Gå til innhold

Huff...Concerta er en skummel medisin

upsups

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en datter på 7 år som er under utredning for ADHD. Hun har brukt 18mg Conserta i over en mnd. Alle de symptomene hun hadde fra før har blitt forsterket med Concerta 18 mg i tillegg fikk hun en tillegsadferd. Hun ble plutselig opptatt av å ville få ting og helst det alle andre har. Hun fikk problemer med sine medelever på skolen på grunn av dette, hun kunne ta fra de ting som nintendo ds osv...hun ville også ha andres mat og var veldig opptatt av det å få noe, som om det var en tvangstanke. På skolen var det ingen bedring i henhold til konsentrasjonsproblemene hennes, heller motsatt, hun har vært vanskelig å få til å gjennomføre oppgaver. Jeg gikk til legen hennes og han mente vi måtte prøve en større dose. I dag var første dagen med dobbel dose. I dag har alle symptomene hennes blitt enda mer forsteket i tilleg har hun hatt sprø tvangstanker og noe som kan minne om tics. Hun har vært VELDIG opptatt av det å få ting og opptatt av fargen blå. Hun sa hun fikk ikke ro i kroppen om hun ikke fikk den blå hårbørsten min. Hun spurte meg hvorfor er oppvaskekosten orange og ikke blå, hun sa hun vil ikke pusse tennene siden tannkosten ikke er blå og tannkremen er blå. Hun spurte meg. "Hva er det som skjer med meg, jeg klarer ikke å tenke på andre ting enn blå før jeg får den blå hårbørsten din" Så fikk hun plutselig kraftig vondt i foten, noe som hun også har hatt(mildere) mens vi brukte 18mg. Hun fikk også noe som kanskje er tics? Hun sa: "Åhhh mamma jeg er redd, det skjer noe rart med rumpen min, den strammer seg av seg selv, jeg klarer ikke å stoppe det, jeg må få den blå hårbørsten" Jeg kunne se at rumpen hennes bulet ut mye mer enn vanlig og at den var stram. Hun snakket også veldig mye om Gud og mange dype tanker og eksistensielle spørsmål. Hele denne dagen har vært rar, jeg føler jeg har hatt et annet barn i hus, hun har virket meget psykisk syk på grunn av denne ekstra dosen hun fikk i dag. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, om jeg skal kutte ut medisinen helt og ikke gi henne noe som helst i morgen, jeg orker ikke en til slik dag, jeg er redd jeg kan bli "sprø" selv, føler jeg har en "gal" jente i huset. Jeg vet ikke en gang om det er ADHD hun har. Er det noen som har noen gode råd eller som har noen av de samme erfaringene angående denne medisinen. Jeg har blitt veldig skeptisk til denne medisinen etter dette, og jeg snakket med læreren hennes på telefon før helgen og spurte om de hadde oppdaget noen positiv ending etter 1 mnd med concerta 18mg, nei heller motsatt fikk jeg som svar, men likevel ble jeg rådet av legen å prøve dobbel dose, noe som jeg gjorde i dag, men jeg vet ikke om jeg tør å gi henne det i morgen, hva er vitsen når hun blir bare værre? Jeg er alenemor og alt er nok slitsomt fra før, det preger meg også nå, hennes humør og "psyke" adferd går utover meg også, jeg blir negativt påvirket av hennes dårlige humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bryte lovnaden om å ikke poste her et øyeblikk:

Nå vet jeg ikke hvorfor hun fikk skrevet ut medisinen i første omgang , men stopp øyeblikkelig uansett, siden hun tydeligvis blir sterkt rusa av den. Hvis legen mener dere bør fortsette, så anmeld ham. Symptomene du nevner er typisk for garvede rusmisbrukere, som er skadd av LSD eller Ectacy. Prøv heller å kutte ut søtsaker og se om det hjelper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var trist lesning....

Jeg hadde stillt meg følgende spørsmål, var det bedre eller værre før medisinene. Det virker jo som om du synes ting har blitt forsterket - da ville jeg valgt og holde henne på vanlig dose og snakket med lege om og slutte over helgen.

Jeg vet ikke om man må trappe ned på slike preparater. Jeg får jo helt vondt av og lese om datteren din som ikke forstår noe av det som foregår med henne. Og som mor må jo dette rett og slett være skremmende.

Ta det opp med lege snarest mulig og ta så et selvstendig valg - det beste valget for deg og henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bareentanke

Jeg hadde seponert medisinen umiddelbart etter og ha snakket med lege om hvordan. Ringt legevakten om nødvendig.

Du sier hun er under utredning for ADHD? Hvorfor er hun satt på disse medisinene før det er avklart om hun har ADHD?

Har du forsøkt andre alternativer før dette ble igangsatt? F.eks Omega3 og Omega 6, som har vist seg og ha en bra effekt på ADHD? Et vennepar av meg forsøkte dette på sitt barn med veldig gunstig effekt. Dessuten er det helt ufarlig.

Gå på www.google.com og søk på ADHD+Omega3 feks og du finner artikler relatert til dette.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bryte lovnaden om å ikke poste her et øyeblikk:

Nå vet jeg ikke hvorfor hun fikk skrevet ut medisinen i første omgang , men stopp øyeblikkelig uansett, siden hun tydeligvis blir sterkt rusa av den. Hvis legen mener dere bør fortsette, så anmeld ham. Symptomene du nevner er typisk for garvede rusmisbrukere, som er skadd av LSD eller Ectacy. Prøv heller å kutte ut søtsaker og se om det hjelper..

Hvordan er det mulig at hun har slike symptomer når hverken jeg eller min datter har brukt medisin eller "dop" før. Om jeg hadde vært narkoman og hun hadde utviklet en "sykdom" på grunn av det kunne jeg forstått det. Hvilke andre grunner kan slike symptomer komme av. Hun hadde også negative bivirkninger av lavere dose, men i mindre grad, egentlig som om alle problemene hun i utgangspunktet har...har blitt forsterket med medisineringen. Jeg har også blitt ovverasket over ting hun har snakket om under medisineringen, en voksen måte å snakke på. Hun har sagt" Jeg stoler ikke på leger, bare Gud kan hjelpe meg" Hun har også sagt: "Hvorfor snakker ikke Gud med meg lenger?" ...og jeg har spurt henne.."har Gud snakket med deg før?" Hun ga et både nei og ja svar, så det var vanskelig å tolke henne. Hun har også sagt at "Gud har beholdt en hemmelighet, alle kommer til himmelen" Hun har også sagt når hun oppfører seg dårlig: " Det er ikke meg som gjør det, det er noe som forteller meg at jeg skal gjøre det" Hvem er det som forteller deg det har jeg spurt..."tankene mine" har hun svart. Hun sier at hun også har tanker om å ødelegge ting hun er glad i, men at det er en ting hun ikke har slike tanker om og det er nintendo ds, men den tinen har hun ikke. Hun kan også ha slike tanker om meg, bare fordi hun er veldig glad i meg sier hun. hun kan plutselig si litt spøkefullt: "Jeg hater deg"..og deretter tilføye..."jeg mente det ikke...og så kan hun bli lei seg av det hun har sagt og si at hun egentlig mener motsatt...men at det er tankene som får henne til å tenke slik at hun vil ødelegge det hun er glad i osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette hørtes ikkje bra ut nei.

Her må du bare bytte lege med en gang, ring legevakt eller lignende og få henne innlagt for en raskere utredning og profesjonell hjelp.

Eg har jobba med folk som har hatt ADHD og ingen av de har hatt tilnærmelsesvise bivirkninger hverken av Ritalin eller Concerta.

Her er det noe galt!

Dessuten som andre sier så er det helt merkelig å gi Concerta så lenge det ikkje er påvist ADHD, det høres også ut som hallusinasjoner lik det som har vært rapportert i forbindelse med LSD o.l.

Skriv en ny tråd der du spør fagpersonen her inne om råd! (NHD, Nils Håvard Dahl).

Men ikkje vent med å kontakte en annen lege, legevakt!

Ps! Lykke til, håper datteren din får rask og riktig hjelp.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Jeg vet ikke hva en lege vil si, men jeg ville stoppet så fort som mulig! Hadde ikke klart å se ungen min på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Hvordan er det mulig at hun har slike symptomer når hverken jeg eller min datter har brukt medisin eller "dop" før. Om jeg hadde vært narkoman og hun hadde utviklet en "sykdom" på grunn av det kunne jeg forstått det. Hvilke andre grunner kan slike symptomer komme av. Hun hadde også negative bivirkninger av lavere dose, men i mindre grad, egentlig som om alle problemene hun i utgangspunktet har...har blitt forsterket med medisineringen. Jeg har også blitt ovverasket over ting hun har snakket om under medisineringen, en voksen måte å snakke på. Hun har sagt" Jeg stoler ikke på leger, bare Gud kan hjelpe meg" Hun har også sagt: "Hvorfor snakker ikke Gud med meg lenger?" ...og jeg har spurt henne.."har Gud snakket med deg før?" Hun ga et både nei og ja svar, så det var vanskelig å tolke henne. Hun har også sagt at "Gud har beholdt en hemmelighet, alle kommer til himmelen" Hun har også sagt når hun oppfører seg dårlig: " Det er ikke meg som gjør det, det er noe som forteller meg at jeg skal gjøre det" Hvem er det som forteller deg det har jeg spurt..."tankene mine" har hun svart. Hun sier at hun også har tanker om å ødelegge ting hun er glad i, men at det er en ting hun ikke har slike tanker om og det er nintendo ds, men den tinen har hun ikke. Hun kan også ha slike tanker om meg, bare fordi hun er veldig glad i meg sier hun. hun kan plutselig si litt spøkefullt: "Jeg hater deg"..og deretter tilføye..."jeg mente det ikke...og så kan hun bli lei seg av det hun har sagt og si at hun egentlig mener motsatt...men at det er tankene som får henne til å tenke slik at hun vil ødelegge det hun er glad i osv...

Om hun ikke har ADHD, så kan kun vel reagere som friske mennesker på amfetamin? Selv om det er små doser. Eller? Hvordan reagerer egentlig friske mennesker på ritalin o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun ikke har ADHD, så kan kun vel reagere som friske mennesker på amfetamin? Selv om det er små doser. Eller? Hvordan reagerer egentlig friske mennesker på ritalin o.l?

Om hun får den type bivirkninger av conserta trenger det ikke bety at hun ikke har ADHD, en av bivirkningene til medisinen er at ADHD-symptomene kan forsterkes. Jeg vil tro det da vil være anbefalt å prøve annen type medisin, hvis medisinering skal prøves ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk ikke så mye hit og dit - skaff hjelp og få henne av medisinene. Det er jo helt tydelig at dette ikke er noen løsning for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest rico2007

...man skal aldri begynne med concerta før det er fastsatt en diagnose, så vidt jeg vet så skal man alltid prøve forsiktig med ritalin først...kanskje du skulle ha snakket med en annen lege om dette er riktig behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...