Gå til innhold

acne-problem... Hudlege eller hudpleier?


Gjest wonderinggirl

Anbefalte innlegg

Gjest wonderinggirl

Jeg er en jente på 22 år som er plaget med vonde "underjordiske" kviser rundt munnen. Jeg har prøvd en hel del produkter, bl.a Basiron, elicina, aloe vera, ulike rense kremer, ansiktsmasker osv. Jeg har også kuttet ut all brus og snop. Men ingenting hjelper. Det virker som om problemet kommer innenfra et sted, hormoner eller noe slikt, for produkter som tas på på utsiden har null effekt.

Nå vil jeg gå til en spesialist. Men bør jeg velge hudlege eller hudpleier? Og hvis jeg skal velge hudlege, må jeg da gå til legen min først? Kan jeg ikke ta direkte kontakt med en hudlege? Jeg vet jo at legen min kommer bare til å henvise meg til en hudlege allikavel. Får helt fnatt ved tanken på at noen skal se meg på nært hold uten foundation eller noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Men bør jeg velge hudlege eller hudpleier?''

Hudlege selvfølgelig, han er jo doktor for svingende.

Hudpleiere er bare sånne dilletanter og kvakksalvere som tar 1000 kroner timen, uten at de har peiling på "underjordiske" kviser.

''Og hvis jeg skal velge hudlege, må jeg da gå til legen min først?''

Ja, det må du og han kan eventuellt henvise deg videre til hudlege, men da må du la være å smøre deg inn med allslags remedier før legetimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men bør jeg velge hudlege eller hudpleier?''

Hudlege selvfølgelig, han er jo doktor for svingende.

Hudpleiere er bare sånne dilletanter og kvakksalvere som tar 1000 kroner timen, uten at de har peiling på "underjordiske" kviser.

''Og hvis jeg skal velge hudlege, må jeg da gå til legen min først?''

Ja, det må du og han kan eventuellt henvise deg videre til hudlege, men da må du la være å smøre deg inn med allslags remedier før legetimen.

Vil bare si det samme som Geir egentlig. En hudpleier er på ingen måte noen spesialist på hud, og en hudlege vil i tillegg kunne vurdere om du har nytte av medisinsk behandling (tror det er antibiotika i noen tilfeller, husker ikke helt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Ikke hør på Jølsen, tydelig at han ikke har peiling.

Du må helt klart gå til en hudlege. Jeg tror du må ha en henvisning fra legen ja, med mindre du bruker en privat klinikk som Volvat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimini

''Men bør jeg velge hudlege eller hudpleier?''

Hudlege selvfølgelig, han er jo doktor for svingende.

Hudpleiere er bare sånne dilletanter og kvakksalvere som tar 1000 kroner timen, uten at de har peiling på "underjordiske" kviser.

''Og hvis jeg skal velge hudlege, må jeg da gå til legen min først?''

Ja, det må du og han kan eventuellt henvise deg videre til hudlege, men da må du la være å smøre deg inn med allslags remedier før legetimen.

Ja, og hudpleiere er bare ute etter å selge dyre produkter som ikke hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sarah Elizabeth

Er enig med de andre som sier at du bør gå til hudlege. Hudpleier er bortkasta penger. Jeg tror du kan ha rett i at det kan være noe hormonelt og da hjelper det ikke å rense aldri så mye. Kanskje du kan prøve p-pillen Diane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på Jølsen, tydelig at han ikke har peiling.

Du må helt klart gå til en hudlege. Jeg tror du må ha en henvisning fra legen ja, med mindre du bruker en privat klinikk som Volvat.

Dette er vel egentlig ikke ditt fagområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel egentlig ikke ditt fagområde.

For det første vet du ingenting om det.

Og for det andre ser du vel at flere her sier det samme som meg. Slike underjordiske kviser kommer innenfra, og kan ikke behandles med renseprodukter.

Og klemme ut innholdet gir arr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikkebraaaaaaaa

Vil bare si det samme som Geir egentlig. En hudpleier er på ingen måte noen spesialist på hud, og en hudlege vil i tillegg kunne vurdere om du har nytte av medisinsk behandling (tror det er antibiotika i noen tilfeller, husker ikke helt)

Dessuten er hudpleiere ofte "sponset" av ulike merker, og jeg vil derfor ikke stole 100 % på informasjonen de gir om det og det produktet. klart de vil selge deg det produktet, de får jo den fete provisjonen av det!

Gå heller til hudlege om du har skikkelig hudsykdom, så får du den hjelpen du trenger. Hudpleie er bare noe sånn luksusgreier for folk med småproblemer... eller som tror de har problemer med huda. stram opp mine rynker, peel min hud osv... skjem meg bort.

Men har du en hudsykdom eller andre tilstander i huda- så bør de behandles av en lege som vet hva han gjør og har de rette midlene til å fikse problemet.

Jeg har selv selvbehandlet byller, med å rense masse, hatt på silicol gel, så har de ofte tørka ut i løpet av noen dager... av og til har jeg vært frista til å klemme på og, med det resultat at de har blitt verre og vart ennå lenger, kanskje fått stygge sår som jeg har hatt problemer med å dekke til.. har heldigvis ikke fått arr, men det ekke bra å styre for mye selv.

Området rundt munn og øyne er dessuten farlig å tukle med selv, det er rett i lymfeområdet og sprer det seg bakterier fra kvisene og ut i lymfesystemet så har du et problem. Jeg kjenner ei som kjepå på en hudorm rett over øyebrynet, dagen etter våkna hun og var helt hoven over begge øya. Hun måtte til lege og få antibiotika, og da forklarte legen om det lymfesystemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vet du ingenting om det.

Og for det andre ser du vel at flere her sier det samme som meg. Slike underjordiske kviser kommer innenfra, og kan ikke behandles med renseprodukter.

Og klemme ut innholdet gir arr.

_Dette_ er vel ikke ditt fagområde sier jeg, ikke at dette ikke er _ditt_ fagområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...