Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en tendens til å myse når jeg er ute i pent vær, dette til tross for bruk av solbriller. Dette ender svært ofte med en spennings hodepine. Har lest at man kan bedøve musklene i pannen med et preparat som heter botox, og at dette kan hjelpe på denne typen plager. Kan du si meg hvor jeg kan henvende meg for å evt. få utført denne behandlingen. Da plagene hovedsakelig er i sommerhalvåret er det mest aktuelt å få utført behandlingen på forsommeren. Kan du skrive litt om denne typen behandling og eventuelt litt om bivirkninger.

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi
Skrevet

Botox er et toxin (et giftstoff) som produseres av en bakterie som heter Clostridium botulinum, og er det giftstoffet som kan gi alvorlige lammelser når man spiser mat infisert med denne bakterie (bedervet rakørret f.eks.). Dette toxinet er nå fremstilt av industrien, og man kan injisere det i muskler og dermed fremkalle begrensede ønskede lammelser. Dette ser ut til å være helt ufarlig i de doser vi snakker om. Noen undersøkelser har indikert at dette kan hjelpe mot hodepine, bl.a. spenningshodepine. Stoffet er dyrt. Behandlingen utføres ved noen nevrologiske avdelinger, men oftest mot andre tilstander enn hodepine. I løpet av sommeren skal det startes et nesten verdensomspennende forsøk der man injiserer stoffet i gitte muskler til noen pasienter med hodepine. Jeg vet at Migreneklinikken på Sjølyst i Oslo skal delta i dette prosjektet, dessuten Medi3 i Ålesund.

Gjest rynka
Skrevet

Vær forsiktig - BoTox brukes mye til innsprøytning i rynken mellom øyebryn, for å glatte ut huden. Hvis legen er litt utrent, kan du ha hengende øyelokk i et halvt år.... BoTox er basert på et av de giftigste stoffene man vet om, så det er jo fascinerende at salgsøkningen er enorm!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...