Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en gutt på 24 år. Jeg har av og til de siste 6 mnd hatt blod i avføringen. Det har gått opp til nesten to mnd mellom hver gang, men av og til hyppigere. Blodet er lyst, så det er vel friskt blod?

Jeg har så lenge jeg kan huske vært litt plaget med treg avføring. Jeg har alltid brukt lang tid på do....

Jeg kjenner også noen ganske store poser/klumper rundt anus. Da er de særlig stor etter at jeg har vært på do. De tyter liksom ut. Når jeg bruker musklene kan jeg "dra dem inn" Er dette hemorroider? Er det disse som fører til blod i avføringen?

Jeg har også vært litt plaget med et ubehag/smerte i brystområdet det siste halve året. Kan dette ha noen sammenheng med blod i avføring. Jeg skal til lungerøntgen med dette om en uke.

Jeg føler meg ellersi relativt god form, og har ikke hatt noen form for dårlig matlyst eller vekttap.

Kan du være så snill og gi meg ditt synspunkt på disse symtomene. Kan jeg be om undersøkelse av endetarm når jeg tar røntgen?

mvh

Aikos

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29617-er-det-noe-farlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei aikos!

Hemorroider er utposninger i blodårene rundt endetarmen. Symptomene varierer fra lett kløe og svie til ganske kraftige smerter. Blødninger opptrer også ofte.

Det er stor sannsynlighet for at du har hemorroider, men det er alltid nødvendig å oppsøke lege i forbindelse med slike symptomer, slik at det kan fastslås om det dreier seg om hemorroider eller om en mer alvorlig lidelse.

Hvis hemorroidene har sammenheng med forstoppelse (noe det virker som de har i ditt tilfelle) vil mosjon, fiberrik kost og volumøkende avføringsmidler ofte hjelpe. Volumøkende avføringsmidler får du kjøpt på apoteket, det kan f.eks. være linfrø, loppefrø eller metamucil. Spør på apoteket. Men ta en tur til legen først.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29617-er-det-noe-farlig/#findComment-118658
Del på andre sider

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Dette høres ut som hemorhoider ja, men jeg bruker alltid å anbefale at man kontakter lege for blødning fra endetarmen fordi det også finnes andre sykdommer som kan gi det som symptom.

Røntgenundersøkelse av tarmene krever spesiell forberedelse og er en arbeidskrevende undersøkelse for røntgenavdelingen. Du kan derfor ikke regne med at du får gjort dette samtidig med røntgen av lungene. Det er heller ikke beste undersøkelsen for dine plager. ved blødninger fra endetarmen bør legen først og fremst kjenne på tarmen ogr gjøre en rectoskopi - se opp i endetarmen med et rør med lys i.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29617-er-det-noe-farlig/#findComment-119032
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...