Gå til innhold

NHD, hva anbefaller du?


Gjest vic77

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på hva du anbefaller av medisiner mot angst? Har hatt panikkanfall, og det sliter jeg m enda. Glemmer ikke hvor forferdelig det var, så nå kvier jeg meg for å gjøre noe så det kan kan skje igjen..

Hvorfor får en plutselig et sånt anfall, vet du? Det kom bare plutselig på meg da jeg var ute og gikk tur. Skjønner det ikke. Er egentlig ikke så veldig redd, men litt lei meg..

Hvis du anbefaller SSRI, evt hvilken type? Legen min vurderer cipralex. Men jeg leser bivirkningene, og da skremmer jeg meg selv m dette..

Finnes det andre typer medisiner mot angst som jeg kanskje kan prøve?

Jeg er REDD for medisiner. Det er pga bivirkninger, og at min mor er pille misbruker. Ho blander alkohol med valium og sterke smertestillende medikamter..

Jeg skal etterhvert begynne hos psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle medisiner har lange bivirkningslister. Før akkurat du prøver noe er det umulig å si om du får en eneste en av dem. Cipralex er et veldig vanlig valg, og er det medikamentet jeg har sett at NHD også forslår titt og ofte.

Jeg vet at noen ytterst få mennesker opplever en slags avhengighet av SSRI, men i utgangspunktet skiller disse medisinene seg fra de avhengighetsskapende som valium. De er ikke avhengighetsskapende for andre enn en bitteliten promille. Ofte tror jeg bruk av SSRI som fungerer virker veldig preventivt i forhold til å få den bruken du opplever moren din har.

Så var det en bok jeg vile anbefale deg, men jeg kommer ikke på tilttelen akkurat nå. Står på farten, men kan komme tilbake til det senere:o)

Ha en fin dag så lenge.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg lurte på hva du anbefaller av medisiner mot angst? Har hatt panikkanfall, og det sliter jeg m enda. Glemmer ikke hvor forferdelig det var, så nå kvier jeg meg for å gjøre noe så det kan kan skje igjen..

S: Mot panikkangst er SSRI (som bla Cipralex) et førstevalg.

Hvorfor får en plutselig et sånt anfall, vet du? Det kom bare plutselig på meg da jeg var ute og gikk tur. Skjønner det ikke. Er egentlig ikke så veldig redd, men litt lei meg..

S: Panikkanfallet er biologisk dvs det har liten/ingen psykologisk årsak. SSRI blokkerer nye anfall, men har begrenset effekt på angsten for det neste anfallet/angsten for angsten.

Hvis du anbefaller SSRI, evt hvilken type? Legen min vurderer cipralex. Men jeg leser bivirkningene, og da skremmer jeg meg selv m dette..

S: Cipralex er et utmerket valg.

Finnes det andre typer medisiner mot angst som jeg kanskje kan prøve?

S: Nei, SSRI er klart best.

Jeg er REDD for medisiner. Det er pga bivirkninger, og at min mor er pille misbruker. Ho blander alkohol med valium og sterke smertestillende medikamter..

S: Kanskje din mor er misbruker fordi hun aldri fikk god behandling for sin panikkangst som er arvelig. Svært mye misbruk skyldes "selvmedisinering" for opprinnelige angstlidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...