Gå til innhold

spontanabort


missanna

Anbefalte innlegg

hei. jeg har nå hatt to spontanaborter på rad. jeg har et barn fra før av. på grunn av disse abortene er jeg nå veldig deprimert og har hundre spørsmål. håper noen gynekologer kan hjelpe meg å svare på noen av spørsmålene.

den første spontanaborten skjedde i uke 12. det begynte med små blødninger, brunt blod i første omgang, og så kom det masse. ultralyd viste selfølgelig spontanabort. jeg fikk cytotec for at rester skule komme ut av seg selv. det fikk jeg to ganger.

andre spontanabort, fire måneder senere, dro jeg til lege med en gang jeg så at jeg blødde litt. dette viste seg også kun som brunt gammelt blod. ble henvist til gynekolog og ultralyd. jeg var da i uke 9. ultralyden viste at fosteret levde! jeg så "barnet" og hjertet som slo. jeg ble kjempelettet. gynekologen så at fosteret var 9 uker. det var heller ingen tegn til blødninger fra livmor. jeg dro hjem og la meg på sofaen etter å ha ryddet litt. jeg skulle bare på do og tisse. det hørtes ut som om jeg tisset golfballer. jeg skjønte ingenting, fikk hjertebank, snudde meg og så at toalettet var fullt av blod og klumper. det tok maks to timer fra jeg så barnet på ultralyd og hjertet som slo, til spontanaborten var et faktum. jeg fikk sjokk og det er så mange spørsmål som melder seg:

hvorfor er det sånn at jeg må vente til det skjer en gang til før jeg får en utredning?

når gynekologen ser på ultralyd at fosteret var 9 uker, var jeg egentlig 11 uker på vei da? siden man regner fra første menstruasjonsdag?

kan noe skje innvendig, med livmor og eggstokker etter et svangerskap og fødsel? det virker som om legene ikke gidder engang å tenke at noe kan være galt med meg siden jeg har et barn fra før. mitt barn ble født nesten 5 uker for tidlig. det var en ganske tøff fødsel. ca. to uker etterpå hadde jeg kraftige blødninger, pga rester av morkake. måtte ligge til obervasjon. jeg var likblek og blødde ti ganger mer enn jeg gjorde på begge spontanabortene. kan det ha skjedd noe med meg som gjør at det blir vanskelig å bære fram flere barn?

hvis det er noe galt med livmormunnen eller halsen ville det ha syntes på de ultralydene som har blitt tatt på meg nå?

kan jeg bli utredet på en privat klinikk? har lest på nettet at noen kvinner utvikler et antistoff mot et protein. hughes syndrom. kan jeg sjekke meg for dette?

en annen ting jeg tenker masse på er at når sønnen min ble født var jeg i forkant veldig forkjølet. hadde veldig vondt i halsen, tett i nesa og slapp. var også vledig løs i magen. i forkant av begge spontanabortene, har jeg vært løs i magen og hatt munnsår. den siste gangen nå i 4 uker kontinuerlig. har munnsår noenganger, men aldri så aggresivt. kan dette ha hatt en innvirkning?

jeg føler at jeg er fyllt til randen med spørsmål. håper noen kan hjelpe meg å svare på noen av mine spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...