Gå til innhold

Steril etter cellegiftbehandling

Gjest Kunnskapstørst

Anbefalte innlegg

Gjest Kunnskapstørst

Hei, Hvor vanlig er det at kvinner blir sterile etter cellegiftbehandling? Jeg gjennomgikk for noen år siden en serie med cellegift på grunn av brystkreft (høye doser pga hissig kreft). Underveis i cellegiftkuren og noen måneder etter endt behandling mistet jeg mestruajon og fikk tegn på overgangsalder (var da midt i 30-årene). Legen på sykehuset sa det var vanlig, og at noen kom permanent i overgangsalder. Jeg fikk derimot etterhvert tilbake min menstruasjon og opplever i dag at min sykelus er som før behandlingen (regelmessig). I går så jeg et program hvor man fokuserte på at kvinner etter cellegiftbehandling kan bli sterile (de tilbød kvinner å hente ut eggannlegg før de fikk cellegift). Jeg ønsker meg ikke flere barn - så denne bivirkningen vil ikke ha betydning for meg slik, men i forhold til prevensjon eller ikke så vil det ha betydning. Vurderer også å sterilisere meg, men om jeg har mistet evnen til å få barn - er jo ikke det nødvendig.. Siden jeg har syklus vil det være eggannleggene mine som er ødelagt og eventuelt gjør meg steril? Kan det sjekkes ved ultralyd av eggstokkene? Mvh Hannemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ditt spørsmål er spesielt og jeg skal svare deg selvom du ikke har ønsket svar fra lege mot betaling.

I og med at du har regelemessige menstruasjoner, har du med stor sannsynlighet også normal eggløsning og kan bli gravid. Du bør bruke prevensjon, f.eks. kobberspiral.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt spørsmål er spesielt og jeg skal svare deg selvom du ikke har ønsket svar fra lege mot betaling.

I og med at du har regelemessige menstruasjoner, har du med stor sannsynlighet også normal eggløsning og kan bli gravid. Du bør bruke prevensjon, f.eks. kobberspiral.

Vennlig hilsen

Jeg synes det er flott at du gidder å legge merke til mer av det som skjer på forumet enn bare betalspørsmålene. Også synes jeg det er kult at du har vært her i så mange år nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...