Gå til innhold

grønnsaker

pekkaline

Anbefalte innlegg

Jeg må bruke mere grønnsaker til middagene. Er det noen som gjør noen spennende varianter som kan gjøre grønnsaker til noe fristende? Tips ønskes :) Jeg ønsker å kutte ned på poteter og øke det sunne, og vi må jo bli mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pekkaline

13

• mariaflyfly

5

• Mrs. Wallace

2

• Åsemor

1

Mest aktive i denne tråden

Stekte gulrøtter og brokkoli. Stekt ihjel, sånn at de blir svidde. Krydrer MASSE med aromat-krydder. Fjerner liksom den sunne smaken, men jeg håper det blir igjen litt sunt. ;)

Ellers er vel wok et hett alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekte gulrøtter og brokkoli. Stekt ihjel, sånn at de blir svidde. Krydrer MASSE med aromat-krydder. Fjerner liksom den sunne smaken, men jeg håper det blir igjen litt sunt. ;)

Jeg bruker wok endel, men havner fort på å kjøpe ferdig pose med kinesiske wok grønnsaker. Gode de, men nye veier vil prøves :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym på det

Jeg spiser mye poteter, og jeg har tatt av ti kilo. ;-)

Men du kan steke f.eks. brokkoli, blomkål, gulerot, løk, purre og andre ting, og så kan du ha på østerssaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym på det

Jeg bruker wok endel, men havner fort på å kjøpe ferdig pose med kinesiske wok grønnsaker. Gode de, men nye veier vil prøves :)

Jeg liker at grønnsakene ikke blir stekt for mye, slik at det er litt tyggemotstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes stekt paprika, løk og champignon er veldig godt. Bruker det en del.

paprika ja, det setter jo litt piff på sakene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan steke f.eks. brokkoli, blomkål, gulerot, løk, purre og andre ting, og så kan du ha på østerssaus.

''østerssaus.''

Hmmm, det hørtes spennendes ut, er det saus man får kjøpt ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym på det

''østerssaus.''

Hmmm, det hørtes spennendes ut, er det saus man får kjøpt ferdig?

Ja. De har en flaske eller slike små poser med en drage (?) på. Jeg har kjøpt på rimi (små poser) og mega (flaske). Sausen lukter merkelig, men når du tar den på og smaker er det veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg spiser mye poteter, og jeg har tatt av ti kilo. ;-)''

Jeg trodde stivelsen i poteter ikke var bra ved slanking??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. De har en flaske eller slike små poser med en drage (?) på. Jeg har kjøpt på rimi (små poser) og mega (flaske). Sausen lukter merkelig, men når du tar den på og smaker er det veldig godt!

Jeg skal skrive den i bakhodet, hørtes spennende ut det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svartsvidd mat er ikke sunt. Dannes det ikke giftige stoffer når maten svartsvies da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk: Salat eller kokte grønnsaker som gulrot, blomkål, brokkoli.

På salaten bruker jeg gjerne en dressing jeg lager selv: Balsamicoeddik, sweet chilisaus + litt sukker. 1-2 ts holder til en posjon.

Jeg er også veldig glad i stekte grønnsaker. Bruker det jeg har og tar på litt salt, sukker og soyasaus (e.l. andre sauser) Da kan jeg gjerne hoppe helt over poteter/pasta/ris.

Dersom du vil kutte ned på kjappe karbohydrater kan du også bruke linser. For å få litt mer smak kan du frese en løk + litt hvitløk. Kok linsene som beskrevet på pakka men tilsett også litt buljong i kokevannet.

Du kan jo også bruke fullkornsprodukter når du skal ha pasta/ris. Mye bedre for deg, og smaken er bra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Jeg bruker mye salat med grønnsaker oppi. Hjertesalat eller annen type (her varierer jeg mye slik at jeg ikke går lei, trippelsalat osv), blomkål i små buketter, noen ganger raspet gulerot oppi, løk, reddiker i små biter. Hiv bare oppi det du liker. Jeg bruker også agurk. Minimais. Purre.

Jeg steker mye grønnsaker, squash, løk og sopp med litt salt og pepper på, er godt.

Vi har maiskolber av og til. Jeg er svært glad i blomkål og broccoli, så det er en gjenganger hos oss, både kokt og woket. Jeg kan spise løk på alt, samme med sopp. Ikke alltid guttungen er like fornøyd med det da ;o)

Rosenkål om du liker det? Den snackspaprikaen er kjempegod, og jeg bruker den salater, steker sammen med andre ting, i sauser der det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å skjære opp f.eks squash, gulrøtter, løk, paprika og blomkål. Så legger jeg det i en ildfast form, heller på litt olivenolje og strør på salt og pepper. Det kan være smart å fordele krydderet og oljen litt. Så bakes det hele i ovnen på 200 grader i cirka 40 min. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukens undervurderte grønnsak: Fenikkel!

Du kan f.eks ta fenikkel, gulrot, løk og paprika. Kutt i store, gode biter og legg i en form. Sprinkle over olivenolje, grovt salt og evt noen urter. Legg gjerne et par hvitløksfedd i formen, også. Stek/bak i ovnen i...tja....en tjue minutters tid? Spis evt med et godt kjøttstykke og en sjysaus. Sunt - og skikkelig godt.

Ellers er jeg veldig glad i å woke strimlet gulrot, strimlet purre og hele/halve sukkererter. Ikke lenge, de skal fremdeles ha et skikkelig "knepp" i seg. Bruk gjerne _bittelitt_ sesamolje i woken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym på det

''Jeg spiser mye poteter, og jeg har tatt av ti kilo. ;-)''

Jeg trodde stivelsen i poteter ikke var bra ved slanking??

For noen er det kanskje ikke bra, men jeg har nå holdt på potetmiddagen innimellom som før. Og jeg har også kuttet ut lettprodukter, og alikevel har det gått fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pregnant77

Lag grønnsakssuppe, bruk grønnsaksbuljong i sammen med masse grønnsaker i terninger, dritgodt :-)

Om du ønsker litt mer "kjøtt" så kan du godt ha i kyllingboller - eller blande i trøndersodd, det blir en veldig god suppe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er det kanskje ikke bra, men jeg har nå holdt på potetmiddagen innimellom som før. Og jeg har også kuttet ut lettprodukter, og alikevel har det gått fint.

Jeg føler at jeg blir så tung i både kroppen og magen av poteter, så jeg prøver å minske på det. Men jeg må jo si gratulere til deg! Supert å gå ned så mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...