Gå til innhold

Kan angst......??????


Gjest jente35

Anbefalte innlegg

Gjest jente35

Hei !

Kan angst påvirke hjerterytmen?

Jeg mener gi ekstraslag, hoppende hjerte ?

Hva skjer egentlig og er det

farlig ?

Har undersøkt det fysiske som

legen sa at alt var normalt.

Men jeg får mer angst når hjertet hopper, så jeg er i

en ond sirkel. Det hemmer

meg i fysisk utfoldelse.

Noen råd ?

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kan en tenke seg angst uten kropp?

Nesten alltid medfører angsten kroppslige symptomer. Hjertebank, urolig hjerte tror jeg er den vanligste.

Diagnoselisten lister 13 symptomer ved panikkanfall. Ti av disse er kroppslige. Kun tre er av følelsesmessig karakter.

Det viktigste er å vite at det er ubehagelig, men IKKE FARLIG.

Det du kan gjøre selv er å leve sundt og redusere stress. (lettere sagt enn gjort)

Reduksjon av røyk og kaffe, nok søvn, passe mosjon, noen gleder hver dag, hygge med de en har kjær og litt til med den en har kjærest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Kan en tenke seg angst uten kropp?

Nesten alltid medfører angsten kroppslige symptomer. Hjertebank, urolig hjerte tror jeg er den vanligste.

Diagnoselisten lister 13 symptomer ved panikkanfall. Ti av disse er kroppslige. Kun tre er av følelsesmessig karakter.

Det viktigste er å vite at det er ubehagelig, men IKKE FARLIG.

Det du kan gjøre selv er å leve sundt og redusere stress. (lettere sagt enn gjort)

Reduksjon av røyk og kaffe, nok søvn, passe mosjon, noen gleder hver dag, hygge med de en har kjær og litt til med den en har kjærest...

Hva med smerter i bryst og armer osv. Kan det også oppstå i forbindelse med angst eller langvarige "sjelelige kvaler"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva med smerter i bryst og armer osv. Kan det også oppstå i forbindelse med angst eller langvarige "sjelelige kvaler"?

Ja, det kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thinkerbell

Kan en tenke seg angst uten kropp?

Nesten alltid medfører angsten kroppslige symptomer. Hjertebank, urolig hjerte tror jeg er den vanligste.

Diagnoselisten lister 13 symptomer ved panikkanfall. Ti av disse er kroppslige. Kun tre er av følelsesmessig karakter.

Det viktigste er å vite at det er ubehagelig, men IKKE FARLIG.

Det du kan gjøre selv er å leve sundt og redusere stress. (lettere sagt enn gjort)

Reduksjon av røyk og kaffe, nok søvn, passe mosjon, noen gleder hver dag, hygge med de en har kjær og litt til med den en har kjærest...

For å bryte den onde sirkelen du nevner, -er det og viktig å bli bevisst hvilke tanker du har I de ulike situasjonene du får angst.. Det er ikke situasjonen som gir angst, men tankene du har I situasjonen..

Reduserer stress er enklere sagt enn gjort.. Den onde sirkelen krever at man hele tiden er på vakt for et nytt anfall..

Det jeg tenker er viktig for deg er -pusten.. Lær deg å puste i firkant.. Fokuser på pustingen..

Forhåpentligvis kan dette føre til at hyperventileringen avtar noe, hjertet slår ikke fullt så raskt osv...

Man føler man skal besvime, fordi sirkulasjonen i de ytre karene i ansiktet, pannen trekkes sammen... I en flukt sitasjon trengs det mengder av blod til de største organene... derfor denne prikkingen i fingrene og følelsen av å besvime.

Cluet her er altså

pustingen..

vet ikke jeg....håper noe av dette var til hjelp..

klem fra bella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente35

For å bryte den onde sirkelen du nevner, -er det og viktig å bli bevisst hvilke tanker du har I de ulike situasjonene du får angst.. Det er ikke situasjonen som gir angst, men tankene du har I situasjonen..

Reduserer stress er enklere sagt enn gjort.. Den onde sirkelen krever at man hele tiden er på vakt for et nytt anfall..

Det jeg tenker er viktig for deg er -pusten.. Lær deg å puste i firkant.. Fokuser på pustingen..

Forhåpentligvis kan dette føre til at hyperventileringen avtar noe, hjertet slår ikke fullt så raskt osv...

Man føler man skal besvime, fordi sirkulasjonen i de ytre karene i ansiktet, pannen trekkes sammen... I en flukt sitasjon trengs det mengder av blod til de største organene... derfor denne prikkingen i fingrene og følelsen av å besvime.

Cluet her er altså

pustingen..

vet ikke jeg....håper noe av dette var til hjelp..

klem fra bella

Hei thinkerbell

Fint at du kom med råd til meg. Og jeg vil også takke Psykiater

Nils Håvard Dahl for gode råd.

Vel, den onde sirkelen er vel

nå angst for angsten, redd for

å segne om, dødsangst for

sykdom osv. Nå "kjenner" jeg

bare etter hvordan hjerte slår

og er helt "sykelig" fokusert

på det. Selv om jeg har blitt

undersøkt så vil ikke "hjernen" tro på legene.

Jeg skiller nok ut store mengder adrenalin og er veldig

anspendt i kroppen.

Og... som du sier jeg puster

nok aldeles feil. Med bare

overkroppen, hyperventilerer

av og til.

Så jeg har nå noen fridager som

jeg skal prøve å lære meg pustingen (i firkant osv.)

Og få mosjon ikke minst.

Så beskrivelsen av meg er som

en mus som går rundt og rundt

i buret sitt uten å finne

utveien. Utveien ut av angsten.

Når man har innsett dette så

vil jeg tro at jeg er et stykke på vei.

Og det hjelper at vi er mange

her inne i samme båt, er ikke

alene. Vi har rett og slett

følelser (men bare litt for mye) tror jeg.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...