Gå til innhold

Hjelp, jeg har hatt mitt første panikkanfall!


hjemmy1365381145

Anbefalte innlegg

hjemmy1365381145

Jeg er ei jente på 30 år som for 2 mnd siden hadde et panikkanfall. Det var en grusom opplevelse jeg trodde rett å slett jeg skulle dø. Frøys, kvalm, tungpust, hjertebank, nummen i ansiktet å prikking i hendene. Har begynt på SSRI fluoxetin.Da jeg etter dette panikkanfallet fikk problemer med å gå i butikker, være sammen med andre mennesker, dra på besøk, være på jobb,dra på møte. Til tross for at jeg har problemer med å gjennomføre disse tingene, har jeg presset meg selv til å gjøre det, men det føles vedlig ubehagelig. Jeg er i utgangspunktet en sosial å utadvendt person, som aldri har sett på meg selv som er person med angst. Jeg kjenner meg rett å slett ikke igjen, å d føles forferdelig å ikke ha kontroll over seg selv. Jeg føler meg vedlig urolig av medisinen, å synes ikke jeg har noe stort utbytte av den. Så nå lurer jeg på om det er medisinene som gjør med urolig eller om det er jeg som har blitt slik?? Helt rart at et slik angstanfall skal føre med seg slike lammende problemer. Merker at jeg unngår sosiale ting, å sånn har jeg ADLDRI hatt d før. Hjelp!!!! Har kun hatt dette ene store panikkanfallet, men engstelig for å få flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Panikkanfallet har i hovedsak en biologisk årsak. SSRI hindrer nye anfall.

MEN, panikkanfallet fører svært ofte med seg denne angsten som du nå beskriver. Noen kaller det angsten for angsten, andre agorafobi. Dette er en angst av mer psykologisk natur. Denne angsten virker SSRI dårlig på. For denne angsten bør du få kognitiv psykoterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...