Gå til innhold

Det grønne på poteten

Gjest Baktpotet4alltid

Anbefalte innlegg

Gjest Baktpotet4alltid

Har hørt at man skal kaste poteter man skreller og oppdager et grønt felt på den. Det grønne skal visstnok være giftig - er dette fleip eller fakta?

Noen grønnsakskjennere her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stemmer at det grønne er giftig, men det har ingenting å si om du bare får i deg litt grønt fra en potet eller to. Det skal mye større mengder til for at det skal være farlig.

Uansett trenger du ikke kaste hele poteten, bare skjær bort den fargede delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det grønne er giftig, men det har ingenting å si om du bare får i deg litt grønt fra en potet eller to. Det skal mye større mengder til for at det skal være farlig.

Uansett trenger du ikke kaste hele poteten, bare skjær bort den fargede delen.

Rasist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det grønne inneholder en gift som heter solanin, og kommer når poteten har vært utsatt for lys - enten mens den har ligget i jorda (ikke blitt hyppet skikkelig) eller under lagring. Derfor er det veldig viktig at potetene lagres mørkt.

Hvor mye solanin som skal til før du blir syk, vet jeg ikke, men du skal skjære bort det grønne før du spiser poteten. Resten av poteten kan spises trygt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De sa så på TV'n, men jeg burde vært død for lenge siden for dette har jeg aldri visst om før.

Hvorfor burde du vært død? Jeg har forresten også visst dette i mange tiår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor burde du vært død? Jeg har forresten også visst dette i mange tiår!

Fordi jeg aldri har brydd meg om dette. Brune, røde, hvite, grønne, jeg spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg aldri har brydd meg om dette. Brune, røde, hvite, grønne, jeg spiser.

OK, jeg burde ha sett det av det du skrev. Gikk litt fort. Gratulerer med at du lever, det er hyggelig :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...