Gå til innhold

tvangsspising


gomle

Anbefalte innlegg

hei! jeg er ei jente på 18 år-og jeg veit ikke helt hva jeg ska gjøre!! litt fortvila!! trur jeg har en form for tvangsspising! mange ganger spiser jeg og spiser jeg uten noen grunn! jeg spiser når jeg er litt deppa, når jeg er stressa, når jeg egentlig ikke er sulten i hele tatt eller hvis jeg bare kjeder meg! da spiser jeg masse og usundt!!! har på en måte kommet inn i en ond sirkel! prøver å ta meg sammen,men klarer ikke!!! hvorfor kan ikke jeg bare spise vanlig!?? jeg har lagt på meg noen kilo-det er grusomt-noe som har resultert i x antall mislykka slankekurer..! jeg eser ut!!! åssen ska jeg klare å komme meg ut av den `onde sirkelen`? prøved mange ganger..!! jeg sier hele tiden til meg selv at jeg må sjerpe meg! så kan det kanskje gå et par dager der spiser minimalt..men så er det bare på igjen!!! jeg vil ut av dette NÅ..-før det blir for seint!! er livredd for å bli tjukk..men jeg er på go vei.. hjelp!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

heihei!

Først må du slutte å slanke deg, for ellers blir du bare dratt lenger og lenger ned. Hvis du spiser nok mat og regelmessig, er sjansen for at det går galt mindre, og dessuten har kroppen godt av det. Da har du en mulighet til å stabilisere kroppen.

Og så kan det være lurt å tenke litt nøyere på hvorfor du spiser, og kanskje gå til legen for å få hjelp, eller kontakte IKS eller noe.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære gomle! Ved såkalte overspisingslidelser (Bing Eating Disorder)- "tvangsspising" ser vi nok noen av de samme symptomene som du opplever at du strir med. Overspisingslidelse er en form for overspising, men uten renselse som igjen fører til overvekt. Overspisingslidelser regnes som relativ ny i forhold til vårt diagnosesystem innen psykiatrien. Det å være overvektig har en tidligere bare regnet til de somatiske tilstander. Vi vet i dag at overvekt kan skyldes psykiske tilstander. Vi ser vel at en mister kontrollen ved såkalt tvangspising både over følelser og atferd. Det kan være store variasjoner i spisemønsteret som fra strenge fasteperioder mellom overspisingsperiodene, noen småspiser litt hele tiden , noen er normalvektig, andre holder en jevn vekt, atter andre kan gå opp og ned i vekt med tildels store variasjoner. Det er flott at du selv er bekymret for at dette skal fortsette og også bli verre. Vi vet at det kan være vanskelig å klare å kjempe seg ut av denne sirkelen uten noen form for hjelp. Du har fått et fint forslag ved å søke selvhjelperorganisasjonene; Interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser, internettadr.;www.iks.no eller Anoreksia/Bulimia-Foreningen, internettadr.;www.abf.no. Andre velger å snakke med helsesøster, lege eller en ernæringsfysiolog som kan være til støtte og hjelp på veien videre, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...