tiden og vi og søstrene fikk til fulle merke slitsomheten i dette.

Vi har sagt klart i fra at han må gjerne holde på med dette i guttegjengen. Vi skjønner at dette er deres omgangsform, men at han må legge fra seg dette på hjemmebane fordi vi ikke orker høre på alt tullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lukker øra for det hvis det gjelder kompiser, det er ikke min oppgave å oppdra dem - heldigvis. Storebror banner ikke, ihvertfall ikke hjemme. Jeg har vel egentlig litt lite jeg skulle ha sagt, for jeg banner som en sjørøver sjøl. Prøver jo å ta meg sammen når unger er tilstede, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

At de tøffer seg seg imellom med åprøve ut noen banneord, hender det ofte jeg overhører.

Men jeg tar tak det når de sier slemme ting til andre, eller dersom det dreier seg om nedsettende/diskriminerende begreper. Det er ikke akseptabelt her i huset, uansett om det ytres av barn eller voksne og uansett hvem det sies til eller om. Der har jeg nulltoleranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de tøffer seg seg imellom med åprøve ut noen banneord, hender det ofte jeg overhører.

Men jeg tar tak det når de sier slemme ting til andre, eller dersom det dreier seg om nedsettende/diskriminerende begreper. Det er ikke akseptabelt her i huset, uansett om det ytres av barn eller voksne og uansett hvem det sies til eller om. Der har jeg nulltoleranse.

''Men jeg tar tak det når de sier slemme ting til andre, eller dersom det dreier seg om nedsettende/diskriminerende begreper. Det er ikke akseptabelt her i huset, uansett om det ytres av barn eller voksne og uansett hvem det sies til eller om. Der har jeg nulltoleranse.

''

Det er jeg enig i. Jeg tolererer et "faen" i ny og ne, men ikke nedsettende og diskriminerende begreper. Nå skal det sies at det ikke har vært noe tema hittil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de tøffer seg seg imellom med åprøve ut noen banneord, hender det ofte jeg overhører.

Men jeg tar tak det når de sier slemme ting til andre, eller dersom det dreier seg om nedsettende/diskriminerende begreper. Det er ikke akseptabelt her i huset, uansett om det ytres av barn eller voksne og uansett hvem det sies til eller om. Der har jeg nulltoleranse.

Jeg kan også bare kremte og se litt skarpt på poden om han sier "faen!" eller "pokkers!", det holder som regel. Men når kompisen brøler "Fuck you!" så det ljomer i veggene synes jeg det er på sin plass å si fra... For sånn språkbruk vil jeg ikke ha i mitt hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men jeg tar tak det når de sier slemme ting til andre, eller dersom det dreier seg om nedsettende/diskriminerende begreper. Det er ikke akseptabelt her i huset, uansett om det ytres av barn eller voksne og uansett hvem det sies til eller om. Der har jeg nulltoleranse.

''

Det er jeg enig i. Jeg tolererer et "faen" i ny og ne, men ikke nedsettende og diskriminerende begreper. Nå skal det sies at det ikke har vært noe tema hittil. :)

Samma her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også bare kremte og se litt skarpt på poden om han sier "faen!" eller "pokkers!", det holder som regel. Men når kompisen brøler "Fuck you!" så det ljomer i veggene synes jeg det er på sin plass å si fra... For sånn språkbruk vil jeg ikke ha i mitt hus.

For min del kommer det litt an på hvor jeg befinner meg hen i forhold til barna hvis jeg hører noe slikt. Sitter vi i samme rom påtales det lettere enn dersom jeg hører dem "i det fjerne" (stort hus...) og de tror jeg ikke hører dem.

Men forøvrig er jeg mest som flyfly og Fru Wallace;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også bare kremte og se litt skarpt på poden om han sier "faen!" eller "pokkers!", det holder som regel. Men når kompisen brøler "Fuck you!" så det ljomer i veggene synes jeg det er på sin plass å si fra... For sånn språkbruk vil jeg ikke ha i mitt hus.

''Men når kompisen brøler "Fuck you!" så det ljomer i veggene synes jeg det er på sin plass å si fra... ''

Det er jeg forsåvidt enig i, jeg hadde nok sagt ifra sjøl også. Min britiske far ville virkelig fått tidenes bakoversveis, hadde han vært vitne til det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Syns agressjonen er verre enn de "stygge" ordene.

Det er ikke bra å vise agressjon i sånne sammenhenger uansett om man sier søren klype, hestkuk eller fuck you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men når kompisen brøler "Fuck you!" så det ljomer i veggene synes jeg det er på sin plass å si fra... ''

Det er jeg forsåvidt enig i, jeg hadde nok sagt ifra sjøl også. Min britiske far ville virkelig fått tidenes bakoversveis, hadde han vært vitne til det. ;)

Det er jo noe av det med å banne på engelsk. De mangler fullstendig følelse av ordene. Noen tror viss at de snakker slik de gjør på film i RL. Men man må jo oppsøke slike miljøer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noe av det med å banne på engelsk. De mangler fullstendig følelse av ordene. Noen tror viss at de snakker slik de gjør på film i RL. Men man må jo oppsøke slike miljøer.

mvh

Ja, helt klart! Det føles ikke som "like fælt" å banne på et annet språk - det er jo "bare lyder", på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Jeg har gitt beskjed en gang, og da dreiv denne gutten og sang på en grisesang. Hvis noen banner ekstremt vil jeg nok gi beskjed, spesielt om småjentene hører på. Det er skremmende hvor kjapt de lærer ord de ikke bør ta i sin munn ;)

Mine unger får ikke banne, men det er ikke dermed sagt at de ikke har prøvd :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingenting.. Lillefrøkna på tre år sier "bæsj" hele tiden. Jeg blir gaaaal! Idag kom en kompis av mannen min innom og frøkna hilste et pent "BÆSJ!" når han kom inn døra *sukk*

For å komme til saken: Jeg hadde nok sagt fra at vi, her i huset, ikke bruker slike ord og uttrykk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Det er da ingenting.. Lillefrøkna på tre år sier "bæsj" hele tiden. Jeg blir gaaaal! Idag kom en kompis av mannen min innom og frøkna hilste et pent "BÆSJ!" når han kom inn døra *sukk*

For å komme til saken: Jeg hadde nok sagt fra at vi, her i huset, ikke bruker slike ord og uttrykk!

Småjentene her snakker også mye om bæsj, tiss og promp :-/ De ler like mye hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småjentene her snakker også mye om bæsj, tiss og promp :-/ De ler like mye hver gang.

Har dere lest noka "Prompehunden Walter"? Fantastisk morsom bok :-)

Minstejenta mi hadde lest den på barnehagen, og vi lånte den da vi var på biblioteket sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har det ikke vært nødvendig å si i fra, men jeg kommer nok til å gi beskjed om at slikt språk ikke tolereres i mitt hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Jeg sier ifra, orker ikke høre på. Dessuten får ikke mine unger lov til å snakke slik heller, så hvorfor skal kompisene få lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Har dere lest noka "Prompehunden Walter"? Fantastisk morsom bok :-)

Minstejenta mi hadde lest den på barnehagen, og vi lånte den da vi var på biblioteket sist.

Nei, den har vi ikke lest. Det høres ut som en bok som vil falle i smak her ;o)

Sønnen min fikk en bok på skolen i 2. klasse eller noe, og der var det mye promp og gørr. Du kan tro barna koste seg da jeg leste den for dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...