Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har vært plaget med pollenallergi i litt over 5 år. Nå er den så sterk at jeg ikke tåler eple, gulrot, nøtter og andre nydelige godbiter. Jeg merker ikke så mye til allergien i seg selv, for jeg tar hvert år Kenacort-sprøyte som jeg er veldig fornøyd med. Men enda reagerer jeg på frukt som jeg elsker. Strupen hovner opp, og det er ikke gøy. Har testet meg hos legen, og jeg har kryssallergi som jeg ble fortalt. Fikk en oversikt over ting som var vanlig å ikke tåle når man var allergisk mot gress og bjørk. Men nå vil jeg bli kvitt dette! Er det noen metode for å bli kvitt allergien? Iallfall for matvarer! Hva med en spesialist, eller kanskje homeopat? Begynner å bli ganske desperat. Håper dere kan hjelpe meg. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29701-kvitt-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære savannah

Allergivaksinasjon er nok den eneste måten å bli kvitt allergien på, og det er en møysommelig affære med regelmessige sprøyter i ca 5 år.

På den annen side, pollenallergien kan bedre seg med årene helt av seg selv. Dessuten er det sikkert noen frukter du kan spise uten å få reaksjon - det er lov å prøve seg frem. Noen tåler enkelte eplesorter, men ikke andre. Og kokte epler skulle gå bra, (men det er jo ikke helt det samme!)

Som sagt, du kan prøve deg frem, det er sjelden at bjørkeallergikere reagerer på alle fruktene/grønnsakene som kryssreagerer med bjørk. Og hvordan er det, kan du ikke tåle frukt bedre utenom pollensesongen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29701-kvitt-allergi/#findComment-118989
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...