Gå til innhold

Språket er i forfall...


Lillemus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    6

  • Jølsen

    6

  • laban

    3

  • jubalong70

    3

Mest aktive i denne tråden

Skjedelig, er det! Skjemperart også!

Skjøkken, skjole, skjede seg, .... men hva kommer det av? :o

Aner ikke hva det kommer av.

En ting er når 4-åringer sier skjole og skjæreste, da kan det være litt søtt. Men når ungdom og voksne sier det så høres det nesten tilbakestående ut, i alle fall mindre intelligent. Og det sprer bare mer og mer om seg, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mine unger sier jeg at det er greit å vite / høre forskjell på kyss og skyss.

Språkekspertene sier at kj-lyden kan komme til å forsvinne sakte, men sikkert - fordi den blir regnet som "vanskelig". Men jeg lever forhåpentligvis ikke lenge nok til å oppleve at skj-erstatningen blir det normale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mine unger sier jeg at det er greit å vite / høre forskjell på kyss og skyss.

Språkekspertene sier at kj-lyden kan komme til å forsvinne sakte, men sikkert - fordi den blir regnet som "vanskelig". Men jeg lever forhåpentligvis ikke lenge nok til å oppleve at skj-erstatningen blir det normale...

Kan ikke skjønne at den lyden skal være så vanskelig! Husker min lærer de første årene på barneskolen terpet litt på denne med kj-lyden. Så da vi kom over i en annen klasse i 5. klasse var det omtrent bare vi fra min klasse som snakket rent...

Jeg har tatt mine fatt hver gang jeg hører dem si skjole eller skino f.eks. og nå er det svært sjelden jeg trenger å kommentere det. Har ikke kjeftet eller noe selvfølgelig, men sagt:"Det heter ikke skino, men...?" Og så har de sagt kino.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det er helt forferdelig å høre på. Jeg blir så opphengt i dette at jeg knapt hører hva som blir sagt, merkelig å høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine stakkars barn har blitt rettet på så ofte at de gjerne bruker kj-lyden istedetfor skj i "frykt" for å få et morskt blikk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke skjønne at den lyden skal være så vanskelig! Husker min lærer de første årene på barneskolen terpet litt på denne med kj-lyden. Så da vi kom over i en annen klasse i 5. klasse var det omtrent bare vi fra min klasse som snakket rent...

Jeg har tatt mine fatt hver gang jeg hører dem si skjole eller skino f.eks. og nå er det svært sjelden jeg trenger å kommentere det. Har ikke kjeftet eller noe selvfølgelig, men sagt:"Det heter ikke skino, men...?" Og så har de sagt kino.

Begge mine lærte kj-lyd uten problemer, men fikk litt "tilbakefall" til skj-lyd i perioder, fordi de apet etter jevnaldrende. Men de hadde ikke reelle problemer med å si det riktig.

Men enkelte forskere mener at det er på den måten vi f.eks. har kvittet oss med lyder og former fra gammelnorsk - gjennom snarveier. Så vi (dvs. noen - ikke min generasjon) får se, eller høre, om noen hundre år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enig med Lillemus

Til mine unger sier jeg at det er greit å vite / høre forskjell på kyss og skyss.

Språkekspertene sier at kj-lyden kan komme til å forsvinne sakte, men sikkert - fordi den blir regnet som "vanskelig". Men jeg lever forhåpentligvis ikke lenge nok til å oppleve at skj-erstatningen blir det normale...

Greit å vite/høre forskjell på? Jeg mener det er HELT nødvendig å KUNNE og bruke forskjellen i all tale. Tenk så grusomt på et jobbintervju med en førtiåring som ikke kan si kj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite/høre forskjell på? Jeg mener det er HELT nødvendig å KUNNE og bruke forskjellen i all tale. Tenk så grusomt på et jobbintervju med en førtiåring som ikke kan si kj.

Jadajada. Jeg er ikke uenig med verken deg eller Lillemus, det er bare en litt mer motiverende måte å si det til barn på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg er så enig med deg, at det gjør helt vondt!!!!

Det er grusomt å høre på..

"Språkekspertene" sier det ikke er noe å gjøre med det, det er en "naturlig" utvikling av språket. Man ønsker hele tiden å gjøre det enklere.

Grøss og gru sier jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine stakkars barn har blitt rettet på så ofte at de gjerne bruker kj-lyden istedetfor skj i "frykt" for å få et morskt blikk :-)

He, he - mine også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite/høre forskjell på? Jeg mener det er HELT nødvendig å KUNNE og bruke forskjellen i all tale. Tenk så grusomt på et jobbintervju med en førtiåring som ikke kan si kj.

Hadde jeg skulle ansette noen og hadde valget mellom en som kunne si kj/tj og en som snakket som en barnehageunge (og det var den eneste forskjellen mellom de to) er det ingen tvil om hvem som hadde fått jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cookiemonster

Det er grusomt for oss som er godt over 30, og evt. eldre. Men dessverre er nok dette en del av den språklige evolusjonen, og vi kan ikke gjøre noe som helst for å endre på det. Det skjer hele tiden at språket utvikler seg i retning av enklere uttale og lyder. (Det finnes en del unntak, men i vår del av verden er det mer eller mindre linjært.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke skjønne at den lyden skal være så vanskelig! Husker min lærer de første årene på barneskolen terpet litt på denne med kj-lyden. Så da vi kom over i en annen klasse i 5. klasse var det omtrent bare vi fra min klasse som snakket rent...

Jeg har tatt mine fatt hver gang jeg hører dem si skjole eller skino f.eks. og nå er det svært sjelden jeg trenger å kommentere det. Har ikke kjeftet eller noe selvfølgelig, men sagt:"Det heter ikke skino, men...?" Og så har de sagt kino.

Læreren vår på barneskolen terpet også på dette.

Det var noen få som faktisk ikke klarte å lære det - og det var greit. Flertallet i min generasjon klarer det dog, hvorfor ikke flertallet i senere generasjoner?

Er vi så mye flinkere enn dem????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Jeg kjenner en voksen dame paa 40 som ikke klarer aa uttale ordet "seksjon", og sier "sjeksjon".

Men det er bare fordi hun ikke klarer aa si det annerledes :-)

Men har ikke denne forandringen i spraaket vaert diskutert i media tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grusomt for oss som er godt over 30, og evt. eldre. Men dessverre er nok dette en del av den språklige evolusjonen, og vi kan ikke gjøre noe som helst for å endre på det. Det skjer hele tiden at språket utvikler seg i retning av enklere uttale og lyder. (Det finnes en del unntak, men i vår del av verden er det mer eller mindre linjært.)

Jeg er i tyve-årene og jeg synes ikke det er naturlig at mennesker sier "skjole" og "sKjersti". Men så er jeg født og oppvokst i Nord-Norge, hvor dette var en talefeil eller latskap, ikke normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en voksen dame paa 40 som ikke klarer aa uttale ordet "seksjon", og sier "sjeksjon".

Men det er bare fordi hun ikke klarer aa si det annerledes :-)

Men har ikke denne forandringen i spraaket vaert diskutert i media tro?

''Men har ikke denne forandringen i spraaket vaert diskutert i media tro?''

*Hehe* Noen få ganger ja. ;o)

Husker vi en gang overhørte en mann si på en restaurant:"Skjæm dæm itj med tjipsen snart?" *Grøsser*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

''Men har ikke denne forandringen i spraaket vaert diskutert i media tro?''

*Hehe* Noen få ganger ja. ;o)

Husker vi en gang overhørte en mann si på en restaurant:"Skjæm dæm itj med tjipsen snart?" *Grøsser*

Og at voksne folk snakke saann!? Men det kan jo vaere at de ikke klarer aa uttale ordene rett da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cookiemonster

Jeg er i tyve-årene og jeg synes ikke det er naturlig at mennesker sier "skjole" og "sKjersti". Men så er jeg født og oppvokst i Nord-Norge, hvor dette var en talefeil eller latskap, ikke normalt.

Jeg synes heller ikke det høre naturlig ut, og for meg høres det uintelligent ut og på grensen til litt tilbakestående. Men det ER naturlig at språket utvikler seg. SJ-lyden i stedet for KJ-lyden har sammenheng med at lyden er enklere å lage. I vår del av verden har språkene utviklet seg mot å bli enklere både i uttale og (i mange tilfeller) oppbygging opp gjennom historien, og det er naivt å tro at vi kan stoppe dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...