Gå til innhold

Ferie i Italia, men til hvilken by?


hunnybunny

Anbefalte innlegg

Jeg og gubben skal på bryllupsreise i midten av juli, og har altså bestemt oss for å reise til Italia. Problemet er bare at vi ikke aner til hvilke by/strøk!

Vi vil ha et sted der vi kan kikke på serverdigheter, der vi kan shoppe litt, spise god mat og kose oss. Vil gjerne ha muligheten til å ligge på stranda litt også.

Håper så inderlig det er en by i dette landet der vi får opppfylt alle disse ønskene, men vi er ikke kjent der og trenger følgelig litt hjelp :-)

Skal være der i fem dager, og har lyst til å få med oss litt på de dagene vi skal være der. Er jo enkelt hvis man har gangavstand til det meste, men det er ingen must.

Satser på at noen av dere der ute kan gi oss noen gode tips til hvor vi skal legge bryllupsreisa vår!

Ps: vi har tre barn, og derfor er det litt viktig for meg at jeg er et sted der jeg kan få tak i litt nye klær etc til dem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo grenser for hva man rekker på fm dager, da, men dersom Venezia står på ønskeplanen, kan dere jo bo i Lido de Jesolo litt nord for byen. Der er ihvertfall strendene flotte, og det er kort vei til Venezia og Murano. Men selve byen Lido de Jesolo er litt sånn "standard turistby"

Et annet alternativ er å dra til Sorrento sør for Napoli, der det ikke er lang vei til Pompeii og Capri (den blå grotte). Sorrento er koseligere enn Lido de Jesolo, men har dårligere strender.

Eller hva med en tur til innlandet? Sirmione er en superhyggelig by i sørenden av Gardasjøen, og herfra er det kort vei til det meste i Nord-Italia, bl a Verona og Vicenza. Men jeg tør ikke uttale meg om bademulighetene, ettersom jeg var der om høsten og dette uansett var uaktuelt.

Jeg har også hørt om folk som har vært i nærheten av Pisa, ved havet, og vært veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo grenser for hva man rekker på fm dager, da, men dersom Venezia står på ønskeplanen, kan dere jo bo i Lido de Jesolo litt nord for byen. Der er ihvertfall strendene flotte, og det er kort vei til Venezia og Murano. Men selve byen Lido de Jesolo er litt sånn "standard turistby"

Et annet alternativ er å dra til Sorrento sør for Napoli, der det ikke er lang vei til Pompeii og Capri (den blå grotte). Sorrento er koseligere enn Lido de Jesolo, men har dårligere strender.

Eller hva med en tur til innlandet? Sirmione er en superhyggelig by i sørenden av Gardasjøen, og herfra er det kort vei til det meste i Nord-Italia, bl a Verona og Vicenza. Men jeg tør ikke uttale meg om bademulighetene, ettersom jeg var der om høsten og dette uansett var uaktuelt.

Jeg har også hørt om folk som har vært i nærheten av Pisa, ved havet, og vært veldig fornøyd med det.

Du tenker kanskje på Cinque Terra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår Bari, Palermo eller Alghero om dere vil ha alt det du nevnte på genuint italiensk vis.

Ellers er kanskje Sorrento, Terracina eller Rimini alternativ om dere vil ha det litt mer charteraktig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo grenser for hva man rekker på fm dager, da, men dersom Venezia står på ønskeplanen, kan dere jo bo i Lido de Jesolo litt nord for byen. Der er ihvertfall strendene flotte, og det er kort vei til Venezia og Murano. Men selve byen Lido de Jesolo er litt sånn "standard turistby"

Et annet alternativ er å dra til Sorrento sør for Napoli, der det ikke er lang vei til Pompeii og Capri (den blå grotte). Sorrento er koseligere enn Lido de Jesolo, men har dårligere strender.

Eller hva med en tur til innlandet? Sirmione er en superhyggelig by i sørenden av Gardasjøen, og herfra er det kort vei til det meste i Nord-Italia, bl a Verona og Vicenza. Men jeg tør ikke uttale meg om bademulighetene, ettersom jeg var der om høsten og dette uansett var uaktuelt.

Jeg har også hørt om folk som har vært i nærheten av Pisa, ved havet, og vært veldig fornøyd med det.

Badestrendene rundt Gardasjøen er ypperlige:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres flott ut! :-) Det er veldig vakkert der også. :-)

Absolutt! Men de absolutte høydepunktene på alle måter i Italia finnes i sør, mener jeg da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt! Men de absolutte høydepunktene på alle måter i Italia finnes i sør, mener jeg da:)

Nåja, derom er det vel så ymse hva folk mener! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gurojenta

Jeg vil anbefale Roma. Det er en av de vakreste og mest romantiske byene jeg vet om. Elsker byen og skal tilbake dit en gang senere. Det ligger riktignok ikke rett ved bademuligheter, men det er visst ikke mer enn ca 1 time med bil for å få den muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt! Men de absolutte høydepunktene på alle måter i Italia finnes i sør, mener jeg da:)

''Men de absolutte høydepunktene på alle måter i Italia finnes i sør, mener jeg da:)''

Riktig ja!

Byene i nord som Milano og Torino, har ingenting av det varme og folkelige som preger det "Italianske" miljø og lynne, da kan en like godt reise til New York, Paris eller London.

Totalt pregløst.

Sicilia og Napoli området (fks. Procida, nær Capri), kanskje det ikkje er syd nok men Toscana området (nær Firenze) har de fleste av de mulighetene du etterlyser (ikkje minst har de "Uffizi" galleriet).

Roma har jo det meste av det positive, men også (desverre) mye av det negative også (Turistene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venezia. Nydelig by, uten biler, bare båter.

Så kan dere dra med båt til Lido, som ligger rett utenfor, og bade på fine strender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også veldig gode minner derfra. I tillegg til fra 5-6 andre hyggelige småbyer i Toscana *lengter tilbake*

Samme her. :) Vi ble også veldig glade i Pienza, Cortona og Montalcino. Det blei nesten litt nedtur med all turismen vi møtte på i Siena. ;) Hvor var dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...