Rullekrone Skrevet 11. januar 2008 Skrevet 11. januar 2008 Når er det man sier "hun" og "henne"? Jeg sier det uten problemer, men har ingen anelse om hvilken regel som gjelder! Hehe ) Noen dialekter skiller jo ikke på dette, men jeg snakker om Oslo-dialekt. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 11. januar 2008 Skrevet 11. januar 2008 Det er vel hun i nominativ (når hun er subjekt i setningen), og henne i akkusativ formen (når hun er objekt, når det er til henne, for henne, på henne) 0 Siter
songbirdy Skrevet 11. januar 2008 Skrevet 11. januar 2008 Jeg husker jeg reagerte veldig på en jente som sa henne "feil" for noen år siden. Hun sa noe sånt som "jeg og henne skal på butikken, kan jeg få bli med hun?". Jeg ville brukt "jeg og hun skal på butikkken, kan jeg få bli med henne? 0 Siter
Gjest Spekepølse Skrevet 11. januar 2008 Skrevet 11. januar 2008 Det er subjekt- og objektsform om du bruker hun/henne. Om du bruker ho i bokmål, gjelder denne for både subjekt og objekt. Hun liker henne. Mange dialekter skiller ikke slik skriftspråket gjør, derfor er det ikke nødvendigvis feil å SI "hun liker hun" 0 Siter
Rullekrone Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Skrevet 11. januar 2008 kjenner jeg deg igjen? Kjenner meg igjen? Tror ikke det? 0 Siter
pekkaline Skrevet 11. januar 2008 Skrevet 11. januar 2008 Kjenner meg igjen? Tror ikke det? beklager da! 0 Siter
Rullekrone Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Skrevet 11. januar 2008 beklager da! Helt i orden! Tror ikke noen kjenner meg her. 0 Siter
pekkaline Skrevet 11. januar 2008 Skrevet 11. januar 2008 Helt i orden! Tror ikke noen kjenner meg her. hehe, vart du skremt no? Så du er ganske ny da, koselig det 0 Siter
Rullekrone Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Skrevet 11. januar 2008 hehe, vart du skremt no? Så du er ganske ny da, koselig det Ja, vart litt skræmt no ja! Hehe ;-) 0 Siter
Rullekrone Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Skrevet 11. januar 2008 Det er vel hun i nominativ (når hun er subjekt i setningen), og henne i akkusativ formen (når hun er objekt, når det er til henne, for henne, på henne) Takk for svar! Jeg må tygge litt på den der for skjønner den ikke helt, men da vet jeg i hvert fall at det er en slags regel 0 Siter
Katt-ja Skrevet 11. januar 2008 Skrevet 11. januar 2008 Takk for svar! Jeg må tygge litt på den der for skjønner den ikke helt, men da vet jeg i hvert fall at det er en slags regel Er det subjekt og objekt du ikke vet hva betyr? 0 Siter
fresja Skrevet 11. januar 2008 Skrevet 11. januar 2008 Subjekt (den som utfører handlingen): Hun Objekt (den som mottar handlingen): Henne Eksempel: Hun ga henne et eple I tillegg heter det henne i et "kopliment" (vet ikke om det heter det nå lenger), dvs etter styringsord/preposisjon: Til henne Eksempel: Hun/jeg ga henne et eple. Hun/jeg ga henne en klem. Noe a la dette var det vi lærte tidlig på sekstitalet, og jeg skjønte det med en gang. Det sitter enda. I tillegg har jeg en vestlandsdialekt som skiller mellom ordene. Men jeg ser i nynorsk ordbok at vi kan faktisk kan bruke både ho og henne i objekt form. 0 Siter
Gjest mij Skrevet 11. januar 2008 Skrevet 11. januar 2008 Det funker ofte å oversette til engelsk også, for å sjekke om man putter inn riktig variant av ordet. Skal stemme i dette tilfellet også, tror jeg. She - subjekt Her - Objekt She talked to her. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.