Gå til innhold

Spotting - mulighet for graviditet?


Gjest Killi

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en 30 år gammel kvinne som nå prøver å bli gravid. Jeg har jevn syklus på 27 eller 28 dager med eggløsning hver syklus. (Bruker ladycomp til å måle basaltemp). Har ikke brukt p-piller på 3 år. Jeg spotter (brun eller rosa utflod) ca 1-3 dager før hver menstruasjon, og er nå redd for at dette kan bli et problem? Har tatt hormonprøver hos gyn, og disse var fine. Prøvene ble tatt etter eggløsning, hvis det har noe å si. Jeg har de siste syklusene hatt lutealfaser på hhv 11, 10 og 9 dager hvis jeg regner 1. spottdag som første menstruasjonsdag. Hvis jeg regner fra 1. ordentlige blødningsdag blir lutealfasene hhv 12 og 14 dager. Ble gravid tidlig i desember og begynte også da å spotte 10 dager etter eggløsning. Mistet så 6+0 på vei, etter å ha spottet hver dag fram til SA. Har nå lest på utenlandske nettsider at denne type spotting før menstruasjon kan føre til vanskeligheter med å bli gravid, og også føre til tidlige aborter. Var hos gynekolog, og spurte om dette, men synes ikke at jeg fikk noe svar. Han snakket om en krem hvis jeg mistet flere ganger, men jag har jo lyst til at dette skal ordne seg nå, hvis det er noe ved meg som gjør at jeg mister. Spørsmålene mine er da: -Kan det bli vanskeligere for meg å bli gravid med denne spottingen, og hva kan evt gjøres for å bedre sjansene? -Når jeg blir gravid, vil det være vanskelig for embryoet å feste seg skikkelig, slik at sannsynligheten er stor for at jeg kommer til å miste tidlig på nytt? -Er det hormonnivåene som gjør at denne spottingen kommer før mens? (Har ingen problemer med endometriose, muskelknuter el) Takker for svar Killi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Etter en normal eggløsning dannes hormonet progesteron som kontrollerer livmorslimhinnen, først ved å forberede den til å motta et befruktet egg. Hvis graviditet ikke inntrer vil progesteronproduksjonen stoppe opp etter 14 dager, og slimhinnen avstøtes ved menstruasjon. Man har diskutert om det finnes en situasjon hvor det ikke dannes tilstrekkelig progesteron til å bevare slimhinnen blødningsfri, men det er heller tvilsomt, og det jeg vet finnes det ikke studier på at hormonbehandling med tilskudd av progesteron etter eggløsning bedrer sjansen for graviditet eller hindrer abort. Ved prøverørsbehandling tilføres progesteron, men det er en spesiell situasjon hvor eggløsning er kunstig fremkalt. Småblødning kan komme når hormonforholdene endrer seg raskt, noen kvinner har for eksempel blødning ved eggløsning. Din lege har tatt en rekke progesteron-prøver etter eggløsning. Hva viste de rent konkret? Hvis verdiene er normale, er det ikke grunn til å tro at progesteron-tilskudd har noen effekt. Du har hatt en abort, og det tyder i all fall på at du kan bli gravid. Jeg synes du skal se det an, og har du ikke oppnådd graviditet i løpet av dette året, søker du hjelp. Jeg kan altså ikke svare deg konkret på dine spørsmål, men slik er det dessverre med mye i medisinen. Jeg håper det lykkes deg å bli gravid, husk at de fruktbare dager er seks dager som avsluttes ved eggløsning som igjen kommer ca 14 dager før neste menstruasjon. Syklus regnes fra første til første blødningsdag, ikke dag med spotting.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...