Gå til innhold

Kan Klamydia ha ødelagt egglederene mine?


Gjest dermica

Anbefalte innlegg

Gjest dermica

Hei Jeg er en jente på 29år som nettopp fikk vite at jeg hadde klamydia.Grunnen til at jeg i det heletatt testet med var fordi jeg ikke blir gravid.Har to barn fra et tidligere forhold,en på 10 og ei på 7 år.Begge disse gangene ble jeg gravid nesten med en gang.Siden jeg har vært sammen med min nåværende mann i 6 år betyr jo det desverre at jeg har hatt klamydia i omtrent 7 år uten å merke det.Derfor bekymrer jeg meg for at dette kan være grunnen til at jeg ikke blir gravid.Vi har forsøkt i 6mnd nå uten å lykkes.Jeg har regelmessig menstruasjon(28 dager)og fått påvist eggløsning ved hjelp av eggløsningstest.Har vært på ultralyd hos gynekolog og alt ser bra ut,men hun kunne ikke se om egglederene var tette.Har hørt at det må gjøres ved kikkhullsoperasjon.Mannen min har testet sædkvaliteten sin og den var ok.Hvor sannsynlig er det at klamydia ødelegger egglederene,tror du det er det som har skjedd.Er det vits for oss å fortsette å prøve eller bør vi søke hjelp,feks prøverør?Tar jo på å bli skuffet hver mnd så dersom det er liten/ingen sjangs for at vi kan få det til på vanlig måte ønsker jeg å komme igang med alternativer så fort som mulig.Hva bør vi gjøre??Håper på svar. Mvh Bekymret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man blir ikke steril av klamydia uten at det har gitt egglederbetennelse, og det vil man i de fleste tilfeller merke ved smerter, feber eller utflod. Men noen ganger kan en slik infeksjon forløpe uten symptomer. Man kan teste egglederne ved en røntgenundersøkelse (HSG), men under alle omstendigheter blir behandlingen vel prøverør, så det er ikke strengt nødvendig å sjekke om egglederne er åpne. Jeg synes dere skal be om henvisning til gynekolog etter 12 måneders forsøk.

Men det kan forhåpentlig komme spontan graviditet før den tid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...