Gå til innhold

Antipsykotiske medisiner og bivirkninger


Orio

Anbefalte innlegg

Finnes det antipsykotiske medisiner uten store bivirkninger? Og som ikke gjør at man legger på seg?

Det er visst meningen jeg skal starte på noe sånt, men jeg har virkelig ikke lyst. Synes ikke det er det rette for meg, jeg har jo aldri vært psykotisk. Ikke så vidt jeg vet, i alle fal, men har nok vært litt "rar" til tider.

Det er en skremmende tanke å skulle begynne på sånne medisiner, har ikke bestemt meg for om jeg skal si ja enda. Finnes det andre utveier? Kan det jeg har opplevd også være utslag av for mye stress/angst etc så det kanskje ville være nok å roe ned tingene?

Stemmer det at nok angst kan føre til psykose? Kan alvorlig depresjon gjøre deg psykotisk? Og er det nødvendig med antipsykotiske medisiner hvis symptomene bare oppstår i situasjoner som oppleves som ekstremt stressende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har heller aldri vært psykotisk, men fikk god hjelp av Zyprexa i en alvorlig depressiv episode der jeg var rimelig suicidal. For meg var det en livreddende medisin som roet meg ned.

For å forhindre vektøkning tok jeg noen enkle grep kostholdsmessig. Kuttet ut sukker og mye fett - dessuten porsjonerte jeg ut maten til meg selv. Jeg prøvde også å trene litt forsiktig, selv om det var vanskelig på grunn av fysisk sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der er du Orio :o) Håper du har det etter forholdene greit på psykehuset. Jeg håper at de hjelper deg godt nå med å finne et medikament som du får det bedre med.

Min erfaring er at Abilify har få bivirkninger og fører ikke til vektøkning. Jeg har nå stått på disse i halvannet år, etter årevis på Trilafon. Jeg har også prøvd noen enkelte andre APer.

Abilify gir ikke så dominerende tretthet som en del andre APer gir.

Selvom jeg ikke er nhd, vil jeg utifra min egen erfaring si at det er fullt mulig at angst og stress utløser psykotiske symptomer.

Når angst, sanseinntrykk, sosiale krav eller tankekaos/vrangforestillinger når et nivå av "overload" kan dette gå over i en psykose. Jeg tenker at angsten kan bli så intens at det rett og slett går en sikring. Du skriver at du ikke er psykotisk, men har "annerledestanker" (for å stjele froskens uttrykk), og da er i alle fall min erfaring at AP kan være til hjelp. De roer rett og slett systemet!

Jeg har også til tider vært svært skeptisk til denne slags medikamenter, så jeg forstår godt dine reservasjoner. Når det er sagt, så vet jeg, når fornuften er på min side, at disse medisinene holder meg på rett kjøl.

Jeg håper du har en psykiater som er lett å snakke med og at dere kommer frem til en løsning som du synes det er greit å akseptere.

Jeg sender deg varme tanker, og håper oppholdet blir konstruktivt og godt for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fnugget

''Stemmer det at nok angst kan føre til psykose? Kan alvorlig depresjon gjøre deg psykotisk? Og er det nødvendig med antipsykotiske medisiner hvis symptomene bare oppstår i situasjoner som oppleves som ekstremt stressende?''

Du får ikke psykose ved ekstrem angst med mindre du allerede er disponert for psykoser, noe du ikke kan være siden du ikke har hatt psykose før, tross i at du har slitt lenge.

Jeg har hatt så vanvittig sterk angst og psykisk smerte så mye opp gjennom livet mitt - men aldri vært i nærheten av å være psykotisk.

Nei, alvorlig depresjon kan ikke gjøre deg psykotisk. Som sagt, om du hadde det med å få psykoser, så hadde du fått det for lenge siden.

Når det gjelder ap, så er det vel mest sånne man kan starte plutselig med og også slutte brått med. Så hvorfor ikke bare ta disse til du er gjennom krisa og så avslutter du? De kan hjelpe deg, for de virker beroligende, samlende og stabiliserende.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner godt har de siste månedene gått ned nesten 10 kg til tross for høy dosering på Abilify. Så det finnes antipsykotiske medikamenter som medfører liten risiko for vektøkning, og som muligens til og med kan være et bidrag til at du klarer å ta tak i vektproblematikken og gradvis går nedover :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiateren min sier at Zeldox er det antipsykotiske preparatet som (generelt sett) er best med tanke på vektøkning.

Jeg syns Zeldox virker bedre enn andre slike medisiner, og. Det virker med en gang, det. Fra første pilla kjenner du at du blir rolig. Det er i alle fall min erfaring. Og jeg har prøvd Risperdal, Abilify, Seroquel og Trilafon...

Nå er jeg ærlig talt litt skuffet, du skulle naturligvis vært sjokkert ved tanken på at - jeg - har fått antipsykotiske medisiner, det burde da være åpenbart at jeg ikke trenger det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En jeg kjenner godt har de siste månedene gått ned nesten 10 kg til tross for høy dosering på Abilify. Så det finnes antipsykotiske medikamenter som medfører liten risiko for vektøkning, og som muligens til og med kan være et bidrag til at du klarer å ta tak i vektproblematikken og gradvis går nedover :-)

Er ikke du heller sjokkert ved tanken på at jeg skal ha antipsykotiske medisiner? Det skjønner jeg ikke, helt ærlig. Jeg ble veldig overrasket da det ble snakk om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Stemmer det at nok angst kan føre til psykose? Kan alvorlig depresjon gjøre deg psykotisk? Og er det nødvendig med antipsykotiske medisiner hvis symptomene bare oppstår i situasjoner som oppleves som ekstremt stressende?''

Du får ikke psykose ved ekstrem angst med mindre du allerede er disponert for psykoser, noe du ikke kan være siden du ikke har hatt psykose før, tross i at du har slitt lenge.

Jeg har hatt så vanvittig sterk angst og psykisk smerte så mye opp gjennom livet mitt - men aldri vært i nærheten av å være psykotisk.

Nei, alvorlig depresjon kan ikke gjøre deg psykotisk. Som sagt, om du hadde det med å få psykoser, så hadde du fått det for lenge siden.

Når det gjelder ap, så er det vel mest sånne man kan starte plutselig med og også slutte brått med. Så hvorfor ikke bare ta disse til du er gjennom krisa og så avslutter du? De kan hjelpe deg, for de virker beroligende, samlende og stabiliserende.

Lykke til

Mener du at jeg aldri har vært/ikke er psykotisk? Eller mener du at det har en annen årsak?

Når det gjelder å være "disponert" for psykoser har jeg i alle fall en viss arvelig risiko, og jeg er også blitt fortalt av fastlegen (for lenge siden, uten å ha den største tilliten til det) at angst kan føre til psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der er du Orio :o) Håper du har det etter forholdene greit på psykehuset. Jeg håper at de hjelper deg godt nå med å finne et medikament som du får det bedre med.

Min erfaring er at Abilify har få bivirkninger og fører ikke til vektøkning. Jeg har nå stått på disse i halvannet år, etter årevis på Trilafon. Jeg har også prøvd noen enkelte andre APer.

Abilify gir ikke så dominerende tretthet som en del andre APer gir.

Selvom jeg ikke er nhd, vil jeg utifra min egen erfaring si at det er fullt mulig at angst og stress utløser psykotiske symptomer.

Når angst, sanseinntrykk, sosiale krav eller tankekaos/vrangforestillinger når et nivå av "overload" kan dette gå over i en psykose. Jeg tenker at angsten kan bli så intens at det rett og slett går en sikring. Du skriver at du ikke er psykotisk, men har "annerledestanker" (for å stjele froskens uttrykk), og da er i alle fall min erfaring at AP kan være til hjelp. De roer rett og slett systemet!

Jeg har også til tider vært svært skeptisk til denne slags medikamenter, så jeg forstår godt dine reservasjoner. Når det er sagt, så vet jeg, når fornuften er på min side, at disse medisinene holder meg på rett kjøl.

Jeg håper du har en psykiater som er lett å snakke med og at dere kommer frem til en løsning som du synes det er greit å akseptere.

Jeg sender deg varme tanker, og håper oppholdet blir konstruktivt og godt for deg.

Er egentlig villig til å akseptere det meste, bare jeg ikke legger på meg 20 kilo. Fornuften har begynt å vise seg i små glimt, og jeg skjønner at jeg ikke kan fortsette som før.

Det er for så vidt ok der, men jeg lengter veldig hjem. Men jeg har lovet å holde ut en stund til, så da gjør jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri vært psykotisk, men fikk god hjelp av Zyprexa i en alvorlig depressiv episode der jeg var rimelig suicidal. For meg var det en livreddende medisin som roet meg ned.

For å forhindre vektøkning tok jeg noen enkle grep kostholdsmessig. Kuttet ut sukker og mye fett - dessuten porsjonerte jeg ut maten til meg selv. Jeg prøvde også å trene litt forsiktig, selv om det var vanskelig på grunn av fysisk sykdom.

Jeg skal visst slippe zyprexa, den er det visst veldig vanlig å legge på seg av. Psykiateren hadde faktisk kommet frem til det helt av seg selv, skjønt at jeg ikke har lyst til å legge på meg en masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke du heller sjokkert ved tanken på at jeg skal ha antipsykotiske medisiner? Det skjønner jeg ikke, helt ærlig. Jeg ble veldig overrasket da det ble snakk om det.

Nei, sånn som det spant rundt i hodet ditt, så synes jeg AP virker fornuftig :-) Kanskje kan også angsten din bli noe redusert.

Jeg har lenge ønsket for din del at du skulle få en nøye gjennomgang av behandlingen din. Håper de nå skjer, og at du har klart å formidle hvor frustrert du har vært med samtalebehandlingen de siste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sånn som det spant rundt i hodet ditt, så synes jeg AP virker fornuftig :-) Kanskje kan også angsten din bli noe redusert.

Jeg har lenge ønsket for din del at du skulle få en nøye gjennomgang av behandlingen din. Håper de nå skjer, og at du har klart å formidle hvor frustrert du har vært med samtalebehandlingen de siste månedene.

Jeg er slett ikke sikker på hva jeg har sagt i det siste. Har ikke klart å holde styr på det. (Er veldig glad jeg ikke pleier å lyve så mye, da hadde jeg virkelig vært ute å kjøre.) Men jeg skal helt klart ta det opp med noen som har greie på det nå mens jeg er innlagt, tror det er lettere å snakke med noen andre enn min faste behandler om akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at jeg aldri har vært/ikke er psykotisk? Eller mener du at det har en annen årsak?

Når det gjelder å være "disponert" for psykoser har jeg i alle fall en viss arvelig risiko, og jeg er også blitt fortalt av fastlegen (for lenge siden, uten å ha den største tilliten til det) at angst kan føre til psykose.

Det var jo det som var poenget: Angst kan fremkalle psykose hos de som er disponerte. Om du er dispontert for det, så er vel kanskje en fare.

Det jeg sa var at om du har slitt ekstremt hele livet uten å oppleve psykose så er du mest sannsynlig ikke disponert for det.

Men poenget mitt er at verken angst/depresjon utløser psykose uten at du er disponert for det. see?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sjokoladeplaten

''Stemmer det at nok angst kan føre til psykose? Kan alvorlig depresjon gjøre deg psykotisk? Og er det nødvendig med antipsykotiske medisiner hvis symptomene bare oppstår i situasjoner som oppleves som ekstremt stressende?''

Du får ikke psykose ved ekstrem angst med mindre du allerede er disponert for psykoser, noe du ikke kan være siden du ikke har hatt psykose før, tross i at du har slitt lenge.

Jeg har hatt så vanvittig sterk angst og psykisk smerte så mye opp gjennom livet mitt - men aldri vært i nærheten av å være psykotisk.

Nei, alvorlig depresjon kan ikke gjøre deg psykotisk. Som sagt, om du hadde det med å få psykoser, så hadde du fått det for lenge siden.

Når det gjelder ap, så er det vel mest sånne man kan starte plutselig med og også slutte brått med. Så hvorfor ikke bare ta disse til du er gjennom krisa og så avslutter du? De kan hjelpe deg, for de virker beroligende, samlende og stabiliserende.

Lykke til

Vi fikk beskjed om at mannen min ble psykotisk pga en alvorlig depresjon. Så det du sier om det må være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

''Stemmer det at nok angst kan føre til psykose? Kan alvorlig depresjon gjøre deg psykotisk? Og er det nødvendig med antipsykotiske medisiner hvis symptomene bare oppstår i situasjoner som oppleves som ekstremt stressende?''

Du får ikke psykose ved ekstrem angst med mindre du allerede er disponert for psykoser, noe du ikke kan være siden du ikke har hatt psykose før, tross i at du har slitt lenge.

Jeg har hatt så vanvittig sterk angst og psykisk smerte så mye opp gjennom livet mitt - men aldri vært i nærheten av å være psykotisk.

Nei, alvorlig depresjon kan ikke gjøre deg psykotisk. Som sagt, om du hadde det med å få psykoser, så hadde du fått det for lenge siden.

Når det gjelder ap, så er det vel mest sånne man kan starte plutselig med og også slutte brått med. Så hvorfor ikke bare ta disse til du er gjennom krisa og så avslutter du? De kan hjelpe deg, for de virker beroligende, samlende og stabiliserende.

Lykke til

"Nei, alvorlig depresjon kan ikke gjøre deg psykotisk."

Dette er feil. En graderer depresjonene slik etter alvorlighet:

Mild, moderat, alvorlig uten psykotiske symptomer, alvorlig med psykotiske symptomer.

Ved de alvorligste depresjoner blir en psykotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo det som var poenget: Angst kan fremkalle psykose hos de som er disponerte. Om du er dispontert for det, så er vel kanskje en fare.

Det jeg sa var at om du har slitt ekstremt hele livet uten å oppleve psykose så er du mest sannsynlig ikke disponert for det.

Men poenget mitt er at verken angst/depresjon utløser psykose uten at du er disponert for det. see?

Er du den samme som fnugget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nei, alvorlig depresjon kan ikke gjøre deg psykotisk."

Dette er feil. En graderer depresjonene slik etter alvorlighet:

Mild, moderat, alvorlig uten psykotiske symptomer, alvorlig med psykotiske symptomer.

Ved de alvorligste depresjoner blir en psykotisk.

Poenget mitt er at noen er mer disponert for psykoser enn andre Det er altså ikke alle som får psykotisk depresjon selv om de er deprimerte og livet er uutholdelig vanskelig, mens andre får det. Det har med gener å gjøre. Mener du dette er feil altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om at mannen min ble psykotisk pga en alvorlig depresjon. Så det du sier om det må være feil.

Dere misforstår. Det jeg sier er at noen er mer disponert for å få psykose en andre. Noen er ikke disponert for psykose, mens andre er det. U see?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at noen er mer disponert for psykoser enn andre Det er altså ikke alle som får psykotisk depresjon selv om de er deprimerte og livet er uutholdelig vanskelig, mens andre får det. Det har med gener å gjøre. Mener du dette er feil altså?

jeg er fnugget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...