Gå til innhold

Depresjon og trøstespising


Gjest

Anbefalte innlegg

Mener psykiatrien at det er en sammenheng mellom depresjon og trøstespising (usunn mat og/eller overspising)?

_Jeg_ føler veldig at det er det, det samme har jeg nettopp lest her inne at mange andre pasienter mener. Men behandleren min mener at det er feil da. Jeg lurer egentlig på om han tar feil, i forhold til hva som vanlig å tenke i psykiatrien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anonymsie

det er vanlig ved enkelte depresjoner ja. legen min spurte meg faktisk om jeg spiser mer og søtt da han trodde jeg var deprimert, da jeg sov masse.

mens andre har det motsatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vanlig ved enkelte depresjoner ja. legen min spurte meg faktisk om jeg spiser mer og søtt da han trodde jeg var deprimert, da jeg sov masse.

mens andre har det motsatt

Hm... hva tror du det kan "være" med behandleren min, som sier det ikke er sånn, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hm... hva tror du det kan "være" med behandleren min, som sier det ikke er sånn, da?

Det er jo ikke sånn for alle - noen spiser mer, noen mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sånn for alle - noen spiser mer, noen mindre.

Spørsmålet er vel om man blir kvitt de usunne matvanene om man blir kvitt depresjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Spørsmålet er vel om man blir kvitt de usunne matvanene om man blir kvitt depresjonen...

Nei, det tror jeg ikke - ikke helt. Du vil nok kunne bli kvitt noe av det, trangen til å overspise f.eks - men ikke de usunne matvanene generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... hva tror du det kan "være" med behandleren min, som sier det ikke er sånn, da?

''''Hm... hva tror du det kan "være" med behandleren min, som sier det ikke er sånn, da?''''

Kanskje han ikkje er helt frisk?

Depresjon & trøstespising henger ofte sammen, det er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel om man blir kvitt de usunne matvanene om man blir kvitt depresjonen...

Tror dette går begge veier. Selv har jeg slitt med trøstespising. Det øker på i perioder hvor jeg ikke har det bra (sliter med angst og depresjon). Merker at trening og fokus på sunn mat gjør at jeg føler meg bedre og ikke har så lyst til å ødelegge det med usunn mat. Rosiner, frukt og nøtter (mandler) kan hjelpe på søtsug eller en kopp kakao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonymsie

Jeg mistet helt matlysten når jeg var deprimert. Men det var en alvorlig depresjon. Kanskje forskjellig med en lettere depresjon.

Forskjellen er om du har en atypisk depresjon, eller en typisk depresjon.

Er også større sjanse for at depresjonen er bipolar om den gir økt matlyst, søtsug og økt søvnbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...