Gå til innhold

Hun/henne


Rullekrone

Anbefalte innlegg

Når er det man sier "hun" og "henne"? Jeg sier det uten problemer, men har ingen anelse om hvilken regel som gjelder! Hehe :o)

Noen dialekter skiller jo ikke på dette, men jeg snakker om Oslo-dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel hun i nominativ (når hun er subjekt i setningen), og henne i akkusativ formen (når hun er objekt, når det er til henne, for henne, på henne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg reagerte veldig på en jente som sa henne "feil" for noen år siden.

Hun sa noe sånt som "jeg og henne skal på butikken, kan jeg få bli med hun?". Jeg ville brukt "jeg og hun skal på butikkken, kan jeg få bli med henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Det er subjekt- og objektsform om du bruker hun/henne. Om du bruker ho i bokmål, gjelder denne for både subjekt og objekt.

Hun liker henne.

Mange dialekter skiller ikke slik skriftspråket gjør, derfor er det ikke nødvendigvis feil å SI "hun liker hun"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel hun i nominativ (når hun er subjekt i setningen), og henne i akkusativ formen (når hun er objekt, når det er til henne, for henne, på henne)

Takk for svar! :) Jeg må tygge litt på den der for skjønner den ikke helt, men da vet jeg i hvert fall at det er en slags regel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Jeg må tygge litt på den der for skjønner den ikke helt, men da vet jeg i hvert fall at det er en slags regel :)

Er det subjekt og objekt du ikke vet hva betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subjekt (den som utfører handlingen): Hun

Objekt (den som mottar handlingen): Henne

Eksempel: Hun ga henne et eple

I tillegg heter det henne i et "kopliment" (vet ikke om det heter det nå lenger), dvs etter styringsord/preposisjon: Til henne

Eksempel: Hun/jeg ga henne et eple. Hun/jeg ga henne en klem.

Noe a la dette var det vi lærte tidlig på sekstitalet, og jeg skjønte det med en gang. Det sitter enda. I tillegg har jeg en vestlandsdialekt som skiller mellom ordene. Men jeg ser i nynorsk ordbok at vi kan faktisk kan bruke både ho og henne i objekt form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det funker ofte å oversette til engelsk også, for å sjekke om man putter inn riktig variant av ordet. Skal stemme i dette tilfellet også, tror jeg.

She - subjekt

Her - Objekt

She talked to her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...