Gå til innhold

Generalisert angstlidelse


Gjest bekymret

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret

Jeg er en jente på 30 år som sliter med det jeg har funnet ut heter Generalisert angstlidelse. Jeg har aldri hatt noen egentlig grunn til ikke å ha det bra, men bekymrer meg likevel over alt som kan skje - fra

dagligdagse bagateller som blir overdimensjonerte og til tragedier som kan ramme meg og mine nærmeste. Dette gir meg en konstant klump i magen som

aldri tar pause fra å plage meg. Jeg fungerer bra, og det merkes ikke på meg, men det reduserer livskvaliteten min og jeg har det ofte vondt. I

vinter gikk jeg noen måneder til psykolog. Jeg følte han forsto meg, men samtale og årsaksgranskning hjalp lite. Jeg har også prøvd hypnose på et privat senter, uten at det fungerte. Det siste halve året har bekymringene mine for en gangs skyld vært reelle, jeg har hatt to svangerskap som begge har endt i abort. Dette har gått voldsomt innpå meg, og fra å tidligere ha

klart å kontrollere angsten, er jeg nå redd den skal ta overhånd. Det går på nattesøvnen og samboerskapet løs, og jeg er engstelig for fremtiden. Jeg føler at

jeg må gjøre noe nå for å hindre at jeg ødelegger livet mitt med konstant bekymring. Så mitt spørsmål til deg er:

Hva gjør jeg? Hvordan finner jeg en psykolog som har erfaring på området og best kan hjelpe meg å mestre angsten? Jeg har lest om kompetansesenteret for

angst på Aker sykehus - er dette beste alternativ, og hvordan får man innpass der? Og hvordan er oddsene for at jeg med hjelp kan få det bedre med meg selv?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Allmennlegen din kan henvise deg til angstsenteret. Dessverre har de svært lang ventetid. Men jeg vet at de er i gang med et prosjekt på GAD, og derfor vil du sikkert bli tatt raskt inn til vurdering.

Dessverre er psykologiske behandlingsmetoder oftest kommet til kort ved denne lidelsen. Det er helt sikkert fåfengt med metoder som prøver å finne årsaker til denne lidelsen i fortiden. Dersom noe kan virke, må det være kognitiv terapi.

De langt beste resultatene får en ved medikamentell behandling med Efexor depot eller Seroxat. Virkningen kommer vanligvis noe senere enn ved depresjon. Ofte må en la det gå tre måneder før full effekt er inntrådt. Har en først fått effekt, er det min mening at en bør la det gå mange år før en vurderer å slutte med medisinen igjen. Det er ingen grunn til å tro at dette er en episodisk lidelse. Tvert i mot tyder alt på at det er en livslang disposisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvordan skille Generalisert Angst fra en angstpreget deperasjon?

Det skilles på ulike symptomer. Det er en av legens viktigste oppgaver å stille riktig diagnose før behandling starter.

God diagnostikk krever bruk av strukturerte diagnostiske instrumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...