Gå til innhold

NHD: Om alkohol


Gjest lionas

Anbefalte innlegg

Jeg ser at du skriver at alkoholmisbruk gir varige hjerneskader. Men psykiateren jeg gikk til i trondheim sa at om jeg lot være å drikke i en måned, så ville hjernen ha regenerert seg selv. Hvem av dere skal jeg høre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tro det kommer an på i hvor mange år misbruket har vart og omfanget av misbruket. Var på et foredrag en gang hvor en foreleser forklarte hvordan alkoholen virker på hjernen og hvor skadelig det var over tid. Han sa til slutt at ved total avhodennhet i 4-5 år var det mulig at hjernen kunne bli normal igjen, men at i mange tilfeller hadde den fått varige skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi produserer da ikke nye hjerneceller?

Er de ødelagte, så er de ødelagte?

Trodde at nerveceller er ulike andre type celler på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi produserer da ikke nye hjerneceller?

Er de ødelagte, så er de ødelagte?

Trodde at nerveceller er ulike andre type celler på denne måten.

Jo, vi produserer faktisk nye hjerneceller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg svarte konkret i forhold til den saken det var spurt om.

Om misbruket har vært kortvarig og ikke for stort, har hjernen evne til å restituere seg.

Ved langvarig inntak av store mengder, vil en få varige skader som ikke går helt tilbake.

(Uavhengig av skadeårsak synes det som om SSRI-medisiner øker hjernens evne til å reparere skade)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...